Turecka marka Togg i chiński Firefly zdobywają pięć gwiazdek Euro NCAP
Euro NCAPNajnowsze testy Euro NCAP przyniosły niespodzianki w postaci dwóch nowych marek, które osiągnęły maksymalne oceny bezpieczeństwa. Turecka firma Togg oraz chiński Firefly udowodniły, że nowi gracze na rynku pojazdów elektrycznych potrafią konkurować z uznanymi producentami w kwestii bezpieczeństwa.
Turecka rewolucja na kółkach
Togg, założona w 2018 roku firma z siedzibą pod Stambułem, zadebiutowała na europejskim rynku z imponującymi wynikami. Elektryczna limuzyna T10F uzyskała 95% punktów za ochronę dorosłych pasażerów, podczas gdy SUV T10X osiągnął 94%. To wyniki plasujące oba modele wśród najlepszych samochodów testowanych przez Euro NCAP.
Oba pojazdy zaprojektowane przez Pininfarinę i Murata Günaka równie dobrze wypadły w testach ochrony dzieci oraz pieszych i rowerzystów, uzyskując po 85% punktów. Turecka marka stawia sobie ambitny cel eksportu miliona samochodów elektrycznych na rynki europejskie do 2030 roku, planując rozszerzenie gamy do pięciu modeli.
Podobnie jak Tesla, Togg pozycjonuje się jako firma technologiczna oferująca kompleksowe doświadczenie mobilności. Opracowany przez nią system integruje pojazdy z urządzeniami osobistymi, inteligentnymi domami i infrastrukturą miejską w jedną platformę obsługującą nawet płatności.
Chiński świetlik rozświetla segment małych aut
Równie imponujące wyniki osiągnął Firefly, nowa marka należąca do chińskiej grupy NIO. Ten kompaktowy pojazd elektryczny ustanowił nowy rekord, uzyskując 96% punktów za ochronę dorosłych pasażerów – najwyższą ocenę spośród wszystkich samochodów testowanych przez Euro NCAP od początku 2024 roku.
Wynik Firefly dowodzi, że rozmiar nie decyduje o poziomie bezpieczeństwa. Dzięki solidnym badaniom i innowacyjnej inżynierii, producenci przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych potrafią osiągnąć pięciogwiazdkowe oceny, konkurując z takimi modelami jak Mini Cooper E czy Renault 5.
Szerokie spektrum testów
W najnowszej rundzie Euro NCAP przetestowano łącznie 16 modeli, z których większość otrzymała maksymalną pięciogwiazdkową ocenę. Tylko cztery pojazdy – BMW serii 1, Citroën C5 Aircross, Suzuki e VITARA i Toyota Urban Cruiser – zdobyły cztery gwiazdki z powodu słabszej ochrony w określonych obszarach.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Pięciu chińskich producentów biorących udział w testach zapewniło poziom bezpieczeństwa dorównujący europejskim i koreańskim konkurentom. AION V, EXLANTIX ES, IM IM6 i BYD DOLPHIN SURF kolejny raz potwierdziły, że chiński przemysł samochodowy potrafi konstruować pojazdy o światowym standardzie bezpieczeństwa.
Dr Aled Williams, Dyrektor Programowy Euro NCAP, podkreślił wyjątkowość osiągnięć obu marek: – To wystarczająco imponujące, gdy uznany producent osiąga pięciogwiazdkową ocenę, ale dla nowego uczestnika zdobycie takich ocen dla pierwszych dwóch samochodów jest niezwykłe.
Źródło: Euro NCAP









