AutoExpert
Reklama
Reklama

Turbo wymaga dobrego traktowania

Preview
CIMAT
Reklama
Reklama

Niektóre analizy wskazują, że 20 do 30% pasażerów dojeżdżających środkami komunikacji publicznej przesiadło się lub w najbliższym czasie przesiądzie się do własnego pojazdu. Na to pewnie liczy cała branża motoryzacyjna: producenci aut nowych a zwłaszcza importerzy aut używanych oraz niezliczona ilość firm zajmujących się naprawą i regeneracją części i podzespołów samochodowych.

Każda osoba, która rezygnuje z komunikacji publicznej staje przed problemem: jakie auto wybrać? Turbodiesel, benzyna czy może hybryda lub w auto pełni elektryczne? W odniesieniu do dwóch wciąż najpopularniejszych rodzajów silników spalinowych można zauważyć, że aktualne rozwiązania techniczne sprawiają, że dawne argumenty za lub przeciw silnikowi danego typu przestały mieć znaczenie. Zdecydowana większość silników obu rodzajów zasilania posiada turbosprężarkę oraz sprzęgło z kołem dwumasowym. Niedawno wprowadzono również wymóg stosowania filtra cząstek stałych w  układzie wydechowym silników benzynowych, można śmiało stwierdzić, że stopień skomplikowania nowoczesnych silników spalinowych ulega wyrównaniu i techniczne argumenty dotyczące kosztów serwisu w późniejszych latach nie mają już zastosowania. Skoro więc nie technologia (i związane z nią problemy), to może względy ekologiczne przekonają klientów do zakupu?

Eksploatacja silnika z turbosprężarką

Reklama

Turbosprężarka pracuje w niezwykle trudnych warunkach i wiąże ze sobą wszystkie ważne układy silnika: olejowy, zasilania, wydechowy i chłodzenia. Wirnik turbosprężarki od strony wydechowej poddawany jest temperaturze niemal tysiąca stopni Celcjusza (w silnikach benzynowych), łożyska smarowane olejem muszą zapewnić poprawną pracę wirnika z prędkościami dochodzącymi do 300.000 obrotów na minutę. Wszystko to sprawia, że jeżeli chcemy cieszyć się długą i bezawaryjną pracą turbosprężarki, musimy regularnie dbać o jej stan i podzespołów silnika.

Podczas codziennej eksploatacji powinniśmy pamiętać o  kilku zasadach:

  • nie należy zwiększać gwałtownie obrotów silnika bezpośrednio po rozruchu zwłaszcza zimnego silnika, aby system smarowania zdążył nasmarować wszystkie elementy,
  • należy przestrzegać terminowej wymiany oleju i filtra oleju,
  • należy pilnować właściwego poziomu oleju, gdzie również zbyt wysoki (lub wzrastający) poziom oleju może oznaczać kłopoty dla silnika i turbosprężarki,
  • należy zapewnić swobodną cyrkulację oleju w turbosprężarce – niedrożny filtr oleju przed turbosprężarką lub zablokowane odpowietrzenie skrzyni korbowej oraz zbyt duże nadciśnienie w skrzyni korbowej spowalniają spływ oleju,
  • po dłuższej jeździe nie wyłączać natychmiast silnika lecz pozwolić, aby olej przez kilkadziesiąt sekund przepływał przez korpus i schładzał łożyska oraz wałek turbosprężarki.

Należy tutaj zwrócić uwagę, że nie we wszystkich silnikach wyposażonych w  system start-stop producenci instalują dodatkowy obwód cyrkulacji oleju dla smarowania turbosprężarki. Częste zatrzymywanie silnika z rozgrzaną turbosprężarką może doprowadzić do zwęglania się warstw oleju na powierzchni wałka co prowadzi do przyspieszonego zużycia a nawet do zatarcia się wałka w łożyskach.

  • należy pilnować stanu technicznego osprzętu turbosprężarki, a zwłaszcza szczelności przewodów doprowadzających powietrze od turbosprężarki do silnika,

Regeneracja turbosprężarki

Powiązane firmy

Reklama

Jeżeli pomimo naszych zabiegów wydarzy się awaria turbosprężarki, to można ją poddać naprawie/regeneracji w specjalizowanym zakładzie naprawczym. W Polsce działa kilkaset warsztatów, zajmujących się profesjonalną naprawą i regeneracją turbosprężarek. Porządny warsztat powinien posiadać wyważarkę wysokoobrotową, umożliwiającą minimalizację drgań w całym zakresie obrotów roboczych turbosprężarki. Ponieważ nowoczesne silniki są wyposażane w turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek VNT (Variable Nozzle Turbine), prawidłowa naprawa wymaga jeszcze regulacji siłownika sterującego zmienną geometrią – samo wyważenie już nie wystarczy.

Nieprawidłowo wykonana regulacja siłownika sterującego zmienną geometrią łopatek lub co gorsza jej brak, może skutkować następującymi problemami eksploatacyjnymi:

  • zbyt niskim ciśnieniem doładowania w niskim zakresie obrotów silnika, co oznacza spadek osiągów,
  • zbyt wysokim ciśnieniem doładowania wywołanym przez zbyt wysokie obroty wirnika turbosprężarki,
  • zbyt gwałtownym wzrostem ciśnienia doładowania grożącym uszkodzeniem silnika,
  • błędami we współpracy z centralnym sterownikiem silnika,
  • powstaniem zbyt bogatej mieszanki powodującej niebezpieczny wzrost temperatury spalania.

Dlatego profesjonalny zakład regeneracji turbosprężarek powinien posiadać urządzenie służące do dynamicznej regulacji układu zmiennej geometrii.

Jednym z najbardziej zaawansowanych urządzeń do regulacji układu zmiennej geometrii turbosprężarki na rynku europejskim jest Turbotest Expert produkowany przez Przedsiębiorstwo CIMAT Sp. z o.o. – cenionego dostawcę tysięcy urządzeń niezbędnych w procesie regeneracji turbosprężarek. Turbotest Expert, jako jedyne urządzenie na rynku, oprócz regulacji podstawowych punktów pracy (p. otwarcia, p. pośredni, p. zamknięcia) siłownika zmiennej geometrii, wykonywanych podczas obrotów wirnika turbosprężarki, umożliwia pomiar współczynnika doładowania oraz daje możliwość sprawdzenia, ustawienia i zaprogramowania na nowo elektronicznych siłowników układów zmiennej geometrii. Aktualizowana na bieżąco baza danych parametrów turbosprężarek pozwala klientom sprawdzać i regulować  niemal wszystkie turbosprężarki obecne na rynku.

Najnowszym dzieckiem firmy Cimat jest urządzenie: Turbotest DUO Expert, które jest ekonomicznym i funkcjonalnym połączeniem najlepszych cech maszyny Turbotest Expert oraz wyważarki wysokoobrotowej VSR. Przy założeniu, że regeneracja odbywa się w oparciu o sprawdzone komponenty i gotowe rdzenie (sporadyczne wyważanie wysokoobrotowe), umieszczenie w jednej obudowie urządzenia Turbotest Expert i wyważarki wysokoobrotowej VSR pozwala zaoszczędzić fundusze oraz miejsce w warsztacie. Urządzenie występuje również w wersji powiększonej – Turbotest Duo Expert Big.

Reklama

O Autorze

Paweł Sadowski

Dyrektor ds. Rozwoju

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama