Transport jutra okiem Fraunhofera, czyli kodem algorytmów

Transport jutra okiem Fraunhofera, czyli kodem algorytmów Fraunhofer IMS, Anne Smets

Transport jutra będzie nie tylko autonomiczny, ale także wygodny i bezpieczny. Na targach IAA Mobility 2023 w Monachium Instytut Fraunhofera Obwodów i Systemów Mikroelektronicznych IMS zaprezentuje algorytmy sztucznej inteligencji, które znacznie poprawiają bezpieczeństwo i komfort transportu. W jaki sposób to robią? Czujniki optyczne rejestrują takie parametry, jak częstość akcji serca i oddechu. Dane te przetwarzane są przez specjalnie opracowane algorytmy AI. Algorytmy są modułowe i łatwe do zintegrowania z samochodami i istniejącymi systemami. Oferują zupełnie nowe możliwości pomiarowe dla producentów samochodów.

Pojazdy przyszłości będą nie tylko monitorować innych użytkowników dróg. Czujniki we wnętrzu samochodu będą współpracować z algorytmami sztucznej inteligencji, aby uczynić podróż znacznie bezpieczniejszą i wygodniejszą dla kierowcy i pasażerów: 

Inteligentne przetwarzanie obrazu i sygnału, w połączeniu z algorytmami opartymi na sztucznej inteligencji, może wyodrębnić drobne zmiany intensywności lub mikroruchy na skórze i w całym ludzkim ciele. Zarejestrowane sygnały można wykorzystać do określenia parametrów życiowych, takich jak tętno i częstość oddechów.

dr Christian Wiede, szef działu Embedded AI w Fraunhofer IMS.

Częstotliwość oddechu jest widoczna na przykład poprzez niewielkie ruchy klatki piersiowej i w ten sposób może być mierzona. Co więcej, mało znana technika optyczna fotopletyzmografii ma pozwalać na monitorowanie tętna. Technika ta opiera się na skurczach serca, rejestrując subtelne zmiany intensywności światła na skórze. Zmiany te, niewidoczne dla oka, mogą być wykryte przez standardowe kamery.

Fraunhofer_na_targach_iaa_mobility_2023_symulator_rejestrowanie_parametrow_zyciowych Fraunhofer IMS, Thomas Knieling

Korzyści dla transportu jutra

Pod względem komfortu i bezpieczeństwa, rozwój ten oferuje wiele korzyści dla transportu jutra. Monitorując parametry życiowe kierowców samochodów, pojazdów przemysłowych i pociągów, można przewidzieć sytuacje awaryjne, a w najlepszym przypadku ich uniknąć. Funkcje zwiększające komfort, takie jak sterowanie temperaturą, dźwiękiem i oświetleniem, mogą być również lepiej dostosowane do kierowcy, co przełoży się na poprawę wrażeń z jazdy.

Ten rodzaj monitorowania opartego na kamerach jest bezdotykowy i nie wymaga żadnego aktywnego wkładu ze strony kierowcy. Zwiększa to nie tylko komfort, ale także akceptację tego typu systemu. Fraunhofer IMS opracował modułową bibliotekę oprogramowania, która ułatwia integrację z istniejącymi aplikacjami samochodowymi i systemami wspomagania. Dzięki temu integracja jest możliwa bez konieczności polegania na producentach lub dostawcach samochodów. W przyszłości ma być możliwe dodanie do systemu kolejnych parametrów, takich jak ciśnienie krwi, objawy stresu, upojenie alkoholowe i inne.

Źródło: Fraunhofer

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę