Toyota stawia na hybrydowe RAV4. Bardzo mocne

Toyota
2.2.2016

Wprowadzając na rynek gruntownie odświeżoną wersję modelu RAV4 z napędem hybrydowym, Toyota chce dodać jeszcze dwa argumenty za zakupem auta. Oszczędność w miejskiej eksploatacji i dobre osiągi. Pod maskę RAV4 trafił zestaw hybrydowy o mocy aż 197 KM, znany z SUV-a klasy premium – Lexusa NX 300h.

Układ napędowy składa się z 2,5-litrowgo silnika benzynowego 16V VVT-i o mocy 155 KM i maksymalnym momencie 206 Nm, sprzężony ze 142-konnym silnikiem elektrycznym o maksymalnym momencie 270 Nm, dostępnym w pełnym zakresie pracy. Moce obu jednostek nie sumują się – inżynierowie wyliczyli, że kierowca ma do dyspozycji 197 KM, co i tak jest rekordem dla tego modelu. W ten sposób powstała najmocniejsza i najszybsza RAV4 w historii. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzebuje tylko 8,3 s.

Hybryda to jednak nie tylko osiągi, ale również oszczędność. Jadąc przez miasto z prędkością do 50 km/h możemy pokonać kilka kilometrów na samym tylko silniku elektrycznym. Jeśli będziemy umiejętnie wykorzystywać potencjał hybrydy, system umożliwia nam jazdę na prądzie z prędkością nawet 70 km/h. Oczywiście, zużycie paliwa wyniesie wówczas 0 l/100 km.

W pozostałych sytuacjach producent zakłada średnie spalanie na poziomie 5,1 l/100 km. To możliwe, pomimo dużej pojemności silnika benzynowego, bo jednostka spalinowa pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona. Suw pracy jest w nim dłuższy niż suw sprężania, co owocuje mniejszymi stratami energii. System VVT-i reguluje moment otwarcia zaworów dolotowych w zależności od prędkości, obrotów i obciążenia silnika. Dopiero, gdy znacznie wzrasta obciążenie, jednostka przechodzi w powszechnie stosowany u innych producentów cykl pracy Otto. Wysoka moc i niskie zużycie paliwa, to właśnie dwa największe atuty jednoczesnego wykorzystania jednostek spalinowej i elektrycznej.

Toyota RAV4 debiutowała w 1994 roku na Salonie Samochodowym w Genewie, jako „Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive”. W 2013 roku miała już 10-krotnie większą sprzedaż, niż w roku swojej premiery. Dotychczasowe cztery generacje znalazły ponad 6 mln nabywców, a 90% najstarszych egzemplarzy jeździ po drogach do dziś. Od 1994 roku segment kompaktowych SUV-ów wzbogacił się o 19 konkurencyjnych dla Toyoty modeli i całkowicie zmienił oblicze motoryzacji. Na początku klienci wybierali SUV-y zamiast sportowych hatchbacków i coupé. Teraz SUV-y to najpopularniejsze auta rodzinne, silnie wypierające z rynku minivany i tradycyjne auta klasy średniej.

Źródło: Toyota

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę