System Multi Stage Hybrid w Lexusie LC 500h

Oto jak działa w praktyce nowa przekładnia e-CVT.
Zaprezentowany na salonie motoryzacyjnym w Genewie Lexus LC 500h to hybrydowa wersja nowego coupe japońskiego producenta samochodów luksusowych, wyposażona w nowej generacji jednostkę napędową Multi Stage Hybrid System. Celem konstruktorów Lexusa LC 500h było stworzenie samochodu o sportowym charakterze, który oprócz dynamiki dawałby kierowcy wyczucie typowe dla manualnej zmiany biegów. Aby to uzyskać, producent uzupełnił klasyczny układ hybrydowy z bezstopniową, elektromechaniczną przekładnią e-CVT o dodatkową, czterobiegową automatyczną skrzynię biegów. Całym systemem zarządza komputerowy sterownik mocy, który dla każdego z trzech pierwszych przełożeń skrzyni automatycznej symuluje za pomocą przekładni e-CVT po trzy biegi, co łącznie daje dziewięć. Czwarte przełożenie skrzyni automatycznej to bieg dziesiąty – overdrive. Zmiana biegów jest bardzo szybka – zaawansowany sterownik mocy jest w stanie zrealizować dowolną zmianę przełożenia w czasie krótszym do 100 milisekund.
Z punktu widzenia kierowcy, nowy system wiernie symuluje działanie dziesięciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów. Pierwsze trzy biegi są bardzo krótkie, a im szybciej jedzie samochód, tym rzadziej trzeba zmieniać przełożenia. Daje odczucie ścisłego, fizycznego związku między obrotami silnika a prędkością samochodu, co zapewnia wrażenie dynamiki sportowego auta. Jednocześnie Lexus LC 500h zachowuje wszystkie zalety hybrydy, z oszczędnym zużyciem paliwa i niską emisją niepożądanych substancji na czele.
Wyjaśniając w przygotowanym przez Lexusa filmie budowę i zasadę działania systemu Multi Stage Hybrid, starszy instruktor techniczny Stefan Ramaekers przekonuje, że Lexus LC 500h całkowicie zmieni postrzeganie napędu hybrydowego i wrażenia z jazdy hybrydami.