Stellantis rozszerza hybrydowy układ napędowy

Stellantis rozszerza hybrydowy układ napędowy Stellantis

Wykorzystując swoją wyjątkową ofertę różnych źródeł energii, Stellantis szybko reaguje na gwałtowny wzrost zamówień od klientów z Europy na modele hybrydowe, zwłaszcza te wyposażone w najnowszą zaawansowaną technologię hybrydową eDCT. W tym roku firma zaoferuje 30 modeli hybrydowych, a do 2026 roku planuje wprowadzić sześć kolejnych. Warianty hybrydowe oferują wyjątkowe wrażenia z jazdy, zapewniając jednocześnie obniżoną emisję CO2 w bardziej przystępnej cenie w porównaniu do pojazdów w pełni elektrycznych i hybrydowych typu plug-in.

  • W tym roku w Europie dostępnych będzie 30 modeli hybrydowych, a do 2026 r. planowane jest wprowadzenie sześciu nowych.
  • Innowacyjne zelektryfikowane dwusprzęgłowe skrzynie biegów (eDCT) oferują najwyższe osiągi, pozostając przystępną cenowo technologią hybrydyzacji. 
  • Znaczny odzysk energii podczas zwalniania pomaga osiągnąć nawet 20% oszczędność paliwa i równoważną redukcję emisji CO2 w porównaniu do układu napędowego z silnikiem spalinowym.
  • W krajach UE30, od początku roku 2024 zanotowano wzrost sprzedaży modeli hybrydowych o 41% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r.
  • Dzięki unikalnym platformom obsługującym wiele źródeł energii i elastycznej strategii produkcyjnej, Stellantis może oferować swoim klientom dużą swobodę wyboru w ramach portfolio 14 marek. 

W krajach EU30, od początku 2024 r. Stellantis odnotował 41% wzrost sprzedaży modeli hybrydowych w porównaniu do roku 2023[1]  i spodziewa się dalszego wzrostu wraz z wprowadzeniem nowych modeli. Stellantis jest liderem sprzedaży pojazdów niskoemisyjnych, w tym pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym, pojazdów z ogniwami paliwowymi, pojazdów hybrydowych,  pojazdów hybrydowych typu plug-in z segmentów A i B oraz lekkich pojazdów użytkowych na rynku UE30.

W erze, w której zrównoważony rozwój łączy się z innowacjami, Stellantis pozostaje w czołówce dzięki swojemu ogromnemu zaangażowaniu w rozwój technologii hybrydowej dla naszych europejskich klientów – powiedział Uwe Hochgeschurtz, dyrektor operacyjny Stellantis na region Rozszerzonej Europy. – Technologia ta nie tylko zwiększa wydajność i osiągi tradycyjnych silników spalinowych, ale także przybliża nas do przyszłości z niższą emisją spalin, zwiększonym zasięgiem pojazdów i większą przystępnością cenową dla naszych klientów.

Pojazdy hybrydowe marki Stellantis, które są już dostępne lub pojawią się w Europie jeszcze w tym roku:

  • Alfa Romeo: Junior i Tonale
  • Citroën:  Nowy C3, Nowy C3 Aircross, C4, C4X, C5 Aircross, C5X
  • DS Automobiles: DS 3 i DS 4
  • Fiat: Panda i 600
  • Jeep: Avenger, Renegade i Compass
  • Nowa Lancia Ypsilon
  • Maserati: Grecale
  • Opel/Vauxhall: Corsa, Astra, Astra SportsTourer, Mokka, Frontera i Nowy Grandland
  • Peugeot: 208, 308, 308 SW, 408, 2008, Nowy 3008 i Nowy 5008

Modele hybrydowe Stellantis

Dzięki multienergetycznemu profilowi produkcji, Stellantis oferuje szeroką gamę technologii: hybrydową, hybrydową typu plug-in i w 100% elektryczną.  Pozwala to zapewnić odpowiednie opcje dostosowane do różnych preferencji klientów, zarówno pod względem potrzeb związanych z jazdą, jak i wielkości pojazdów. Pojazdy z napędem hybrydowym gromadzą energię kinetyczną, która w przeciwnym razie zostałaby utracona podczas hamowania i zwalniania. Energia jest magazynowana w kompaktowym, lekkim akumulatorze i ponownie wykorzystywana podczas przyspieszania, dzięki czemu jazda jest bardziej oszczędna. 

Opracowaliśmy bardzo konkurencyjną ofertę rozwiązań hybrydowych, które rozwijamy dzięki naszej nowej technologii eDCT i wprowadzamy do modeli, udostępniając je szerokiemu gronu klientów – powiedział Sébastien Jacquet, zastępca dyrektora ds. inżynierii w Stellantis. – Hybrydy są łatwe w obsłudze i nie wymagają zmiany nawyków za kierownicą w porównaniu z tradycyjnymi modelami z silnikami spalinowymi. Nasza zaawansowana technologia eDCT umożliwia wyłączenie silnika spalinowego, szczególnie podczas jazdy z niską prędkością, zmniejszając emisję CO2 i zużycie paliwa. To nie tylko rozwój techniczny, ale prawdziwa innowacja będąca w zasięgu każdego portfela.

Zaawansowana technologia hybrydowa eDCT

Większość pojazdów hybrydowych Stellantis w Europie jest obecnie wyposażona w najnowocześniejszą technologię eDCT połączoną z silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW, zapewniającym wyjątkowo płynną i przyjemną jazdę. Silnik elektryczny umożliwia jazdę z wyłączonym silnikiem spalinowym. 48-woltowy akumulator o pojemności 0,9 kWh zapewnia zasięg do 1 km podczas równomiernej jazdy, a także może zapewniać napęd elektryczny podczas jazdy ze stałą prędkością lub prowadzenia pojazdu bez użycia silnika. Podczas zwalniania i hamowania układ hamulcowy korzysta z silnika elektrycznego, który przetwarza energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną, pełniąc funkcję generatora. Generator z rozrusznikiem pasowym umożliwia szybkie i płynne przejście z trybu elektrycznego do hybrydowego.

Hybrydowy układ napędowy oparty na eDCT zaprojektowano z myślą o optymalnej wydajności paliwowej, przy emisji CO2 niższej nawet o 20%  niż w przypadku silnika spalinowego z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki swojej modułowości, innowacyjna technologia eDCT może również obsługiwać pojazdy elektryczne typu plug-in, ponieważ 93% komponentów jest wspólnych; jedyne zmiany dotyczą modułu napędu elektrycznego i falownika.

Obecnie Stellantis produkuje modele hybrydowe w ponad 70% swoich zakładów w Europie. Dzięki spółce joint venture eTransmissions, Stellantis i jej partner produkują zelektryfikowane, dwusprzęgłowe skrzynie biegów eDCT w Metz we Francji i Turynie we Włoszech, zaopatrując jedenaście zakładów produkcyjnych. Łączna zdolność produkcyjna wynosi ponad 1,2 miliona eDCT rocznie.

Stellantis

W ciągu najbliższych 10 lat Stellantis zainwestuje w elektryfikację ponad 50 miliardów euro, co pozwoli zrealizować cele przewidziane w planie strategicznym Dare Forward 2030, którego celem jest osiągnięcie 100% udziału samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie oraz 50% udziału w sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym (BEV) w Stanach Zjednoczonych do 2030 roku. Aby osiągnąć te cele handlowe, Spółka zapewnia sobie około 400 GWh pojemności akumulatorów, korzystając ze wsparcia sześciu zakładów produkujących akumulatory w Ameryce Północnej i Europie. Stellantis jest na dobrej drodze, aby do 2038 roku osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich obszarach, przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.

Źródło: Stellantis

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę