Stellantis prezentuje premierowe produkty oparte na oprogramowaniu

Stellantis prezentuje produkty oparte na oprogramowaniu Stellantis

Stellantis poprawia mobilność zarówno klientów prywatnych, jak i biznesowych swoich 14 kultowych marek, dzięki stałemu strumieniowi nowych funkcji dostępnych online. Wysiłek ten pomógł zwiększyć wysokomarżowe przychody z oprogramowania i usług online, które od 2021 roku wzrosły 2,5-krotnie, natomiast liczba subskrybentów na całym świecie w tym samym okresie wzrosła do 5 milionów.

  •  W ciągu trzech lat globalne przychody z oprogramowania wzrosły 2,5-krotnie przy rosnących marżach; flota samochodów połączonych z siecią, na których można zarabiać, osiągnęła 13,8 miliona pojazdów
  • W 2023 roku, Stellantis dostarczył ponad 94 miliony aktualizacji over-the-air (OTA), poprawiając mobilność obecnych właścicieli
  • Liczba użytkowników produktów opartych na subskrypcji przekroczyła w 2023 roku 5 milionów
  • Platformy technologiczne nowej generacji – STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive – mają zostać zintegrowane do końca 2024 r.
  • Stellantis przekształca oprogramowanie motoryzacyjne za pomocą opartych na chmurze narzędzi do projektowania i testowania, w tym Virtual Engineering Workbench, które przyspieszają rozwój i poprawiają jakość
  • Globalna sieć ośrodków rozwoju technologii umożliwia pracę w cyklach 24/7, dostosowując oprogramowanie do każdej z platform samochodowych firmy
  • Wprowadzenie nowego oprogramowania i funkcji online do istniejących już oraz nowych pojazdów marek Stellantis
  • Mobilisights poszerza swoją bazę klientów, wykorzystując dane pojazdów do ulepszania produktów i planowania, przy jednoczesnym priorytetowym traktowaniu prywatności i promowaniu inteligentniejszego świata

Ponadto park samochodowy, na którym można zarabiać, wzrósł o 15% do 13,8 miliona pojazdów, a Stellantis w 2023 roku dostarczył ponad 94 miliony aktualizacji over-the-air (OTA), dodając i ulepszając funkcje dostępne w istniejących pojazdach.

Osiągnięcia te utorowały drogę do kolejnego rozdziału w rozwoju oprogramowania Stellantis, które wykorzystuje oparte na chmurze narzędzia do projektowania i testowania, w tym przełomowy Virtual Engineering Workbench, zaprojektowany w celu przedefiniowania szybkości, jakości i wdrażania oprogramowania motoryzacyjnego. Opracowane we własnym zakresie i we współpracy z wybranymi partnerami strategicznymi, rozwiązania programowe umożliwiają korzystanie z nowoczesnych funkcji nowej generacji w nowych pojazdach marki Stellantis, a także tych, które są już obecnie eksploatowane na drogach.

W ciągu nieco ponad dwóch lat zrobiliśmy decydujący krok, przechodząc od tradycyjnego sposobu myślenia producenta do działania bardziej przypominającego startup, ze szczególnym naciskiem na szybkość i rozwój naszych własnych możliwości tworzenia oprogramowania. Daje nam to dużą elastyczność i wyraźną przewagę konkurencyjną na przyszłość – powiedział Yves Bonnefont, dyrektor ds. oprogramowania Stellantis.Przechodzimy teraz do kolejnej fazy, wdrożenia, w tym integracji naszych platform technologicznych: STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive opartych na sztucznej inteligencji.

Stellantis prezentuje premierowe produkty oparte na oprogramowaniu zdjęcie w treści artykułu

Stellantis zbudował własne możliwości tworzenia swojego oprogramowania i wykorzystuje globalną obecność swoich ośrodków rozwoju technologii, pracując 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i tworząc oraz dostosowując oprogramowanie dla każdej z platform samochodowych firmy.

Najnowocześniejsze platformy technologiczne to:

  • STLA Brain: podstawowa architektura, która oferuje scentralizowany system obliczeniowy z pełnym dostępem over-the-air do czujników i siłowników. Zmniejsza złożoność, umożliwiając zredukowanie w pojeździe o połowę liczby elektronicznych centralek sterujących (ECU) do około 60 ECU. Nowe funkcje można opracowywać we własnym zakresie w czasie krótszym niż sześć miesięcy, co stanowi jedną czwartą czasu potrzebnego na obecny proces. Technologia ta ma zostać wdrożona do końca 2024 r., a integracja pojazdów ma nastąpić w 2025 r.
  • STLA SmartCockpit: platforma wprowadza nową generację personalizacji i połączonych możliwości, opartych na technologiach uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji (AI), oferując użytkownikom płynną integrację z ich cyfrowym życiem. Skupienie się na uproszczonym menu, wymagającym mniejszej liczby kliknięć w odpowiedzi na dane wejściowe użytkownika, znacznie ułatwia obsługę. Doświadczenia oparte na sztucznej inteligencji zapewniają kierowcom i pasażerom więcej opcji w zakresie nawigacji, zarządzania mediami i klimatyzacją, oświetlenia i funkcji zwiększających produktywność. Kluczowym elementem jest cyfrowy profil osobisty, który zna preferencje użytkownika i podąża za nimi między pojazdami marki Stellantis. Nowa technologia będzie dostępna pod koniec roku. STLA SmartCockpit zadebiutuje w samochodach marki Stellantis w 2025 roku.
  • STLA AutoDrive: system wykorzystuje możliwości STLA Brain i STLA SmartCockpit, aby zapewnić użyteczną i stale aktualizowaną technologię zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy (ADAS), która jest intuicyjna, solidna i wzbudza zaufanie kierowcy. Celem STLA AutoDrive jest znaczne zwiększenie nieprzerwanego czasu i dystansu jazdy wspieranej przez ADAS. Strategia obejmuje wiodące w branży systemy ADAS, które zapewniają kierowcom zarówno jazdę w trybie „hands-off/eyes-off”,  jak i powrót do ograniczonego trybu „hands-off/eyes-on” umożliwiającego prowadzenie samochodu bez korzystania z rąk, ale pod kontrolą wzroku  (poziom 2+), w tym samym systemie. Technologia „eyes-off” będzie gotowa do integracji pod koniec roku, a jej premiera rynkowa nastąpi w 2025 roku.

Stellantis opracowuje usługi połączone i funkcje oparte na oprogramowaniu dla klientów prywatnych i menedżerów flot zgodnie z filozofią „Uczyń moją jazdę bezpieczniejszą, uczyń moje życie łatwiejszym i uczyń moją jazdę bardziej ekscytującą”.

Funkcje dostępne obecnie w różnych regionach świata obejmują:

  • e-ROUTES: dostępna w Europie, zostanie  rozszerzona na pozostałe regiony do końca bieżącego roku; Stellantis jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadził aplikację na smartfony do planowania podróży, zintegrowaną z danymi pojazdu w czasie rzeczywistym i zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów elektrycznych (EV). Apple CarPlay i Android Auto wyświetlają e-ROUTES na centralnym wyświetlaczu w samochodzie. Postoje na ładowanie są dostosowane do preferencji kierowcy, uwzględniając opcje dotyczące płatności i minimalny poziom naładowania akumulatora.
  • Ulepszony wirtualny asystent ChatGPT: Po udanej fazie pilotażowej w październiku 2023 r., Stellantis jest pierwszym producentem OEM, który oferuje ChatGPT jako standardową funkcję dla nowych i istniejących pojazdów, dostępną w 20 krajach europejskich od końca 2024 roku. ChatGPT w języku naturalnym klienta może odpowiedzieć na szeroki zakres pytań, pomagając klientom dowiedzieć się więcej o otaczającym ich świecie, miejscach, do których się udają, a nawet opowiedzieć im ciekawą historię.
  • AppMarket: W Ameryce Północnej AppMarket to centralny hub łączności integrujący regularnie odświeżane usługi i doświadczenia z możliwością zakupu subskrypcji w pojeździe. AppMarket został udostępniony bezprzewodowo w prawie połowie pojazdów Jeep i Ram wyprodukowanych w latach 2021-2023, a do końca 2024 r. obejmie 99 procent pojazdów z włączoną usługą. Podobna usługa jest dostępna dla pojazdów w Europie.
  • Free2move Connect Fleet: internetowa platforma umożliwiająca zarządzanie flotą łączy menedżera floty z jego pojazdami, zapewniając mu podgląd jego parku w czasie rzeczywistym. Pulpit nawigacyjny online wyświetla istotne dane dotyczące stanu pojazdu, takie jak poziom oleju lub stan naładowania akumulatora. Free2move Connect Fleet umożliwia również ustawienie granic określonych obszarów (geofencing) i oferuje funkcje geolokalizacji w czasie rzeczywistym. W przypadku kradzieży lokalizator ułatwia odzyskanie pojazdu.
  • MyTasks: to narzędzie dostarcza kierowcom za pośrednictwem systemu multimedialnego pojazdu wszystkie potrzebne informacje, aby skutecznie realizować zaplanowane zadania, nawet w przypadku zmian lub opóźnień. Menedżerowie floty otrzymują automatyczną aktualizację po ukończeniu zadania lub w przypadku opóźnień związanych z jego realizacją, dzięki czemu wszystkie strony mogą zarządzać jego statusem.
  • Mobilisights rozszerza swoją bazę klientów, wykorzystując dane z 13,8 miliona połączonych online pojazdów Stellantis, aby dostarczać innowacyjne rozwiązania, które nie tylko szanują prywatność, ale także wzbogacają doświadczenia klientów. Informacje te usprawniają zarządzanie flotą, doświadczenia kierowców, zarządzanie ruchem i planowanie urbanistyczne, promując inteligentniejszą i lepiej skomunikowaną ze światem mobilność, dzięki spersonalizowanym i zanonimizowanym danym. 

Źródło :Stellantis

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę