Sprzedaż samochodów z silnikami benzynowymi na wtórnym rynku wzrosła o 25%

Boom na benzynowe auta używane. Wzrost o 25% w 2025 Stellantis

W Polsce na wtórnym rynku sprzedano w ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy ponad 2 800 936 aut różnych marek i z różnymi silnikami. Większość z nich to auta z silnikami benzynowymi, które na rynku samochodów używanych zyskują coraz większą popularność, wyraźnie dystansując wersje z silnikami wysokoprężnymi. Kierowcy decydując się na kupno auta z silnikiem benzynowym, w tym roku najczęściej wybierali Opla Astrę. 

Z danych AAA AUTO wynika, że w 2025 roku sprzedano na wtórnym rynku w Polsce 1 343 070 samochodów z silnikami benzynowymi, wyprzedzając tym samym samochody z silnikami diesla, których sprzedano 1 162 941, czyli o 13% mniej. Porównując do tego samego okresu w 2024 roku, sprzedaż aut z silnikami benzynowymi wzrosła o 25%, ponieważ wówczas sprzedano 1 074 296 samochodów napędzanych benzyną. Tym samym auta z silnikami benzynowymi są najczęściej sprzedawanymi samochodami na rynku wtórnym, wyprzedzając wszystkie pozostałe rodzaje napędów. 

Natomiast spadły średnie ceny, zarówno w przypadku aut benzynowych, jak i diesli. W 2025 roku za samochód z silnikiem benzynowym, którego średni wiek wynosił 11 lat, płacono średnio 48 229 zł, czyli o 2 696 zł mniej niż w 2024 roku (50 925 zł). Jeszcze większy spadek średniej ceny zanotowały używane samochody z silnikiem wysokoprężnym, ponieważ za auto także w wieku 11 lat, płacono w 2025 roku średnio 44 033 zł, co oznacza 3 813 zł mniej niż rok wcześniej (47 846 zł). 

Rosnące zainteresowanie samochodami z silnikami benzynowymi na rynku wtórnym jest wyraźnie widoczne także w naszych centrach AAA AUTO w Polsce. W tym roku auta benzynowe stanowią ponad 56% sprzedaży. Jednocześnie, popularność tych pojazdów rośnie także w Czechach i na Słowacji, wyprzedzając auta z silnikami diesla. Powodem, dla którego kierowcy kupują takie auta, to niższa cena oraz mniejsze koszty serwisu i napraw, niż diesli. Poza tym, silniki benzynowe są cichsze i mogą mieć lepsze osiągi. Są także dobrym wyborem do jazdy miejskiej i na krótkich trasach, ponieważ szybko się rozgrzewają i dobrze znoszą częste uruchamianie – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO

Mimo, że zakup diesla jest obecnie tańszy niż samochodu benzynowego, jego wartość rynkowa będzie spadać szybciej. To z kolei budzi obawy, że za kilka lat pojazdu nie uda się już sprzedać. Podaż diesli na rynku wtórnym również maleje, ponieważ producenci samochodów od kilku lat stopniowo wycofują się z ich produkcji. Silniki wysokoprężne całkowicie zniknęły z niższych segmentów aut i pozostają obecne jedynie w dużych, ciężkich pojazdach, gdzie ich eksploatacja ma większy sens. 

Silniki benzynowe często wymagają niższych nakładów na utrzymanie niż diesle, które – zwłaszcza przy większych przebiegach – są znacznie bardziej wymagające pod względem serwisowania. Dotyczy to przede wszystkim kosztownych wymian pomp, wtryskiwaczy, turbosprężarek i filtrów cząstek stałych, szczególnie ze względu na skomplikowane systemy emisji spalin. 

Dzięki postępowi technologicznemu w konstrukcji systemów paliwowych, nowoczesne silniki benzynowe oferują osiągi i zużycie paliwa porównywalne z dieslami, zwłaszcza w warunkach miejskich. W przeciwieństwie do jednostek wysokoprężnych dobrze znoszą krótkie dystanse, częste zatrzymywanie i ponowne uruchamianie silnika, a zimą znacznie szybciej się nagrzewają.

Najczęściej sprzedawane modele samochodów benzynowych na wtórnym rynku w Polsce w październiku 2025 r:

ModelLiczba sprzedanych samochodówŚrednia cena (zł)Średni przebieg (km)Średni wiek (lat)Średni czas sprzedaży (dni)
1. Opel Astra38 59224 031163 7641337
2. VW Golf29 07932 377163 5181336
3. Opel Corsa25 99817 839140 0651335
4. BMW 323 64140 744185 0411637
5. Ford Focus22 26825 612156 2661237
6. Toyota Yaris22 00628 208137 4591231
7. Ford Fiesta20 69419 504142 0361336
8. Skoda Fabia20 01321 139154 0071233
9. Renault Clio18 21923 358128 5181135
10. Nissan Qashqai17 87450 762132 3191044

Inaczej wygląda sytuacja na rynku pierwotnym. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), które zrzesza 16 największych europejskich producentów samochodów osobowych, ciężarowych, dostawczych i autobusów, do końca września 2025 r. rejestracje nowych samochodów benzynowych spadły o 18,7%, przy czym spadki odnotowały wszystkie główne rynki. Z 2 234 058 zarejestrowanymi dotychczas nowymi samochodami, udział w rynku samochodów benzynowych spadł do 27,7% z 34,4% w analogicznym okresie 2024 roku. Podobnie rynek samochodów z silnikiem diesla spadł o 24,7%, co dało 9,3% udziału we wrześniu 2025 roku. Spadek sprzedaży na rynku pierwotnym jest związany nie tylko z niższym popytem wynikającym z wysokich cen nowych samochodów, ale także z rosnącym udziałem samochodów hybrydowych i elektrycznych. 

Źródło: AAA AUTO

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę