Specjalistyczne narzędzia do napraw samochodów

Specjalistyczne narzędzia do napraw samochodów Adobe Stock – Stanisław Blachowicz
Bogdan Kruk
2.6.2023

Profesjonalne narzędzia mogą mieć wpływ na wiarygodność warsztatu samochodowego. Klienci bowiem często oczekują, że ich samochody będą naprawiane przy użyciu nowoczesnego sprzętu i specjalistycznych narzędzi.

  • Wybór odpowiedniej jakości narzędzi może być bardzo złożony ze względu na ich różnorodność.
  • Naprawa uszkodzonego elementu wymaga dość często demontażu wielu sąsiednich komponentów.
  • Przyrządy z poręczną rękojeścią pozwolą sięgnąć daleko w głąb komory silnika, gdzie nie mieszczą się ręce.
  • W warsztacie czas to pieniądz, a narzędzia specjalistyczne to inwestycja, która pomaga zaoszczędzić czas.

Wprzeszłości wybór narzędzi do naprawy samochodów był prostszy, ponieważ sklepy, które je oferowały, dysponowały ograniczonym asortymentem. Dostępne narzędzia zwykle więc były wyłożone w widocznym miejscu. Klienci mogli je zobaczyć, dotknąć oraz ocenić ich jakość i przydatność przed dokonaniem zakupu. Nieliczne firmy miały własne ekspozycje, na których można było znaleźć narzędzia specjalistyczne. 

Obecnie wybór narzędzi może być bardziej złożony ze względu na różnorodność producentów na rynku wtórnym oraz na rozwiązania zastosowane przez producentów samochodów. Współczesne pojazdy są coraz bardziej zaawansowane technologicznie i stale ewoluują. Zarówno silniki, jak i inne systemy stają się coraz bardziej złożone oraz optymalizowane pod kątem efektywności, wydajności i bezpieczeństwa. 

Prace w komorze silnika

W komorze silnika samochodowego podczas serwisowania auta wykonuje się różne czynności, które mają zapewnić prawidłową pracę silnika i przyczynić się do uniknięcia awarii. Prace mogą obejmować:

  • Kontrolę pasków napędowych – paski napędzają różne elementy, np. alternator, kompresor klimatyzacji, pompę wody. Ich stan techniczny należy więc regularnie kontrolować pod kątem napięcia, zużycia, uszkodzeń lub luzów. W razie potrzeby należy przeprowadzić regulację naciągu lub wymienić pasek. Wykonane czynności pozwolą na prawidłową pracę elementów i uniknięcie awarii. 
  • Obsługę układu chłodzenia silnika – poprawnie działający układ chłodzenia jest bardzo istotny dla zapewnienia prawidłowej temperatury silnika podczas pracy. Czynności mogą obejmować kontrolę stanu chłodnicy, wymianę pompy wodnej, przewodów chłodzenia lub w przypadku stwierdzonej nieszczelności likwidację wycieków. 
  • Obsługę systemu zasilania paliwem i emisji spalin – może wymagać to użycia specjalistycznych narzędzi i wiedzy technicznej. Diagnostyka, czyszczenie lub regulacja może dotyczyć pompy paliwowej, wtryskiwaczy, przewodów paliwowych i czujników.
  • Wymianę katalizatora – katalizator i filtr cząstek stałych są elementami, które mogą ulec zużyciu lub uszkodzeniu w wyniku eksploatacji pojazdu. Wymiana tych podzespołów może być konieczna w przypadku wystąpienia problemów związanych z emisją spalin lub awarii. 
  • Analizę modułów sterujących – odpowiadają one za monitorowanie, zarządzanie i kontrolowanie różnych systemów znajdujących się w pojeździe. Diagnostyka ich poprawnego działania będzie dotyczyć np. komputera sterującego lub modułu sterującego klimatyzacją.
  • Wymianę oleju i filtrów – regularna wymiana filtrów oleju silnikowego i powietrza jest bardzo ważna dla zapewnienia prawidłowej pracy silnika. Do przeprowadzenia prac niezbędne mogą okazać się specjalne klucze, które ułatwią demontaż i montaż obudowy filtra lub korka. 

Niezbędne narzędzia

Jeśli wziąć pod uwagę, że naprawa uszkodzonego elementu wymaga dość często demontażu wielu sąsiednich komponentów, przydatne może okazać się użycie specjalistycznych narzędzi, które ułatwią wykonanie naprawy. Przegląd wszystkich narzędzi przeznaczonych do prac komorze silnika jest prawie niemożliwy, jednak jest kilka rodzajów narzędzi, na które warto zwrócić uwagę. 

Narzędzia do rozłączania

Narzędzia do szybkiego rozłączania szybkozłączek (quick disconnect – QD) są jednymi z najbardziej uniwersalnych narzędzi w tej kategorii, a także najbardziej zróżnicowanymi. Przewody paliwowe, węże nagrzewnicy, przewody chłodnicy oleju przekładniowego oraz przewody klimatyzacji są standardowo wyposażone w różnego rodzaju złączki QD. Od narzędzi typu nożycowego po szczypce i narzędzia z blokadą sprężynową – każde z nich jest przeznaczone do określonego typu złącza.

Szczypce do obejm

Płaskie obejmy zaciskowe zastąpiły w większości opaski z napędem ślimakowym, a najlepszym narzędziem do montażu tego typu opasek są szczypce z linką. Przyrządy z poręczną rękojeścią pozwolą sięgnąć daleko w głąb komory silnika, gdzie nie mieszczą się ręce. Dzięki nim z łatwością można prawidłowo zamocować opaski rozprężne na elastycznych przewodach paliwowych. Dostępne są również szczypce, które mają wymienne końcówki z linką, dzięki którym urządzenie ma możliwość obsługi różnej wielkości opasek. 

Innym popularnym sposobem mocowania węży są obejmy zatrzaskowe Click/Click-R. To obejmy wielokrotnego użytku, podobne do opasek z uchem. Tego typu zaciski można otworzyć i ponownie zamknąć bez uszkodzenia, używając odpornych na zniekształcenia szczypiec typu Clic-R. 

Szczypce do usuwania węży

Specjalne płaskie szczypce pozwolą na łatwe zdejmowanie trudnych do usunięcia węży w układzie chłodzenia i paliwowym lub innych miejscach. Często mają specjalne końcówki lub szczęki, które umożliwiają demontaż węży bez nakłucia lub uszkodzenia ich powierzchni. Są bezpieczniejsze w użyciu niż wkrętak, który może uszkodzić demontowany wąż. Śrubokręt może również uszkodzić rozciągliwe paski napędowe.

Przyrząd do demontażu i montażu pasków napędowych

Użycie wkrętaka do demontażu i montażu paska napędowego może skończyć się jego uszkodzeniem. Zastosowanie odpowiedniego narzędzia zwiększa szanse na ponowne wykorzystanie wcześniej zdemontowanego dobrego paska. Narzędzie do zwalniania naprężenia paska ułatwi dostęp do trudno dostępnych zespołów napinaczy, zwłaszcza gdy problemy z wolną przestrzenią uniemożliwią użycie młotka lub klucza płaskiego. 

Użycie odpowiedniego narzędzia do demontażu i montażu zwiększa szanse na ponowne wykorzystanie dobrego paska. Narzędzie do zwalniania naprężenia paska ułatwi dostęp do trudno dostępnych zespołów napinaczy, zwłaszcza gdy problemy z wolną przestrzenią uniemożliwią użycie młotka lub klucza płaskiego. 

Nasadki do korków oleju

Obsługa filtrów oleju silnikowego kiedyś była najprostszą z czynności obsługowych, jednak w ostatnich latach stała się wyjątkowo skomplikowana. Powrót filtrów typu cartridge spowodował powstanie specjalnych kluczy do odkręcania obudów filtrów. Niektórzy europejscy producenci oryginalnego wyposażenia (OEM) oferują teraz plastikowe korki spustu oleju o unikalnym kształcie. Wymagają one zastosowania specjalnych nasadek, które umożliwiają demontaż korków spustowych bez uszkodzenia.

Urządzenia do naprawy gwintu korka 

Zestaw do naprawy gwintu może być przydatny podczas naprawy uszkodzonego gwintu korka w misce olejowej. Warto zaopatrzyć się w taki zestaw, zanim wystąpi uszkodzenie. Podczas dokręcania lub odkręcania korka oleju przede wszystkim nie wolno się spieszyć. Również użycie zbyt dużej siły i nieodpowiedniego narzędzia może spowodować uszkodzenie lub zniekształcenie gwintu korka. Wówczas nie będzie możliwe jego poprawne zamocowanie i wystąpi wyciek oleju. 

Narzędzia do zadań specjalnych (szczypce, nasadki, bity itp.) są niezbędne podczas napraw samochodów. Są one zaprojektowane w taki sposób, aby pasować do określonych elementów lub spełniać konkretne wymagania techniczne. Może się okazać, że wymienione wyżej narzędzia podczas naprawy samochodu są niezbędne lub znacznie ułatwiają pracę. Ważne, aby używać odpowiednich narzędzi zgodnie z ich przeznaczeniem, z uwzględnieniem specyfikacji, którą podaje producent pojazdu, i przestrzegając zasad bezpieczeństwa.

Dla mechanika w warsztacie czas to pieniądz, a narzędzia specjalistyczne to inwestycja, która pomaga mu ten czas zaoszczędzić i dobrze wykonać naprawę. Z kolei u miłośników majsterkowania narzędzia specjalistyczne zmniejszają frustrację związaną z walką z nieznanym elementem.

W obu grupach ograniczają również możliwość uszkodzenia nowych lub istniejących części podczas stosowania prowizorycznych narzędzi i metod. 

O Autorze

Bogdan Kruk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę