Silniki 1.2 PureTech – kluczowe informacje techniczne i serwisowe

Silniki 1.2 PureTech, zaprojektowane zgodnie z zasadą downsizingu, wymagają odpowiedniej obsługi technicznej. Poniżej przedstawiono kluczowe cechy konstrukcyjne i zalecenia serwisowe dotyczące tych jednostek.
Charakterystyka konstrukcyjna:
- Układ cylindrów: 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,2 l, dostępny w wersjach wolnossących i doładowanych.
- Rozrząd: Podwójne wałki rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych, z zastosowaniem zmiennych faz rozrządu (wariatory sterowane elektrozaworami kontrolującymi przepływ oleju).
- Napęd rozrządu: Pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej (zalecany olej 0W20).
Główne problemy eksploatacyjne
Silniki PureTech z lat 2013–2017 wykazywały tendencję do przedwczesnego zużycia paska rozrządu, co wynikało z jego degradacji w kontakcie z olejem silnikowym. Powstałe drobiny materiału paska zatykały magistralę olejową oraz sito czerpaka pompy oleju, prowadząc do problemów z:
- Smarowaniem silnika (utratą ciśnienia oleju),
- Zanieczyszczeniem i uszkodzeniem elementów, takich jak wałki rozrządu czy zawory.
Najczęstszą konsekwencją degradacji paska rozrządu były:
- Zmniejszenie wydajności układu smarowania, prowadzące do spadku ciśnienia oleju.
- Uszkodzenie wałków rozrządu oraz zaworów na skutek niedostatecznego smarowania.
Przyczyną tych problemów jest m.in. szybka degradacja oleju silnikowego, szczególnie w pojazdach użytkowanych głównie w warunkach miejskich. Zjawisko LSPI (Low Speed Pre-Ignition) – czyli spalanie stukowe przy niskich prędkościach obrotowych – dodatkowo sprzyja rozrzedzaniu oleju poprzez przedostawanie się niespalonego paliwa do miski olejowej. Powstała w ten sposób mieszanka przyspiesza zużycie paska rozrządu.
Środki zaradcze i rekomendacje serwisowe
Aby ograniczyć ryzyko usterek, producent wprowadził następujące zmiany w harmonogramie serwisowym:
- Skrócenie interwałów wymiany oleju do 15 000 km.
- Redukcja przebiegu wymaganego do wymiany paska rozrządu z 160 000 km do 80 000 km.
- Modyfikacje materiałowe w konstrukcji pasków rozrządu, zwiększające ich odporność na warunki pracy w kąpieli olejowej.
- Dodatkowo w nowszych wersjach silników wprowadzono możliwość wizualnej inspekcji stanu paska rozrządu przez wlew oleju podczas każdej rutynowej obsługi.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Zalecane czynności serwisowe
Podczas serwisowania jednostek 1.2 PureTech mechanicy powinni szczególną uwagę zwracać na:
- Diagnostykę komputerową (OBD): Każdy błąd związany z układem smarowania wymaga szczegółowej analizy i interwencji.
- Płukanie silnika i wymianę oleju: Regularne stosowanie odpowiedniego oleju i usunięcie osadów poprawiają funkcjonowanie układu smarowania.
- Inspekcję oraz wymianę paska rozrządu: W zależności od stanu technicznego paska oraz przebiegu pojazdu, rekomenduje się skrócenie interwału wymiany nawet do 50 000–60 000 km.
W przypadku poważniejszych uszkodzeń konieczna może być naprawa głowicy, wymiana wałków rozrządu oraz komponentów układu smarowania.
Kompletne zestawy uszczelnień od firmy Corteco
Firma Corteco oferuje kompleksowe zestawy uszczelnień, dostosowane do specyfiki jednostek 1.2 PureTech – zarówno w wersjach wolnossących, jak i doładowanych. To rozwiązanie umożliwia przeprowadzenie pełnej obsługi serwisowej silnika z gwarancją wysokiej jakości zastosowanych komponentów.
Źródło: Corteco