Recykling akumulatorów: potencjał dla 2,4 mln pojazdów EV w Europie do 2030 r.

Recykling akumulatorów: potencjał dla 2,4 mln pojazdów EV Designed by Freepik

Europa może ograniczyć zależność od importu surowców mineralnych dzięki recyklingowi akumulatorów. Według raportu organizacji Transport & Environment (T&E), materiały odzyskane z wycofanych baterii oraz złom z gigafabryk w Europie mogłyby pozwolić na wyprodukowanie od 1,3 do 2,4 mln pojazdów elektrycznych w 2030 r.

T&E ostrzega jednak, że ten potencjał może zostać zmarnowany, jeśli nie zostaną wdrożone odpowiednie programy recyklingu. Obecnie wiele z planowanych projektów jest zagrożonych anulowaniem z powodu:

  • wysokich kosztów energii,
  • braku wsparcia finansowego
  • oraz z racji ograniczonej wiedzy technicznej.

Jeśli Europa zrealizuje swoje plany w zakresie recyklingu, może znacząco zmniejszyć zależność od importowanych surowców krytycznych. Lokalne odzyskiwanie surowców pozwoliłoby na produkcję milionów czystych pojazdów elektrycznych – podkreśliła Julia Poliscanova, dyrektor ds. pojazdów czystych i e-mobilności w T&E.

Recykling zmniejszy zapotrzebowanie na surowce pierwotne

Według analizy T&E, recykling komonentów z baterii mógłby zapobiec budowie 12 nowych kopalni na świecie do 2040 r. Zastąpienie surowców pierwotnych materiałami odzyskanymi pozwoliłoby uniknąć konieczności otwarcia:

  • czterech kopalni litu,
  • trzech niklu,
  • czterech kobaltu
  • i jednej manganu.

To oznaczałoby także mniejsze zużycie zasobów wodnych i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

Dodatkowym atutem recyklingu w Europie jest zmniejszenie śladu węglowego. Korzystanie z czystszej sieci energetycznej w regionie mogłoby obniżyć emisje związane z pozyskiwaniem litu o niemal jedną piątą (19%) w porównaniu do procesów wydobywczych w Australii i ich rafinacji w Chinach.

Brak wsparcia hamuje rozwój recyklingu

T&E zwraca uwagę, że niemal połowa ogłoszonych w Europie projektów recyklingowych napotyka trudności lub stoi pod znakiem zapytania. Kluczowymi barierami są wysokie koszty energii oraz niewystarczające wsparcie w ramach polityk publicznych i programów finansowania.

Nadszedł czas, aby traktować recykling baterii jako strategiczną technologię czystą i nadać jej priorytet w politykach oraz dotacjach. Tylko w ten sposób Europa będzie w stanie wykorzystać cały potencjał recyklingu – zaznaczyła Julia Poliscanova.

Konieczność działań na poziomie UE i Wielkiej Brytanii

T&E apeluje do UE i Wielkiej Brytanii o pilne wprowadzenie działań wspierających rozwój lokalnych zakładów recyklingowych. W przygotowywanej ustawie o gospodarce o obiegu zamkniętym powinny znaleźć się przepisy ograniczające eksport zużytych baterii oraz ułatwiające transport materiałów akumulatorowych w regionie.

Inwestycje w recykling nie tylko przyczynią się do ograniczenia importu surowców, ale także mogą wesprzeć lokalne gospodarki i zrównoważony rozwój przemysłu motoryzacyjnego.

Źródło: Transport & Environment 

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę