Raport OTOMOTO – Sztuczna inteligencja zmienia sprzedaż aut

Raport OTOMOTO – Sztuczna inteligencja zmienia sprzedaż aut Designed by Freepik

Rynek motoryzacji przechodzi od kilku lat intensywną transformację – a w najbliższych latach procesy te przyspieszą. Wraz z rewolucją na rynku, zachodzą wielkie zmiany w roli sprzedawców pojazdów, którzy stają przed nowymi wyzwaniami.

Dominujące trendy

Jak wskazują dane raportowe, jednym z kluczowych trendów, który już teraz zmienia rynek, jest napływ chińskich samochodów. Dziś tylko 6% spośród przebadanych przez OTOMOTO sprzedawców handluje pojazdami chińskimi, ale aż dla 52% będzie to ważny kierunek w przyszłości.

Drugim bardzo ważnym nurtem, który już teraz rozwija się dynamicznie, jest elektromobilność – sprzedaż pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

– Te trendy nie pozostawiają sprzedawcom wyboru. “Dealerzy jutra” muszą być gotowi na szybkie zmiany i umieć się do nich adaptować. Nasze badanie pokazuje, że aż 53% sprzedawców samochodów uważa elastyczność za kluczową kompetencję. To nie tylko skuteczne reagowanie na nowe kierunki na rynku i w ofercie, ale też umiejętność do pracy z bardzo różnymi klientami – komentuje Tomasz Sułkowski, Senior Head of Sales w OTOMOTO.

Postępująca cyfryzacja sprzedaży

Obok zmieniających się aspektów rynkowych mających wpływ na funkcjonowanie zespołów sprzedażowych, jako równie istotne jawią się czynniki związane bezpośrednio z kupującymi. W opinii aż połowy sprzedających samochody wzrost znaczenia handlu e-commerce będzie jednym z kluczowych trendów dla przyszłości branży motoryzacji. Sprzedawca przyszłości jest cyfrowo zaawansowany, buduje mocną rozpoznawalność online oraz aktywnie korzysta z social mediów. Są to odpowiednio to druga i trzecia najczęściej wskazywane cechy opisujące “dealera jutra” po 44% badanych. 

Budowanie silnego wizerunku opartego o nowoczesne kanały i narzędzia jest ważnym czynnikiem kształtującym wiarygodność i pozycję dla dwóch najbardziej wymagających grup, które wskazują sprzedawcy w badaniu – nabywców premium i generację Z.

Rola sztucznej inteligencji

Sprzedaż oparta na analityce będzie napędzana przez sztuczną inteligencję. Warto zauważyć, że dziś tylko 35% ankietowanych za cechę sprzedawcy przyszłości uważa aktywne używanie sztucznej inteligencji, ale wśród autoryzowanych dealerów aut nowych sytuacja wygląda zgoła odmiennie. Są oni trendsetterami w tym obszarze - aktywne wykorzystanie sztucznej inteligencji jest dla nich naturalnym krokiem i dzieje się tu i teraz – dziś robi to już 2 na 3 z nich, a w najbliższej przyszłości będzie według deklaracji z badania – aż 80%.

Źródło: OTOMOTO

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę