Samochód przyjacielem człowieka? Q Service Castrol zapytał Polaków o ich stosunek do aut
Dla blisko 70% Polaków samochód jest ich wizytówką, a 55% nazwałoby go przyjacielem – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Q Service Castrol1. Sieć warsztatów samochodowych zapytała kierowców m.in. o to, w jaki sposób postrzegają swoje auta oraz jakie są ich przyzwyczajenia związane z dbaniem o cztery kółka.
Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie – jak wynika z raportu opracowanego przez PZPM średnia wieku samochodów osobowych w Polsce w 2020 roku wyniosła 14,3 lat2. Mimo to, okazuje się, że coraz więcej polskich kierowców przywiązuje dużą wagę do dbania o swój samochód. Sieć warsztatów samochodowych Q Service Castrol we współpracy z agencją badawczą SW Research przeprowadziła badanie, którego celem było sprawdzenie jaką rolę odgrywają samochody w życiu Polaków.
Blisko 70% respondentów uważa, że samochód jest wizytówką właściciela, a ze stanu pojazdu można wnioskować o jego osobowości i charakterze. Aż 64% osób odpowiedziało także, że czuje się nieswojo, gdy przez jakiś czas nie ma dostępu do swojego auta.
Polacy przywiązują się do swoich samochodów, ponad połowa utożsamia swój pojazd z przyjacielem, a 23% osób przyznało, że traktuje go jak członka rodziny. Ponad 1/5 badanych przyznała także, że nadaje swoim pojazdom imiona, a w sytuacji, w której decydują się na jego sprzedaż odczuwa smutek. 47% kierowców deklaruje, że nie zmieniłoby swojego dotychczasowego samochodu, gdyby mogli cofnąć się w czasie.
Wśród osób, które uważają, że samochód wyraża ich osobowość najwięcej zgodziło się z takimi stwierdzeniami jak: „użytkowanie samochodu sprawia mi przyjemność” – 87%, „samochód pozwala mi być bardziej zadowolonym z życia” – 82% oraz „samochód pozwala mi na realizację pragnień” – 80%.
Zadbany to znaczy sprawny
Prawie 90% badanych przyznało, że przeznacza maksymalnie ok 20% swoich miesięcznych dochodów na czynności związane z dbaniem o samochód. Wśród nich wyróżniają korzystanie z usług mechanika. Aspekt ten jest ważny zwłaszcza dla kobiet, które zwracają szczególna uwagę na regularną kontrolę stanu technicznego swojego samochodu, wskazując przy tym na poczucie odpowiedzialności za siebie i najbliższych. Z badania wynika też, że Polacy nie są skorzy do napraw na własną rękę, a w przypadku korzystania z części zamiennych, mocno opierają się na rekomendacjach zaufanego mechanika.
– Polacy chcą jeździć sprawnymi i zadbanymi samochodami. Trudna sytuacja na rynku motoryzacyjnym związana z dostępnością samochodów jeszcze mocniej utrwala ten trend. Dzięki odpowiedniemu zapleczu i profesjonalnej kadrze specjalistów, możemy zapewnić samochodom naszych klientów najwyższy standard usług – dodaje Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.
Kierowcy wskazali, że najbardziej popularnymi czynnościami związanymi z dbaniem o samochód są: sprzątanie wnętrza pojazdu (76%), mycie z zewnątrz (73%), wymiana i uzupełnianie płynów (65%), dbanie o bezpieczny i ekonomiczny styl jazdy (60%), sprawdzenie świateł (58%), niedopuszczanie do zbyt niskiego poziomu paliwa w baku (56%), regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach i zużycia bieżnika (54%) oraz kontrola stanu pojazdu u mechanika (50%). Zarówno kobiety jak i mężczyźni zwrócili także uwagę, że starają się zachować największy porządek w swoim samochodzie, gdy mają przewieźć pasażerów lub planują jechać na wydarzenie np. wesele.
Badanie zostało zrealizowane na próbie 614 osób, wśród użytkowników lub właścicieli samochodów w wieku 25–60 lat.
1 Dane z Raportu SW Research realizowanego na zlecenie Q Service Castrol, 2022.
2 Raport „Branża Motoryzacyjna”, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, 2021.
Źródło: Q Service Castrol