Przestronność na wakacje? Polacy stawiają na kombi, SUV-y i minivany

Przestronność na wakacje? Polacy stawiają na kombi i SUV-y AAA Auto

Latem tradycyjnie wzrasta zainteresowanie dużymi samochodami rodzinnymi. W polskiej sieci salonów samochodowych AAA AUTO sprzedaż kombi, SUV-ów, minivanów czy wielomiejscowych vanów wzrosła do 52%. Wśród tych większych aut rodzinnych największą popularnością cieszą się Kia Sportage, Opel Astra kombi i Nissan Qashqai. Połowa z nich ma silniki benzynowe, jedna trzecia automatyczną skrzynię biegów, a co szósty ma napęd na cztery koła. 

Każdego roku latem, a później wraz z nadejściem zimy, rośnie zapotrzebowanie na większe samochody rodzinne. Na ogół ma to związek z planowanymi wyjazdami wakacyjnymi, kiedy wiele osób decyduje się na wymianę samochodu na nowszy, często bardziej przestronny. W tym roku sprzedaż większych samochodów wzrosła do 52% całego wolumenu samochodów, które klienci kupili w naszych salonach w Polsce. Okazuje się, że Polacy preferują SUV-y, które stanowią już jedną czwartą naszej sprzedaży. W tym roku mamy wyjątkowy sezon, ponieważ sprzedaż w AAA AUTO jest najwyższa w naszej ponad trzydziestoletniej historii. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy w całej naszej grupie AURES Holdings sprzedaliśmy łącznie 64 000 samochodów – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci centrów samochodowych AAA AUTO. 

W ostatnich latach pozycja hatchbacków osłabła, pomimo chwilowego wzrostu popytu po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, kiedy ceny paliw zaczęły rosnąć, a kupujący poszukiwali bardziej oszczędnych samochodów. W 2019 roku hatchbacki stanowiły 45% całej sprzedaży AAA AUTO w Polsce, a w tym roku jest to już tylko 35%. Stopniowo wypierają je SUV-y, z kolei kombi utrzymują stabilną pozycję na trzecim miejscu z 19% udziałem. 

Z danych AAA AUTO wynika, że 15,1% dużych samochodów rodzinnych sprzedawanych w oddziałach firmy w Polsce, posiada napęd na cztery koła, a 34,6% ma automatyczną skrzynię biegów. Prawie połowa samochodów rodzinnych napędzana jest benzyną (48,2%), a 39,4% olejem napędowym. 

W związku z ogólnie rosnącym popytem na samochody elektryczne, wśród większych aut rośnie także udział samochodów z silnikiem elektrycznym. Oferta w tej kategorii jest jednak nadal dość ograniczona. Dlatego Škoda Enyaq jest tak popularna, a dzięki swoim rozmiarom zyskuje coraz większą rzeszę fanów – dodała Karolína Topolová. 

Najlepiej sprzedające się używane samochody rodzinne w 2024 roku w polskiej sieci salonów samochodowych AAA AUTO: 

 

Kombi

SUV

MPV

Wielomiejscowe

 

1.

Opel Astra

Kia Sportage

Opel Zafira

Peugeot Expert

2.

VW Passat

Nissan Qashqai

Opel Meriva

VW Multivan

3.

Opel Insignia

Dacia Duster

Mercedes B

Renault Trafic

4.

Audi A4

Hyundai Tucson

Renault Grand Scenic

Ford Tourneo Custom

5.

Kia Ceed

VW Tiguan

Ford C-Max

Opel Vivaro

Źródło: AAA AUTO 

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę