Przestronność na wakacje? Polacy stawiają na kombi, SUV-y i minivany
Latem tradycyjnie wzrasta zainteresowanie dużymi samochodami rodzinnymi. W polskiej sieci salonów samochodowych AAA AUTO sprzedaż kombi, SUV-ów, minivanów czy wielomiejscowych vanów wzrosła do 52%. Wśród tych większych aut rodzinnych największą popularnością cieszą się Kia Sportage, Opel Astra kombi i Nissan Qashqai. Połowa z nich ma silniki benzynowe, jedna trzecia automatyczną skrzynię biegów, a co szósty ma napęd na cztery koła.
– Każdego roku latem, a później wraz z nadejściem zimy, rośnie zapotrzebowanie na większe samochody rodzinne. Na ogół ma to związek z planowanymi wyjazdami wakacyjnymi, kiedy wiele osób decyduje się na wymianę samochodu na nowszy, często bardziej przestronny. W tym roku sprzedaż większych samochodów wzrosła do 52% całego wolumenu samochodów, które klienci kupili w naszych salonach w Polsce. Okazuje się, że Polacy preferują SUV-y, które stanowią już jedną czwartą naszej sprzedaży. W tym roku mamy wyjątkowy sezon, ponieważ sprzedaż w AAA AUTO jest najwyższa w naszej ponad trzydziestoletniej historii. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy w całej naszej grupie AURES Holdings sprzedaliśmy łącznie 64 000 samochodów – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci centrów samochodowych AAA AUTO.
W ostatnich latach pozycja hatchbacków osłabła, pomimo chwilowego wzrostu popytu po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, kiedy ceny paliw zaczęły rosnąć, a kupujący poszukiwali bardziej oszczędnych samochodów. W 2019 roku hatchbacki stanowiły 45% całej sprzedaży AAA AUTO w Polsce, a w tym roku jest to już tylko 35%. Stopniowo wypierają je SUV-y, z kolei kombi utrzymują stabilną pozycję na trzecim miejscu z 19% udziałem.
Z danych AAA AUTO wynika, że 15,1% dużych samochodów rodzinnych sprzedawanych w oddziałach firmy w Polsce, posiada napęd na cztery koła, a 34,6% ma automatyczną skrzynię biegów. Prawie połowa samochodów rodzinnych napędzana jest benzyną (48,2%), a 39,4% olejem napędowym.
– W związku z ogólnie rosnącym popytem na samochody elektryczne, wśród większych aut rośnie także udział samochodów z silnikiem elektrycznym. Oferta w tej kategorii jest jednak nadal dość ograniczona. Dlatego Škoda Enyaq jest tak popularna, a dzięki swoim rozmiarom zyskuje coraz większą rzeszę fanów – dodała Karolína Topolová.
Najlepiej sprzedające się używane samochody rodzinne w 2024 roku w polskiej sieci salonów samochodowych AAA AUTO:
Kombi | SUV | MPV | Wielomiejscowe
| ||||
1. | Opel Astra | Kia Sportage | Opel Zafira | Peugeot Expert | |||
2. | VW Passat | Nissan Qashqai | Opel Meriva | VW Multivan | |||
3. | Opel Insignia | Dacia Duster | Mercedes B | Renault Trafic | |||
4. | Audi A4 | Hyundai Tucson | Renault Grand Scenic | Ford Tourneo Custom | |||
5. | Kia Ceed | VW Tiguan | Ford C-Max | Opel Vivaro |
Źródło: AAA AUTO