Jak zapobiec przeciążeniu auta z automatyczną skrzynią biegów

Jak zapobiec przeciążeniu auta z automatyczną skrzynią biegó
23.7.2020

Wybierając się na wakacje, łatwo jest przeciążyć samochód i uszkodzić skrzynię biegów. Zbyt ciężki ładunek np. w postaci bagaży lub przyczepy kempingowej może spowodować poważną awarię. Tym bardziej, że taki wyjazd często wiąże się z niekorzystnymi dla pojazdu warunkami – szybka jazda na autostradzie czy długie korki podczas upałów to duże wyzwanie dla naszych aut. Na co zwrócić uwagę, by uniknąć problemów z automatem?

Opisane wyżej warunki mogą być bardzo szkodliwe dla automatycznej skrzyni biegów, ponieważ olej w skrzyni może ulec przegrzaniu. Najbardziej destrukcyjnym czynnikiem degradującym właściwości oleju w skrzyni automatycznej (i silniku) jest właśnie wysoka temperatura. Problem ten dotyczy wszystkich samochodów z automatyczną skrzynią biegów, jednak szczególnie narażone są te samochody, których skrzynie nie posiadają dodatkowej chłodnicy oleju. Procesy degradacji oleju przyspieszają od temperatury 60ºC, a powyżej 150ºC zaczynają rosnąć wręcz wykładniczo co każde kolejne 10oC. Dlatego niektóre auta są wyposażone w liczniki przegrzań i informują o konieczności wcześniejszej wymiany oleju, lub przy zbyt wysokiej temperaturze oleju w skrzyni, samochód automatycznie przechodzi w tryb serwisowy, wymuszając zatrzymanie bądź ograniczając jego prędkość do momentu ostygnięcia oleju.

Warto więc zadbać, by auto nie zostało przeładowane i robić nieco częstsze postoje, zwłaszcza podczas wysokich temperatur. Po powrocie z wakacji należy również sprawdzić stan oleju w skrzyni automatycznej i, w zależności od stopnia jego zużycia, odpowiednio skrócić interwał do kolejnej wymiany. Dopuszczalne obciążenie auta można wyliczyć odejmując masę własną pojazdu od maksymalnej masy całkowitej – Grzegorz Kawka, kierownik działu technicznego Ravenol.

Wyjazd na wakacje a skrzynia automatyczna – co może wpłynąć na ewentualne problemy? 

Niekorzystne warunki, które znacznie obciążają pracę skrzyni automatycznej to przede wszystkim:

  • pełne obciążenie auta / przeładowanie,
  • długa trasa w trudnych warunkach,
  • wysoka prędkość,
  • korki,
  • nieutwardzone / pyliste drogi,
  • dodatkowe opory powietrza związane z przyczepką, rowerami, bagażnikiem dachowym czy sposobem umieszczania ładunku.

To czynniki, które znacznie wpływają na komfort jazdy i stan samochodu. Przygotowując się do wyjazdu, warto zapoznać się z tym, jakich sytuacji unikać.

Jak rozpoznać, że olej w skrzyni się przegrzewa?

  1. szarpanie podczas zmiany przełożenia, spowodowane zbyt gwałtownym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców;
  2. wydłużone, powolne przełączanie biegów, spowodowane zbyt wolnym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców;
  3. problemy z ruszeniem z miejsca, spowodowane pogarszającym się stanem konwertera.

​​​​​​​Jeśli skrzynia wykazuje powyższe objawy warto w najbliższym czasie odwiedzić specjalistyczny warsztat zanim dojdzie do poważniejszej awarii i unieruchomienia pojazdu.

Pamiętajmy również, że przekroczenie znacznika, zwykle czerwonego, w okolicach 90-100ºC na wskaźniku temperatury wody, może doprowadzić do poważnej awarii silnika. Warto kontrolować poziom płynu chłodniczego i w razie potrzeby uzupełnić jego stan. Jednak nigdy nie róbmy tego przy gorącym silniku!

Aby wakacyjny wyjazd przebiegł bez niespodzianek, zadbajmy o odpowiednie obciążenie samochodu – zabierzmy jedynie te przedmioty, które są dla nas niezbędne, a także obserwujmy, czy nie pojawiają się niepokojące objawy w czasie jazdy. Róbmy również częstsze postoje i nie eksploatujmy nadmiernie auta.

Źródło: Ravenol

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę