Prąd w hamulcu

Maciej Blum
6.2.2014

Podczas serwisowania hamulców osi tylnej coraz częściej konieczne jest użycie specjalnego, elektronicznego urządzenia. Dzięki niemu możliwe jest cofnięcie tłoczków hamulcowych w zacisku. Tłoczki te podczas normalnego użytkowania hamulca poruszane są za pomocą płynu hamulcowego. Podczas użycia hamulca postojowego tłok jest przesuwany za pomocą silnika elektrycznego.

Takie rozwiązanie pozwala na wprowadzenie do pojazdu automatycznego asystenta ruszania pod górę, jednak wymaga, innych niż zwykle, zabiegów podczas regularnego serwisu. W standardowych układach hamulcowych podczas wymiany klocków wystarczy odkręcić zacisk hamulcowy, zdjąć klocki i wsunąć tłok w zacisku za pomocą odpowiedniej praski. Po oczyszczeniu strzemion z rdzy i brudu oraz po użyciu pasty miedzianej możliwe jest ponowne zmontowanie zacisku z nowymi klockami hamulcowymi. W tym przypadku po pierwszym naciśnięciu hamulca tłoczek w zacisku przesuwa się na tyle, aby docisnąć klocki do tarczy i ustalić ich minimalną odległość. Praktycznie w tym momencie procedura wymiany klocków hamulcowych w standardowym układzie dobiega końca.

Mający jednak już kilka lat hamulec EPB wciąż sprawia niemałe kłopoty podczas obsługi. Ten rodzaj hamulca jest sterowany także hydraulicznie, jednak w zacisku zabudowane są dodatkowe elementy pozwalające na dodatkowe, elektryczne sterowanie. Chodzi przede wszystkim o funkcję hamulca postojowego, który sterowany jest tym razem przez silnik elektryczny, a aktywowany dźwigienką lub przyciskiem na desce rozdzielczej. W momencie aktywacji hamulca silnik elektryczny wysuwa tłok z siłownika i klocek hamulcowy zostaje dociśnięty do tarczy. Po ponownym użyciu przycisku hamulec zostaje zwolniony. Proste. Ale komplikacje zaczynają się przy wymianie klocków.

Samo zdjęcie zacisku pozwoli co prawda na wyjęcie starych klocków hamulcowych, ale już nie na włożenie nowych. Siłowe, czyli za pomocą praski, cofanie tłoczka w zacisku doprowadzi na pewno do uszkodzenia zacisku i niesprawności układu hamulcowego. W związku z tym przed całą operacją konieczne jest użycie prostego urządzenia serwisowego (urządzenia dostarczanego na przykład przez TRW lub ATE), za pomocą którego aktywowany zostanie tryb wymiany klocków hamulcowych. W tym trybie tłok w zacisku hamulcowym cofany jest z użyciem silnika elektrycznego w nim zabudowanego. Procedura wygląda w wielu przypadkach bardzo podobnie: po podłączeniu urządzenia do złącza OBD pojazdu włączany jest zapłon, z urządzenia wybierana jest funkcja cofnięcia tłoczków w hamulcu, po cofnięciu tłoczków stan ten jest sygnalizowany na desce rozdzielczej zaświeceniem się kontrolki oraz wyświetleniem komunikatu na urządzeniu diagnostycznym, po wyłączeniu zapłonu można przystąpić do wymiany klocków hamulcowych, po wymianie klocków i złożeniu zacisku hamulcowego nie należy przyciskać pedału hamulca, tylko włączyć zapłon i aktywować testerem dosuwanie klocków do tarczy, klocki zostaną dosunięte do tarczy, a następnie cofnięte do odległości roboczej. W tym momencie komputer sterujący zapamiętuje grubość nowych klocków i rozpoczyna monitorowanie ich zużycia.

fot. Continental

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę