Ponad połowa kierowców przy zakupie auta kieruje się ceną

Kierowcy przy zakupie auta kierują się ceną Designed by Freepik

Z badania przeprowadzonego w grudniu 2024 r. na zlecenie polskiej firmy dealerskiej – Grupy Cichy-Zasada – wynika, że aż 56% kierowców wybiera samochód przede wszystkim na podstawie ceny. Co ciekawe, choć co czwarty respondent deklaruje preferencję dla aut hybrydowych, to napęd spalinowy wciąż dominuje – wskazuje go aż 57% ankietowanych. Przy wyborze nowego pojazdu kluczową rolę odgrywają systemy bezpieczeństwa, które 55% badanych uznaje za najważniejszy element wyposażenia. Najbardziej wiarygodnymi doradcami przy zakupie auta są dla nas bliscy oraz dealerzy motoryzacyjni.

Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wśród Polaków z czynnym prawem jazdy wskazują oczekiwania i potrzeby polskich konsumentów na rynku motoryzacyjnym. Które aspekty mają dla kierowców największe znaczenie? Jakie trendy dominują wśród osób planujących zakup auta w najbliższym czasie?

Cena rządzi, koszty decydują: Polacy wybierają auta przede wszystkim portfelem

Zgodnie z wynikami badania aż 56% ankietowanych wskazuje cenę jako główny czynnik decydujący o wyborze samochodu. Prawie połowa respondentów dużą uwagę przykłada również do tego, z czym będzie musiała się mierzyć w trakcie użytkowania pojazdu – koszty eksploatacji są kluczowe dla 49% z nas, a na niską awaryjność zwróciło uwagę 45%. Wśród pozostałych istotnych czynników uwzględnianych przy wyborze auta znalazły się: bezpieczeństwo użytkowania (29%), które jest istotne zwłaszcza dla kobiet, a także komfort jazdy i marka samochodu (ex aequo 22%) oraz wyposażenie i zastosowane technologie (17% wskazań).

Rodzina i dealerzy w roli kluczowych doradców

Przy wyborze auta niemal połowa zapytanych Polaków polega na opinii i doświadczeniach bliskich – rodziny i znajomych. Drugim, najbardziej pomocnym źródłem informacji, okazały się osobiste wizyty u dealerów samochodowych - wskazało  na nie niemal 40% ankietowanych.

Fakt, że Polacy postrzegają salony dealerskie jako wiarygodne źródło informacji przy wyborze samochodu to dowód na to, że indywidualne podejście do klienta i ekspercka wiedza budują zaufanie. To w salonie klient ma szansę nie tylko dotknąć, zobaczyć i przetestować różne marki i modele samochodów, ale przede wszystkim skorzystać z kompleksowego wsparcia – od analizy potrzeb, przez jazdy próbne, aż po optymalizację finansowania i ubezpieczenia. Taka wizyta staje się więc czymś więcej niż etapem zakupu – to inwestycja w świadomą decyzję, która wpływa na komfort i satysfakcję z użytkowania auta przez lata – mówi Mateusz Bąbelczyk, dyrektor ds. sprzedaży online w Grupie Cichy-Zasada.

Innym źródłem wskazówek przy zakupie auta są recenzje konkretnych modeli zamieszczane w internecie, na co wskazało 37% respondentów. Niemal co trzeci z badanych stawia natomiast na możliwość przetestowania pojazdu podczas jazdy próbnej. Testy samochodowe oraz motoryzacyjne fora tematyczne to z kolei wiarygodne źródła wiedzy odpowiednio dla 29 i 23% ankietowanych.

Finanse i gwarancja na pierwszym biegu

Atrakcyjne warunki finansowe i oferta usług dodatkowych to kluczowe czynniki dla tych, którzy decydują się na zakup auta u dealera – tak odpowiedziało odpowiednio 53 i 40% respondentów. Finanse są szczególnie istotne dla klientów w wieku powyżej 55 roku życia – ten czynnik na pierwszym miejscu stawia aż 60% ankietowanych z tej grupy wiekowej. Jak się okazuje, niemniej istotne jest zaufanie do dealera i jego opinia na rynku -– na tę kwestię zwraca uwagę 37% Polaków. Dla 35% z nas istotną kwestią jest ponadto profesjonalna obsługa i doradztwo.

W kontekście obsługi posprzedażowej najważniejszym czynnikiem skłaniającym do zakupu auta jest gwarancja i darmowe przeglądy w okresie gwarancyjnym – tak odpowiedziało 66 kolejnych pozycjach znalazło się zapewnienie auta zastępczego w razie awarii (55%) oraz dostęp do oryginalnych części zamiennych w serwisie (47%) Całodobowa pomoc drogowa i likwidacja szkód to istotne elementy obsługi posprzedażowej dla 46 i 32% ankietowanych.

Napęd spalinowy wciąż na prowadzeniu

Aż 57% ankietowanych odpowiedziało, że decydując się na zakup samochodu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy wybrałoby auto z napędem spalinowym. Wybór ten podyktowany jest przede wszystkim tym, że uznajemy tę technologię za sprawdzoną i wiarygodną - tak ocenia ją 66% przebadanych Polaków. Kolejnym powodem takiej preferencji jest fakt, że ten rodzaj silnika zapewnia większy zasięg (37% odpowiedzi) oraz to, że jest on tańszy w eksploatacji (32% wskazań).

Jak wynika z badania Grupy Cichy-Zasada, jedna czwarta czynnych kierowców zdecydowałaby się natomiast na zakup auta z napędem hybrydowym. Odpowiednio 44 i 34%. z ankietowanych uznaje “hybrydę” za bardziej ekologiczne i przyszłościowe rozwiązanie.

Liczy się wnętrze i poczucie bezpieczeństwa

Wśród czynników, które Polacy wskazują jako kluczowe elementy wyposażenia samochodu na pierwszym miejscu znajdują się systemy bezpieczeństwa - w sumie odpowiedziało tak 55 proc. ankietowanych. Najmniejszą uwagę zwracają na to przedstawiciele pokolenia Z w wieku 18-24 lata, a największą X-y w wieku powyżej 55 lat. Równie ważne dla kierowców, którzy wzięli udział w badaniu, są takie cechy auta, jak trwałość i jakość materiałów, funkcjonalność pojazdu oraz komfort podróży – wskazało je odpowiednio 54%, 51% i 50% ankietowanych. Natomiast nowoczesne technologie i systemy multimedialne były istotne dla mniejszej grupy – odpowiednio 26% i 15% badanych.

Źródło: Grupa Cichy-Zasada

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę