Podnośniki warsztatowe – szeroki wybór

Podnośniki warsztatowe – szeroki wybór Unimetal

Podnośniki samochodowe powinny znaleźć się na liście wyposażenia wszystkich warsztatów samochodowych. Bez nich wykonanie dużej części usług byłoby niemożliwe albo mocno utrudnione. Ponieważ na rynku mamy sporo różnych rodzajów podnośników, warto dokładnie przemyśleć wybór odpowiedniego modelu. Muszą być nie tylko dostosowane do rodzaju wykonywanych usług, ale także zapewniać komfort i bezpieczną pracę mechanika.

 

  • W warsztatach częściej można spotkać podnośniki samochodowe niż tradycyjne kanały.
  • Podnośniki samochodowe to dość szeroka grupa urządzeń warsztatowych, które różnią się między sobą m.in. rodzajem napędu, konstrukcją, udźwigiem czy swoim przeznaczeniem.
  • Najpopularniejszą grupę stanowią podnośniki kolumnowe.
  • Choć najbardziej uniwersalne są podnośniki dwukolumnowe, to nie brak również rozwiązań z inną liczbą kolumn.
  • W przypadku największych, kilkudziesięciotonowych pojazdów użytkowych często niezbędne są podnośniki z 6, a nawet 8 kolumnami typu najazdowego.

Wszelkie czynności diagnostyczno-serwisowo-naprawcze związane z układem hamulcowym, zawieszeniem czy np. kołami wymagają zapewnienia odpowiedniego dostępu do podwozia samochodu. Dostęp ten powinien być przede wszystkim bezpieczny – w końcu przebywanie pod autem ważącym ponad tonę rodzi spore ryzyko. Drugim istotnym aspektem jest komfort pracy. Mechanik powinien mieć zapewnione optymalną ilość miejsca i swobodną pozycję podczas wykonywania różnych czynności, a także łatwy dostęp do wszystkich istotnych podzespołów auta.

Duży wybór podnośników

Większa funkcjonalność i elastyczność sprawia, że obecnie znacznie częściej można spotkać w warsztatach podnośniki samochodowe niż tradycyjne kanały. Wynika to również z tego, że nie w każdym obiekcie, w którym funkcjonuje warsztat, istnieje możliwość wykonania kanału. Największą zaletą podnośnika jest bowiem możliwość płynnej regulacji wysokości, na jaką podnoszony jest samochód. Przekłada się to na wyższy komfort pracy mechanika i lepszą dostępność do serwisowanego auta.

Podnośniki samochodowe to dość szeroka grupa urządzeń warsztatowych, które różnią się między sobą m.in. rodzajem napędu, konstrukcją, udźwigiem czy swoim przeznaczeniem. Wyróżniamy podnośniki, które pozwalają unieść cały pojazd, są jednak i takie, które podnoszą tylko część pojazdu (np. jedną oś czy jedno koło). Zdecydowana większość podnośników napędzana jest silnikiem elektrycznym, a jedynie w przypadku mniejszych modeli można spotkać także napędzane ręcznie. Jeśli zaś chodzi o przeniesienie napędu, to wyróżniamy trzy podstawowe grupy podnośników: elektromechaniczne, elektrohydrauliczne i elektropneumatyczne.

Większą różnorodność podnośników mamy w odniesieniu do ich konstrukcji. Najpopularniejszą grupę stanowią podnośniki kolumnowe (jedno-, dwu-, cztero- i z większą liczbą kolumn), nieco mniejszą natomiast podnośniki nożycowe. Samo unoszenie pojazdu odbywa się przy udziale regulowanych ramion lub płyt najazdowych. Te drugie mogą być montowane na powierzchni podłogi lub mogą być w niej zagłębione (wówczas mamy idealnie płaską podłogę). Inne, już nieco mniej popularne są obecnie podnośniki stemplowe, zwane również słupowymi. Samochód opiera się w nich na przesuwnych wzdłuż i wszerz płytach nośnych. Do tego można dodać całą grupę przenośników mobilnych, a także o specjalnym przeznaczeniu.

Dwukolumnowe najpopularniejsze

Bezsprzecznie najpopularniejsze w warsztatach samochodowych są podnośniki dwukolumnowe, przede wszystkim elektromechaniczne śrubowe i elektrohydrauliczne. W grupie tej znajdziemy także modele przeznaczone do pracy na zewnątrz warsztatu oraz warianty mobilne. Do ich największych zalet można zaliczyć kompromis pomiędzy ceną a funkcjonalnością. W zasadzie pozwalają na wykonanie zdecydowanej większości czynności serwisowych, choć kolumny nieco utrudniają dostęp do auta.

– Jeżeli chcemy podnośnik jak najbardziej uniwersalny, to warto postawić na podnośnik dwukolumnowy. Pozwoli przede wszystkim na wykonanie wszelkich usług, które świadczą inne konkurencyjne warsztaty. Bez problemu wymienimy opony, klocki czy tarcze hamulcowe. Jeżeli potrzebny będzie dobry dostęp do podwozia, to tutaj wręcz niemożliwe jest znalezienie lepszego rozwiązania. Kolejną zaletą jest dobra cena w stosunku do innych typów podnośników – tłumaczy Mikołaj Stoiński, menadżer produktu w firmie Tip-Topol.

Mikołaj Stoiński Tip-TopolZ całą pewnością osoby rozpoczynające działalność otwarcie warsztatu poprzedzają zaplanowaniem tego, co i jak chcą robić. Oczywiście nie zawsze nasze plany są realizowane w rzeczywistości w 100%, dlatego warto wybrać taki sprzęt, który pozwoli nam dostosować się do istniejących warunków.

Mikołaj Stoiński
Menadżer produktu w firmie Tip-Topol

Na podobne zalety tego typu podnośników uwagę zwraca Tomasz Szymański, specjalista ds. marketingu w firmie PHU Szczepan: – Największą popularnością cieszą się podnośniki dwukolumnowe. Wynika to z ich uniwersalnego charakteru – sprawdzą się przy większości prac warsztatowych, ponieważ zapewniają wygodny dostęp do podwozia pojazdu.Serwisowany pojazd opiera się na dwóch parach regulowanych na długość, symetrycznych (rzadziej asymetrycznych) ramion, które poruszają się w prowadnicach obu kolumn. Taka konstrukcja sprawia, że możliwe jest podniesienie pojazdu i jednoczesne zwolnienie kół.

Ponadto są to urządzenia stosunkowo łatwe w montażu i późniejszej obsłudze, a także nie wymagają skomplikowanej obsługi serwisowej.

Tomasz Szymański PHU SzczepanJednym z najpopularniejszych modeli z kategorii podnośników dwukolumnowych jest REDATS L-220 PRO – automatyczny model, wyposażony w taśmy LED, które podświetlą karoserię/podwozie unoszonego pojazdu, co znacznie ułatwia działanie operatorowi. Dodatkowo model ten ma gniazdko 230 V, które umożliwia podpięcie elektronarzędzi.

Tomasz Szymański
Specjalista ds. marketingu, PHU Szczepan

Z inną liczbą kolumn

Choć najbardziej uniwersalne są podnośniki dwukolumnowe, to nie brak również rozwiązań z inną liczbą kolumn. Najmniejsze podnośniki jednokolumnowe zajmują mniej miejsca w warsztacie niż ich dwukolumnowe warianty, ale trzeba się liczyć z ich mniejszym udźwigiem.

Podnośniki czterokolumnowe, ze względu na cztery punkty podparcia, wyróżniają się większą stabilnością. Pojazd unoszony jest na kołach stojących na płytach najazdowych. Dzięki temu, że są one ruchome, możliwe jest dostosowanie podnośnika do pojazdów o różnych gabarytach (głównie o różnym rozstawie kół). Ponieważ taka konstrukcja podnośnika (samochód stojący na kołach) uniemożliwia np. zdjęcie koła, stosowane są warianty z dodatkowym podnośnikiem podprogowym. Dzięki temu również ten typ podnośnika może być wykorzystywany do obsługi serwisowej układu hamulcowego czy zawieszenia bądź wymiany ogumienia.

W przypadku największych, kilkudziesięciotonowych pojazdów użytkowych często niezbędne są podnośniki z 6, a nawet 8 kolumnami typu najazdowego. Wartym rozważenia rozwiązaniem są przestawne kolumny, dzięki czemu można w zależności od obsługiwanego pojazdu regulować ich liczbę (np. w przypadku samego ciągnika siodłowego mogą wystarczyć 4 kolumny, ale już przy większym zestawie konieczne może być użycie 8 kolumn). Co równie ważne, takie rozwiązanie pozwala na ich późniejsze rozbudowanie o kolejne kolumny.

Bez kolumn

Alternatywą dla podnośników kolumnowych są dziś przede wszystkim modele nożycowe. Ich specjalna konstrukcja nożycowa składa i rozkłada się dzięki siłownikom hydraulicznym. W zależności od potrzeb można wybrać wersję podprogową, w której unoszony pojazd ma zwolnione koła, albo wersję diagnostyczną, w której auto stoi na płytach najazdowych wyposażonych w płyty rozprężne i zagłębienia pod obrotnice, a także dodatkowy podnośnik nożycowy podprogowy.

Do ich największych zalet należy wspomniany brak kolumn, dzięki czemu mechanik ma swobodny dostęp do auta z każdej strony. Poza tym ten typ podnośnika składa się niemal w całości i nie zajmuje miejsca w warsztacie, gdy nie jest używany. Mogą być mocowane na posadzce ze specjalnymi najazdami lub w jej zagłębieniu (wówczas po złożeniu znajdują się na tym samym poziomie co podłoga).

– Ponieważ specjalizujemy się w wyposażeniu stacji kontroli pojazdów, najpopularniejsze i najczęściej przez nas montowane są podnośniki nożycowe diagnostyczne – mówi Celestyna Cesarz, doradca handlowy z firmy Unimetal. – Warto zaznaczyć, że od roku oferujemy podnośniki z dodatkowym zabezpieczeniem antykorozyjnym, co przy naszych warunkach pogodowych okazuje się istotne.

Stosunkowo najmniej popularne są wciąż jeszcze podnośniki słupowe, które, gdy nie są używane, chowane są całkowicie w podłodze. Dzięki temu rozwiązaniu można regulować w miarę potrzeb powierzchnię roboczą. Jest to zatem idealne rozwiązanie w warsztatach o ograniczonej przestrzeni. W ofercie dostępne są warianty z jednym bądź kilkoma słupami, a pojazdy opierają się albo o ramiona, albo o płyty najazdowe.

– W ostatnim czasie zaobserwowaliśmy w nowo powstających serwisach samochodowych zwiększone zainteresowanie podnośnikami podposadzkowymi, znanymi jako cylindrowe – dodaje Celestyna Cesarz. – Cieszą się one popularnością ze względu na ich estetyczny wygląd oraz ergonomię. Z pewnością dużym atutem jest to, że po podniesieniu pojazdu serwisant ma możliwość otworzenia drzwi.

W swojej ofercie mamy szeroką gamę podnośników, które dobieramy odpowiednio do potrzeb klienta. Jesteśmy w stanie zaproponować każdemu właściwe rozwiązanie, na przykład serwisom samochodowym zajmującym się naprawą pojazdów dostawczych o dużym rozstawie osi zaoferujemy czterosegmentowe długie łapy i duży udźwig.

Celestyna Cesarz
Doradca handlowy w firmie Unimetal

Jak wybrać podnośnik

Szeroka oferta rynkowa w obszarze podnośników samochodowych powoduje, że bardzo ważne jest rozpoznanie potrzeb (także tych przyszłych) warsztatu. Inne wymagania wobec podnośnika będzie miał bowiem pracownik zakładu wulkanizacyjnego, inne blacharz lub lakiernik, a jeszcze inne mechanik samochodowy. Niezwykle istotne jest, aby już na etapie wyboru podnośnika znać wszystkie rodzaje czynności, jakie przy jego udziale będą wykonywane.

Mając wybraną konstrukcję podnośnika, należy też dobrać jego odpowiednie parametry. Do najważniejszych należą maksymalny udźwig, maksymalna wysokość podnoszenia i szybkość podnoszenia. Kolejnymi ważnymi elementami są rodzaj obsługiwanych pojazdów, ilość miejsca w warsztacie, a także posiadane środki finansowe na tego typu inwestycję.

Mikołaj Stoiński z firmy Tip-Topol zwraca uwagę jeszcze inne czynniki. – Zacznijmy od podstaw, czyli od miejsca, w którym kupujemy podnośnik. Ważne, abyśmy byli pewni, że dostawca oferuje sprawdzone produkty. W przypadku tego typu maszyn zwróćmy też uwagę, czy dostawca gwarantuje serwis, ponieważ każdy dzień awarii podnośnika to zdecydowanie utrudniona praca z samochodem. Jeżeli chodzi konkretnie o dane podnośnika dwukolumnowego, to ważne, aby miał udźwig ok. 4 t, ramiona o długości pozwalającej na obsługę długich pojazdów. Sprawdzajmy także, czy oferowany nam model jest w pełni automatyczny, ponieważ na rynku nadal spotkamy tanie podnośniki, które mają wyłącznie ręczną blokadę. Gdy mamy już wybrany podnośnik, upewnijmy się, że zarówno transport, jak i montaż jest zawarty w cenie urządzenia, ponieważ może być to dodatkowy koszt w wysokości nawet 1500 zł netto.

Celestyna Cesarz podpowiada także, na co zwracać uwagę w przypadku doboru podnośnika do pojazdów ciężarowych. – Należy również zwrócić uwagę na nośność posadzki, wysokość pomieszczenia oraz rodzaj wykonywanych czynności. Szczególnie polecamy, ze względu na swoją uniwersalność, mobilne podnośniki kolumnowe w zestawach po 4, 6, a nawet 8 kolumn. W przypadku tego rodzaju podnośników istotny będzie również odpowiedni dobór akcesoriów, takich jak kobyłki czy sztywna belka podpierająca podnoszony pojazd w stałych punktach ramy – tłumaczy przedstawiciel firmy Unimetal.

Przegląd oferty dystrybutorów podnośników warsztatowych dostępny jest do pobrania z naszej strony po kliknięciu w link: dystybutorzy podnośników warsztatowych.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę