Olej silnikowy – coraz więcej wymagań, nieustanny rozwój
Pomimo ciągłego rozwoju technologii produkcji silników, wysilania jednostek oraz dążenia do jak najniższych lepkości, olej silnikowy nadal spełnia te same zadania, czyli dba o jak najlepszą ochronę silnika przed warunkami pracy panującymi w jego wnętrzu.
Główne zadania oleju to:
- smarowanie
Olej zapewnia cienki film smarny oddzielający elementy i chroniący przed zatarciem się jednostki. By smarowanie było odpowiednie, stosowane są różne dodatki uszlachetniające. - doszczelnianie jednostki napędowej, ponieważ żaden silnik nie może być spasowany za ciasno
Przy wysokich temperaturach metal się rozszerza, zmniejsza się również przerwa (wyrażana w setnych częściach milimetrów), którą doszczelnia właśnie olej.
- wymywanie zanieczyszczeń i utrzymywanie ich w zawiesinie
Olej klasy premium posiada zwiększoną ilość dodatków myjących. Proces spalania wytwarza zanieczyszczenia. Olej rozpuszcza powstałe złogi do jak najmniejszych rozmiarów, by nie zapchały kanalików olejowych lub filtra. Nierozpuszczalne zanieczyszczenia grawitacyjnie opadają do miski olejowej, gdzie dodatki dyspergujące zawarte w oleju utrzymują je w zawiesinie aż do wymiany.
- działanie antykorozyjne
Podczas procesu spalania wytwarzają się tlenki siarki - te produkty spalania mieszają się z parą wodną tworząc kwas. Olej specjalnie wytwarzany jest w odczynie zasadowym w celu neutralizacji kwasów.
- ochrona przed spalaniem stukowym
Spalanie stukowe, zwane również LSPI, występuje w wysilonych silnikach (100KM na 1L pojemności) turbodoładowanych jednostek. Wywołane jest przedwczesnym spaleniem mieszanki. Ciśnienie wywołane przez oderwanie cząsteczek oleju ze ścianek cylindra rozrywa płaszcz tłoka lub uszkadza wał korbowy. Przyjęło się, że powodem są krople lub osady oleju osiadające w komorze spalania. Aby temu zapobiegać wprowadzono specjalną klasę jakości API SN Plus, która skutecznie chroni przed tym zjawiskiem.
- chłodzenie
Podczas spalania paliwa wytwarzana jest wysoka temperatura, więc jednym z istotniejszych zadań oleju jest odbiór temperatury.
Aby w pełni chronić jednostkę w całym okresie eksploatacji Ravenol stworzył ultranowoczesne technologie CleanSynto i USVO.
CleanSynto to bazowa technologia. Silnik musi pozostać całkowicie czysty, aby jego sprawność była utrzymana na fabrycznym poziomie. Ta zaawansowana technologia sprawia, że silnik jest smarowany błyskawicznie w każdych warunkach. Najwyższej jakości bazy olejowe i specjalne formuły dodatków zapewniają stabilne parametry, gwarantując pełną ochronę silnika. Oleje zawierają podniesione ilości dodatków przeciwutleniających, myjących oraz dyspergujących. Wszelkie depozyty, sadze i inne zanieczyszczenia muszą pozostać w zawiesinie oleju.
USVO to oleje wykonane w najbardziej zaawansowanej technologii, wykorzystując całkowicie syntetyczne oleje PAO, wysokopolarne komponenty bazowe oraz wyjątkowo stabilne polimery gwiaździste. Dzięki innowacyjnej formule oleje uzyskały ultrawysoką odporność na ścinanie oraz w pełni stabilną lepkość utrzymywaną w najtrudniejszych warunkach. Film olejowy zachowuje stabilność zarówno podczas uruchamiania silnika w niskich temperaturach jak i przy największych obciążeniach mechanicznych.
Współczesne silniki potrzebują wysokiej jakości olejów, a ich parametry są określane jako OEM (Orginal Equipment Manufacturer). Parametry OEM danego oleju wskazują jednak tylko minimalne wymagania, które olej musi spełniać, aby zapewnić bezpieczną pracę silnika.
Oleje Ravenol znacznie przekraczają minimalne wymagania OEM, gwarantując bezawaryjną pracę pomiędzy maksymalnymi interwałami wymian niezależnie od warunków użytkowania.
Źródło: Ravenol