Najczęstsze usterki sond lambda
Aby ocenić, czy sonda lambda pracuje prawidłowo, należy przeprowadzić pełną kontrolę wizualną oraz testy działania. W jaki sposób na podstawie wyglądu sondy można ocenić przyczynę jej usterki?
- W układzie zasilania występuje wiele czynników mających wpływ na pracę sondy lambda
- Zużycie oleju, czy uszkodzenie głowicy może uszkodzić czujnik tlenu w spalinach
- W wielu przypadkach sama wymiana sondy nie pomaga - trzeba zlikwidować przyczynę uszkodzenia
Przystępując do analizy, należy w pierwszej kolejności sprawdzić wtyczkę i przewód w celu upewnienia się, że nie są one uszkodzone. Jakiekolwiek uszkodzenia mają negatywny wpływ na sygnał z elementu pomiarowego. Następnie należy sprawdzić, czy na korpusie sondy nie ma śladów uszkodzeń, które mogłyby wskazywać na wgniecenie lub pęknięcie wewnętrzne. Ważne jest, aby element pomiarowy sondy był nienaruszony i zapewniał prawidłowe działanie. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy wtyczka jest czysta, nienaruszona i szczelna oraz czy nie ma na niej śladów smaru, oleju lub chemikaliów. Mogą one ujemnie wpływać na sygnał wyjściowy sondy, która jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczenia.
Stan normalny
Wygląd sondy:
- Rurka ochronna elementu pomiarowego jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń i ma kolor matowy.
Przyczyna:
- Czyste spalanie w silniku będące efektem terminowych przeglądów i konserwacji.
Zanieczyszczenie środkiem niezamarzającym
Wygląd sondy:
- Ziarnisty szaro-biały kolor, miejscami z zielonkawymi osadami.
Przyczyna:
- Zanieczyszczenie wynikające z obecności płynu chłodzącego w cylindrach silnika.
Rozwiązanie:
- Sprawdzić szczelność układu chłodzenia silnika, szczególnie uszczelkę głowicy i w razie potrzeby naprawić.
- Wymienić sondę.
Zanieczyszczenie olejem
Wygląd sondy:
- Rozległe ciemnoszare/czarne osady na rurce ochronnej.
Przyczyna:
- Zanieczyszczenie spowodowane nadmiernym zużyciem oleju.
Rozwiązanie:
- Sprawdzić silnik pod kątem wycieków oleju lub zużycia i naprawić w razie potrzeby.
- Wymienić sondę.
Zanieczyszczenie paliwem
Wygląd sondy:
- Nadmierna ilość ciemnobrązowej lub czarnej sadzy.
Przyczyna:
- Zanieczyszczenie spowodowane zbyt bogatą mieszanką paliwowopowietrzną. Przyczyną może być uszkodzona grzałka sondy lub wadliwy układ paliwowy.
Rozwiązanie:
- Sprawdzić układ paliwowy i wykonać pomiar składu spalin.
- Sprawdzić zasilanie grzałki sondy lambda (sondy co najmniej 3 przewodowe).
- Usunąć usterkę.
- Wymienić sondę.
Zanieczyszczenie dodatkiem
Wygląd:
- Rozległe osady czerwone lub białe.
Przyczyna:
- Zanieczyszczenie z powodu stosowania szkodliwych dodatków lub nadmiernej ilości dodatków. Niektóre składniki dodatków do paliwa mogą zanieczyścić element pomiarowy sondy. Składniki te, spalane w silniku, wytwarzają dymy, które mogą zanieczyścić lub zapchać element pomiarowy sondy.
Rozwiązanie:
- Wyczyścić silnik i układ paliwowy w celu usunięcia dodatków.
- Wymienić sondę.
Zanieczyszczenie ołowiem
Wygląd:
- Błyszczące, ciemnoszare osady na rurce ochronnej sondy.
Przyczyna:
- Zanieczyszczenie z powodu stosowania paliwa ołowiowego.
- Ołów działa na platynę, która znajduje się w czujniku sondy i w katalizatorze.
Rozwiązanie:
- Opróżnić zbiornik paliwa z benzyny ołowiowej i napełnić benzyną bezołowiową.
- Wymienić sondę.
Po wykonaniu naprawy i wymianie zanieczyszczonej sondy lambda należy sprawdzić działanie katalizatora – zanieczyszczenie również mogło go uszkodzić, zmniejszając jego sprawność.
Źródło: DENSO