MAHLE: Bionika optymalizuje systemy klimatyzacji

MAHLE prezentuje pionierską bioniczną dmuchawę promieniową do samochodowych systemów klimatyzacyjnych. Poprawia ona wydajność przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu hałasu. Opracowanie, które zostało specjalnie zaprojektowane dla pojazdów z wymagającą przestrzenią montażową, wzorowane jest na przykładzie z natury: aerodynamiczny kształt łopatek wentylatora był wzorowany na płetwach pingwina, które szybko i sprawnie poruszają się w wodzie.
Dzięki temu innowacyjnemu projektowi bioniczny wentylator jest o 60% cichszy w porównaniu do podobnych komponentów. Jednocześnie jest około 15% bardziej wydajny, ponieważ silnik wymaga mniej energii dzięki zoptymalizowanej konstrukcji.
MAHLE wyznacza nowy standard
– Rozwój nowej bionicznej dmuchawy promieniowej podkreśla naszą kompleksową wiedzę systemową w zakresie zarządzania termicznego i korzysta z zastosowania sztucznej inteligencji – powiedziała Jumana Al-Sibai, członek Zarządu Grupy MAHLE odpowiedzialna za jednostkę biznesową Thermal and Fluid Systems.
Bioniczna dmuchawa promieniowa może być stosowana we wszystkich klasach samochodów osobowych, a także w lekkich i ciężkich pojazdach użytkowych. Grupa technologiczna prezentuje tę innowację publicznie po raz pierwszy na targach Auto Shanghai w Chinach.
Połączenie natury z AI
– Ewolucja wyposażyła pingwina w płetwy, które pozwalają mu ślizgać się przez wodę z minimalnym oporem, a zatem z niezwykle wysoką wydajnością. Kształt płetwy służył jako model w procesie optymalizacji wirnika naszej dmuchawy promieniowej – powiedział dr Uli Christian Blessing, wiceprezes ds. badań i rozwoju systemów termicznych i płynowych w MAHLE.
Grupa już wielokrotnie w przeszłości korzystała z natury jako przewodnika. Bioniczna płyta chłodząca i bioniczny wentylator o wysokiej wydajności dla pojazdów elektrycznych umożliwiają dostawcy części samochodowych znaczną poprawę wydajności.
Najważniejszym czynnikiem w szybkim procesie rozwoju było narzędzie AI należące do firmy.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Zastosowanie sztucznej inteligencji było niezwykle pomocne w optymalizacji bionicznej dmuchawy promieniowej. Nasi inżynierowie kierowali AI i dostarczali jej dane oraz informacje, umożliwiające stworzenie ponad 30 milionów wirtualnych projektów w bardzo krótkim czasie. Wewnętrznie nazywamy to 'inżynierią nadludzką' – wyjaśnił Uli Blessing.
Inżynierowie MAHLE mogli dzięki temu opracować idealny kształt i pozycjonowanie łopatek wentylatora oraz szybko wyprodukować prototypy.
Wydajne rozwiązanie
Bioniczna dmuchawa promieniowa znajduje się przed parownikiem i sprawia, że konstrukcja klimatyzatora jest symetryczna i wąska. Tworzy to więcej miejsca na inne komponenty, co jest kluczową zaletą szczególnie w pojazdach elektrycznych z akumulatorem.
To opracowanie firmy MAHLE stanowi zatem innowacyjną alternatywę dla konwencjonalnych wentylatorów.
Źródło: MAHLE