Planowanie harmonogramu kabiny i grupowanie zleceń zwiększają efektywność pracy lakiernika
3MKabina lakiernicza to często newralgiczne miejsce w warsztatach blacharsko-lakierniczych. Przy odpowiednim planowaniu może stać się kluczem do zwiększenia efektywności. Najlepsi lakiernicy osiągają 12 godzin lakierowania na cykl kabiny zamiast standardowych 5–7 godzin.
- Kabina lakiernicza przestanie być wąskim gardłem pracy lakiernika, gdy wprowadzoną zostaną plan i harmonogram użytkowania tego urządzenia.
- Zwiększenie efektywności działania kabiny lakierniczej do dwunastu roboczogodzin lakierowania na cykl. Jak to osiągnąć?
- Nauka grupowania zleceń kluczem do większych zysków dla warsztatu blacharsko-lakierniczego!
W dzisiejszych warsztatach blacharsko-lakierniczych powszechnie słyszymy, że kabina lakiernicza stanowi największą przeszkodę w przepływie pracy. To prawda, że kabina lakiernicza może być tzw. wąskim gardłem, ponieważ niemal każde zlecenie musi przez nią przejść.
Jednak przy odpowiednim wykorzystaniu kabina może się stać wysoce efektywnym zasobem zaprojektowanym do zwiększania produkcji oraz zysków. Lepszą efektywność można osiągnąć poprzez:
- proste śledzenie godzin lakierowania na cykl,
- budowanie harmonogramu kabiny
- oraz minimalizowanie przestojów.
Czym jest efektywność kabiny lakierniczej?
W Ameryce Północnej wiele warsztatów osiąga średnio 4 cykle kabiny dziennie. Niezależnie od tego, czy lakierowane są 2 zderzaki, czy cała strona samochodu – harmonogram pracy kabiny jest dość stały. Większość czasu to oczekiwanie na wyschnięcie i wypieczenie lakieru, a nie faktyczne godziny spędzone na lakierowaniu.
Dlatego jedynymi sposobami na zwiększenie liczby roboczogodzin lakierniczych dziennie jest skrócenie czasów schnięcia na tyle, by umożliwić dodatkowy cykl kabiny – co jest bardzo trudne i zazwyczaj oznacza inwestycję w drogie urządzenia suszące – lub zwiększenie roboczogodzin lakierowania na cykl kabiny, co jest znacznie łatwiejsze do zrealizowania. Współpracowałem z kilkoma firmami lakierniczymi, które śledziły dane lakierników i przeprowadziły liczne badania czasu pracy ze swoimi klientami.
Po analizie danych dowiedzieliśmy się, że najbardziej efektywni lakiernicy osiągają średnio ok. 12 roboczogodzin lakierowania na cykl kabiny. Ci lakiernicy rzadko przeprowadzali cykl kabiny, który zawierał elementy tylko z jednego zlecenia. Zamiast tego lakierowali wszystkie części pojazdu, gdy było to możliwe, i wykorzystywali stojaki pod części, by grupować mniejsze zlecenia w bardziej efektywne cykle.
Porównanie tradycyjnego i efektywnego podejścia
Powiedzmy, że mamy 2 pojazdy gotowe do lakierowania:
- Pierwszy samochód wymaga nowego błotnika z przeciągiem na drzwi: razem 4–6 roboczogodzin lakierowania.
- Drugi pojazd wymaga wymiany poszycia przednich drzwi z przeciągiem na błotnik i tylne drzwi: razem 6–8 roboczogodzin lakierowania.
Tradycyjny lakiernik może podejść do tych zleceń w dwóch oddzielnych cyklach kabiny. Lakierowanie każdego samochodu w osobnym cyklu zajmie cały poranek i wygeneruje 10-14 roboczogodzin lakierowania w pierwszej połowie dnia. Uśredniając te wartości, lakiernik uzyskiwałby 5-7 godzin na cykl.
Ta technika nie byłaby postrzegana jako nieefektywna, ponieważ lakiernik zakończyłby tydzień z ponad 100 roboczogodzinami lakierowania, gdyby utrzymał to tempo. Jednak przy kilku korektach ta sama praca może zostać wykonana znacznie wydajniej.
Strategia grupowania zleceń w praktyce
Efektywny lakiernik poprosiłby blacharzy lub przygotowujących o demontaż paneli do przeciągów z obu pojazdów. Chociaż ubezpieczenie może nie pokryć niewymaganej operacji demontażu i montażu paneli, godzina wymaganej nieodpłatnej pracy jest tego warta.
Gdyby drzwi z pierwszego pojazdu oraz błotnik i drzwi z drugiego pojazdu zostały zdemontowane, lakiernik miałby 5 paneli na stojakach, które łatwo zmieściłyby się w kabinie. Oba z lecenia mogłyby zostać ukończone podczas tego samego cyklu, zwiększając roboczogodziny lakierowania na cykl do 10–14 godzin. Efektywny lakiernik wyprodukuje tyle godzin w jednym cyklu kabiny, ile tradycyjny lakiernik w dwóch cyklach.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Dodatkowe korzyści z grupowania zleceń
Grupowanie zleceń w mniejszą liczbę, bardziej produktywnych cyklów kabiny może przynieść inne korzyści. Potrzeba mniej materiałów maskujących, ponieważ nie trzeba całego pojazdu okrywać folią. Straty lakieru są generalnie zmniejszone.
źródło: 3MPowszechną praktyką lakierników jest przygotowanie 2-3 dodatkowych uncji szpachli, bazy oraz lakieru bezbarwnego do każdego zlecenia, aby upewnić się, że nie zabraknie materiału w razie wystąpienia problemu. Jednak grupując zlecenia, te 2-3 uncje szpachli i lakieru bezbarwnego mogą być współdzielone przez oba zlecenia w tym samym cyklu.
Ilość „dodatkowej” bazy pozostałaby taka sama, ale potencjalne straty pozostałych dwóch produktów mogą być zminimalizowane. Wreszcie, ponieważ potrzeba mniej cyklów kabiny do wykonania pracy, kabina lakiernicza będzie podlegać mniejszemu zużyciu – co może prowadzić do większej produkcji przed przerwami konserwacyjnymi, wymianami filtrów i części.
Harmonogram kabiny jako klucz do sukcesu
Nie każde zlecenie można grupować i nie wszystkie części można zdemontować. Chociaż spawane nadkola tylne i dachy nie zostaną zdemontowane z samochodów do lakierowania, zazwyczaj ponad połowa zleceń może zostać zgrupowana.
Dlatego jako najlepszą praktykę polecam, by każdy lakiernik lub warsztat nie tylko miał harmonogram produkcji, ale także stworzył oddzielny harmonogram kabiny, który zawiera roboczogodziny lakierowania dla każdego cyklu. Pozwala to dostrzec możliwości grupowania zleceń lub obszary wymagające większej efektywności.
Bardziej efektywna praca może przynieść znaczące korzyści. Następnym więc razem, zamiast próbować zostać dłużej i forsować się, aby wykonać ten dodatkowy cykl kabiny, cofnij się o krok i zastanów, jak możesz uzyskać więcej z każdego cyklu już zaplanowanego na dany dzień. Wynik finansowy twojego warsztatu może Cię zadziwić!
O autorze: Jason Garfoot jest starszym inżynierem aplikacyjnym w dziale 3M Collision, specjalizującym się w optymalizacji procesów lakierniczych w warsztatach blacharsko-lakierniczych.









