MAHLE zwiększa zysk EBIT i redukuje zadłużenie w 2024 roku

MAHLE utrzymuje pozycję w trudnym otoczeniu rynkowym MAHLE

Dostawca motoryzacyjny MAHLE zakończył rok finansowy 2024 z dodatnim wynikiem netto mimo trudnych warunków rynkowych. Zysk operacyjny (EBIT) wzrósł z 304 mln do 423 mln euro, co odpowiada marży EBIT na poziomie 3,6%. Po wyeliminowaniu efektów kursowych i dekonsolidacyjnych, nastąpił organiczny spadek sprzedaży o 5,6% do 11,7 mld euro, głównie z powodu słabych rynków w Europie i Ameryce Północnej oraz niskiego popytu na pojazdy elektryczne poza Chinami.

Tylko dzięki ciężkiej pracy utrzymaliśmy naszą pozycję – powiedział Arnd Franz, CEO MAHLE, podczas konferencji prasowej. – Strategia MAHLE 2030+ pozwala nam być rentownymi mimo trudnych warunków.

Firma zracjonalizowała portfolio, koncentrując się na elektryfikacji, zarządzaniu termicznym i wydajnych silnikach spalinowych. Dzięki tym działaniom MAHLE zmniejszyło zadłużenie o 186 mln euro i zapewniło płynność grupy przez udane refinansowanie. W obliczu trudniejszych warunków rynkowych, w tym niedawno nałożonych amerykańskich ceł importowych, firma zachowuje ostrożność w planach na 2025 rok.

Wyniki jednostek biznesowych

Jednostka zarządzania termicznego osiągnęła sprzedaż 4,1 mld euro (organiczny spadek o 9,9%). Elektronika i Mechatronika: 1,3 mld euro (spadek o 5,7%). Systemy i Komponenty Silnikowe: 2,4 mld euro (spadek o 8,0%). Jedynie Aftermarket odnotował wzrost do 1,3 mld euro (wzrost o 6,2%), głównie dzięki rozwojowi w regionie Azji i Pacyfiku.

Działania zwiększające efektywność i innowacje

Pomimo spadku sprzedaży, MAHLE zwiększyło rentowność do 3,6% dzięki racjonalizacji portfolio, w tym sprzedaży udziału w joint venture Behr-Hella Thermocontrol oraz działalności OEM z termostatami. Firma zoptymalizowała struktury sprzedaży i administracji, zweryfikowała sieć produkcyjną oraz dostosowała zatrudnienie.

Dzięki tym działaniom zadłużenie spadło o 186 mln euro do 1,2 mld euro, a wskaźnik zadłużenia (zadłużenie netto do EBITDA) poprawił się z 1,5 do 1,2. Po raz pierwszy od pięciu lat wskaźnik kapitału własnego wzrósł do 20,1%.

W 2024 roku MAHLE zainwestowało 630 mln euro w badania i rozwój (5,4% sprzedaży), zgłaszając 536 nowych wynalazków i 427 patentów.

Innowacje, zamówienia i reorganizacja

Flagową innowacją 2024 roku był bioniczny wentylator wysokiej wydajności, redukujący hałas w pojazdach elektrycznych o połowę. Firma opracowała również system chłodzenia wyparnego dla ciężarówek z ogniwami paliwowymi oraz zintegrowany silnik elektryczny Superior Continuous Torque dla ciężkich pojazdów.

W 2024 roku MAHLE zdobyło nowe zamówienia o wartości 10,3 mld euro, w tym rekordowe zamówienie na moduł zarządzania termicznego (1,2 mld euro) oraz systemy chłodzenia akumulatorów i sprężarki elektryczne (ponad 1 mld euro).

Kluczowym rynkiem rozwoju są Chiny, gdzie firma współpracuje z międzynarodowymi i lokalnymi producentami, szczególnie w segmencie pojazdów NEV (New Energy Vehicles).

Pod koniec roku MAHLE zreorganizowało strukturę grupy, łącząc jednostki biznesowe dla wzmocnienia obszarów elektryfikacji i zarządzania termicznego oraz redukując liczebność Zarządu. Jednostka Lifecycle and Mobility ma stać się podstawą przyszłego wzrostu, z potencjałem rozwoju również w sektorach pozamotoryzacyjnych.

Zrównoważony rozwój i wyzwania polityczne

MAHLE znalazło się po raz pierwszy na „liście A” organizacji Carbon Disclosure Project dzięki redukcji emisji CO2 w produkcji, łańcuchu dostaw i fazie użytkowania produktów. Firma osiągnęła już 47% redukcji, zmierzając do celu 49% zmniejszenia emisji w zakresie 1 i 2 do 2030 roku.

Odnosząc się do obecnej sytuacji, Arnd Franz wskazał na rosnące wyzwania: – Oprócz trudności związanych z transformacją branży, mamy do czynienia z obciążeniami wynikającymi z amerykańskich ceł importowych. Jako firma działająca globalnie nie możemy zrozumieć tej polityki handlowej. Franz przestrzegł przed wzrostem kosztów w łańcuchach dostaw i ostatecznie dla konsumentów oraz  wezwał również do większego zaangażowania w różnorodność technologiczną w Europie: – Dwie trzecie naszych miejsc pracy zależy od silnika spalinowego, który oferuje pięciokrotnie więcej zatrudnienia niż e-mobilność. Musimy uczciwie kształtować drogę do neutralności węglowej, uwzględniając ochronę klimatu, zatrudnienie i politykę społeczną.

Franz również podkreślił, że tworzenie nowych miejsc pracy będzie możliwe dopiero po trwałej poprawie warunków ekonomicznych i politycznych.

Źródło: MAHLE
 

autoExpert 04 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę