Jakie korzyści płyną z przystąpienia do sieci serwisowej
Dostęp do tańszych części zamiennych i wyposażenia warsztatowego, doradztwo techniczne oraz większy prestiż. To tylko kilka przykładów korzyści, jakie może przynieść przystąpienie do ogólnopolskiej sieci serwisowej. W zamian warsztaty samochodowe muszą jednak spełniać określone standardy lokalowo-usługowe, a często także korzystać wyłącznie z produktów od jednego dostawcy.
- Już sama marka ogólnokrajowej sieci serwisowej może zapewnić większą rozpoznawalność i zachęcić nowych klientów do korzystania z usług danego serwisu.
- Żeby warsztat mógł przystąpić do sieci warsztatowej, na początku z reguły poddawany jest dokładnemu audytowi.
- Współpraca w ramach sieci często wiąże się także z koniecznością wykorzystywania produktów określonych producentów.
- Dodatkowo warsztaty zrzeszone muszą spełniać różne standardy związane z realizacją usług czy obsługą klienta.
Przystąpienie do sieci warsztatowej może być niezłym pomysłem na prowadzenie działalności w sferze usług w branży motoryzacyjnej. Już sama marka ogólnokrajowej sieci serwisowej może zapewnić większą rozpoznawalność i zachęcić nowych klientów do korzystania z usług danego serwisu. To dopiero początek listy potencjalnych korzyści. Przed podjęciem decyzji o dołączeniu do sieci warsztatów należy jednak mieć świadomość, że wiążą się z tym również pewne obowiązki. Warto zatem dobrze rozeznać wszystkie plusy i minusy takiego kroku. Tym bardziej, że na rynku sieci serwisowych jest dość tłoczno i wybór odpowiedniej może być kluczowy dla prowadzonego biznesu.
Co daje związanie się z siecią?
Wielu właścicieli liczy, że obecność w renomowanej sieci serwisowej zwiększy prestiż warsztatu, a tym samym przełoży się na wzrost obrotów. Jednak potencjalnych korzyści jest więcej. Uczestnicy sieci mogą liczyć na dostęp do tańszych części zamiennych, a także na wsparcie w wyposażeniu warsztatu. Organizatorzy sieci często oferują też doradztwo techniczne oraz bezpłatne bądź dużo tańsze szkolenia dla pracowników przynależących do sieci warsztatów.
Oprócz wymienionych wyżej korzyści warsztaty zrzeszone w koncepcjach warsztatowych MaXserwis i MaXserwis Premium Motul mogą liczyć na wiele innych profitów. Jak wylicza Aleksander Ochęduszko, manager sieci MaXserwis, należą do nich m.in.: udział w programie lojalnościowym AP Plus oraz specjalne akcje promocyjne; możliwość zakupu na specjalnych warunkach licencji na oprogramowanie techniczne, które zawiera dane regulacyjne i serwisowe; organizacja lokalnych eventów z cyklu „Bezpłatnie sprawdzimy stan Twojego samochodu” dla obecnych i przyszłych klientów serwisu. Właściciel sieci zapewnia także wsparcie wizerunkowe w zakresie elementów marketingowych, które ułatwiają identyfikację z marką MaXserwis (np. odzież dla pracowników i sygnowane logotypem sieci gadżety dla klientów), a także ogólnopolskie kampanie reklamowe w telewizji, prasie i internecie, które promują markę MaXserwis i uczestników sieci.
Każdy z warsztatów należących do sieci warsztatowych MaXserwis i MaXserwis PREMIUM MOTUL jest z nami związany umową o współpracy partnerskiej. Oznacza to, że zachowuje w pełni własną tożsamość, korzystając ze wsparcia marki MaXserwis. |
Aleksander Ochęduszko Manager sieci MaXserwis, Auto Partner |
Mariusz Maksym, koordynator sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis, dodaje, że pakiet korzyści związany z uczestnictwem w sieci jest stale poszerzany. Dzięki temu warsztaty mają dostęp do atrakcyjnych ofert ubezpieczeń OC, wynajmu odzieży roboczej, zakupu drukarek fiskalnych i terminali płatniczych. Przedstawiciele serwisów otrzymują też możliwość wynajęcia pojazdów zastępczych dla swoich klientów, a dzięki kartom paliwowym są w stanie zmniejszyć koszty tankowania. Istotnym aspektem jest także dostęp do klienta biznesowego dzięki współpracy z MOTO Flotą. Serwisy mogą liczyć na pomoc w zakresie promocji na skalę krajową i regionalną. Dodatkowo warsztaty otrzymują dostęp i pełne wsparcie podczas wdrażania nowych rozwiązań, np. aplikacji ProfiAuto z modułem płatności ProfiAuto Pay.
Współpraca z ProfiAuto Serwis umożliwia rozwój każdego aspektu działalności warsztatów. Na bieżąco analizujemy działanie naszych serwisów i na tej podstawie poszerzamy pakiet korzyści związany z uczestnictwem w sieci. |
Mariusz Maksym Koordynator sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis |
Serwisy przynależące do sieci Eurorepar Car Service z pewnością docenią dostęp do szerokiej gamy wysokiej jakości części zamiennych, do dokumentacji technicznej czy specjalistycznych szkoleń technicznych. Jednak oferta dla członków sieci jest dużo bardziej bogata.
– Uczestnicy sieci mogą liczyć na pomoc w identyfikacji obiektu, elementy wyposażenia recepcji i serwisu (np. regały ekspozycyjne) czy ubrania warsztatowe – wyjaśnia Mirosław Drej, menadżer Eurorepar Car Service. – Ponadto oferujemy wsparcie w zakresie komunikacji i marketingu za pomocą różnych materiałów informacyjnych, reklamowych oraz promocyjnych. Na stronie internetowej www.eurorepar.pl znajduje się wizytówka każdego warsztatu i jest możliwość umówienia się na wizytę w warsztacie w trybie on-line.
Największą korzyścią z przystąpienia do sieci Eurorepar Car Service jest przynależność do światowej sieci warsztatów pod patronatem jednej z największych grup producentów samochodów. |
Mirosław Drej Menadżer Eurorepar Car Service |
Najważniejsze korzyści płynące z przystąpienia do sieci ZF [pro]Tech, jak wylicza Maciej Fedorowicz, ekspert ds. konceptów warsztatowych na terenie Polski południowej w ZF Aftermarket, to szeroki zakres praktycznych szkoleń technicznych wraz z informacjami technicznymi i instrukcjami montażowymi dostępnymi przez infolinię produktową oraz portal on-line. Platforma daje dostęp do katalogów produktów, informacji technicznych i praktycznych wskazówek, również w formie krótkich filmów poradnikowych. Dodatkowo warsztaty mogą liczyć na wsparcie osobistego opiekuna i ekspertów z zakresu serwisowania i naprawy automatycznych skrzyń biegów. Dzięki ścisłej współpracy z ZF Aftermarket, warsztaty należące do sieci ZF [pro]Tech uzyskują także dostęp do aktualnych akcji serwisowych producentów pojazdów.
ZF [pro]Tech to globalny koncept skierowany do warsztatów zajmujących się naprawą układów przeniesienia napędu, zawieszeń i układów hamulcowych oraz serwisowaniem skrzyń biegów zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych. |
Maciej Fedorowicz Ekspert ds. konceptów warsztatowych na terenie Polski południowej w ZF Aftermarket |
Jakie warunki musi spełnić warsztat?
Żeby warsztat mógł przystąpić do sieci warsztatowej, na początku z reguły poddawany jest dokładnemu audytowi. Sprawdzane są wówczas różne kryteria, często dosyć specyficzne, istotne z punktu widzenia działalności warsztatowej.
W przypadku sieci Ravenol Professionals jednym z podstawowych warunków jest wykonywanie przez warsztat wymiany oleju ATF w skrzyniach automatycznych metodą statyczną lub dynamiczną. – Konieczne jest również pozytywne przejście audytu opartego na standardach sieci oraz zaakceptowanie warunków i zasad uczestnictwa, określonych przez organizatora sieci Ravenol Professionals – dodaje Patrycja Rzoska, administrator sieci warsztatowej Ravenol Professionals.
Warunkiem przystąpienia do sieci Ravenol Professionals jest wykonywanie przez warsztat wymiany oleju ATF w skrzyniach automatycznych metodą statyczną lub dynamiczną. |
Patrycja Rzoska Administrator sieci warsztatowej Ravenol Professionals |
Konkretne wymagania musi też spełniać warsztat, aby mógł przystąpić do sieci warsztatowej MaXserwis. Przede wszystkim musi mieć minimum 2 stanowiska naprawcze, biuro obsługi klienta z poczekalnią lub oferować samochód zastępczy na czas naprawy. Ponadto powinien zapewniać schludny i estetyczny wygląd obiektu, dysponować ubezpieczeniem OC z tytułu prowadzonej działalności, mieć licencjonowany tester diagnostyczny oraz aktywnie współpracować handlowo z Auto Partner.
W sieci ProfiAuto Serwis każdy warsztat musi mieć co najmniej 2 stanowiska, pracować 8 godzin dziennie i być objęty podatkiem VAT. Jak dodaje Mariusz Maksym, oprócz spełnienia aspektów techniczno-finansowych, warsztaty muszą zadeklarować chęć rozwoju. Często wiąże się to z uzupełnieniem wyposażenia o nowe sprzęty i technologie, które z kolei pełnią ważną rolę w procesie zdobywania i utrzymywania klientów. Kolejnym istotnym elementem współpracy jest lojalność wobec partnerów, czyli sklepów i hurtowni ProfiAuto.
W sieci Nexus Auto kryteria mogą się nieco różnić w zależności od kraju czy kontynentu. W Europie Centralnej są to m.in. minimum dwa stanowiska z podnośnikami oraz wydzielone biuro obsługi klientów wraz z poczekalnią. – Rekrutację prowadzimy wśród warsztatów współpracujących z naszymi dystrybutorami i to po ich rekomendacji osobiście przeprowadzamy audyt początkowy. W jego trakcie weryfikujemy m.in. wykorzystywany sprzęt i wyposażenie, ale także określamy płaszczyzny, na których możemy warsztat wspomóc – wyjaśnia Rafał Kędziorek, manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!Truck.
Rekrutację prowadzimy wśród warsztatów współpracujących z naszymi dystrybutorami i to po ich rekomendacji osobiście przeprowadzamy audyt początkowy. |
Rafał Kędziorek Manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!Truck |
Głównymi kryteriami wstąpienia do sieci Eurorepar, które wylicza Mirosław Drej, są: minimum 3 stanowiska naprawcze (w tym 1 wyposażone w podnośnik), odpowiednia liczba personelu i wyposażenia, dostosowana do zakresu prowadzonej działalności, podstawowe narzędzia informatyczne, aktualna polisa OC, schludny wygląd obiektu, warsztatu i recepcji, magazyn części zamiennych i parking, którego wielkość jest odpowiednia do liczby obsługiwanych klientów.
Autoryzowane Serwisy STAG powinny spełniać najsurowsze wymagania – warsztat powinien zatrudniać wykwalifikowaną kadrę, mieć rzetelne i profesjonalne podejście do klienta oraz gwarantować, że do naprawy zostaną wykorzystane najwyższej jakości oryginalne części zamienne.
– Autoryzowane Serwisy STAG tworzą sieć najściślej związanych z marką punktów na mapie Polski. Serwisy rozpoznawalne są poprzez charakterystyczne dla sieci oznakowania – zarówno przed obiektem, jak i w jego wnętrzu. Warsztaty te umożliwiają klientom realizację usług serwisowych, które dają pewność profesjonalnej usługi na najwyższym poziomie – przekonuje Jerzy Pisiecki, kierownik ds. rozwoju europejskiej sieci AS STAG.
Podstawowym warunkiem przyjęcia warsztatu do sieci AS STAG jest wysoka jakość montażu instalacji gazowej, zgodna z „Wytycznymi montażu instalacji LPG” naszej firmy. |
Jerzy Pisiecki Kierownik ds. rozwoju europejskiej Sieci AS STAG |
Warunkiem początkowym przystąpienia do programu ZF [pro]Tech plus jest zarejestrowana działalność gospodarcza oraz uiszczenie opłaty członkowskiej. Koszt przystąpienia do wersji podstawowej ZF [pro]Tech start wynosi jednorazowo 100 zł netto, natomiast wersja rozszerzona ZF [pro]Tech plus, oprócz opłaty startowej 100 zł, zawiera dodatkowo opłatę roczną 599 zł netto.
Wymóg korzystania z konkretnych produktów
Współpraca w ramach sieci często wiąże się także z koniecznością wykorzystywania produktów określonych producentów. Jak tłumaczy Rafał Kobza, kierownik ds. technicznych i szkoleń w Liqui Moly, warsztaty, które chcą przystąpić do sieci warsztatów Liqui Moly Pro Line Serwis, powinny być otwarte na szkolenia zarówno techniczne, jak i sprzedażowe, związane z takimi usługami jak czyszczenie układów olejowych, układów wtryskowych, układów dolotowych i dynamiczna wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów.
– Takie warsztaty powinny też stosować olej silnikowy Liqui Moly, oferować dodatki do oleju i paliwa poprawiające jakość pracy silnika. Oczekujemy również zainstalowania wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej. Ze swojej strony oferujemy wsparcie techniczne, sprzedażowe, marketingowe i atrakcyjne umowy motywacyjne – mówi Rafał Kobza.
Warsztaty zrzeszone w sieci Liqui Moly Pro Line Serwis, z którymi współpracujemy, to specjaliści w swoim fachu. To warsztaty otwarte na nowe technologie i nowe usługi. |
Rafał Kobza Kierownik ds. technicznych i szkoleń, Liqui Moly |
Podobne kryterium znajdziemy także w sieci warsztatowej MaXserwis Premium Motul. Warsztaty, które chcą do niej przystąpić, muszą dokonywać regularnych zakupów w Auto Partner i oferować swoim klientom produkty smarne marki Motul.
– Warsztat przystępujący do sieci ZF [pro]Tech powinien utrzymywać aktywną współpracę handlową poprzez zaopatrywanie się w części marek należących do portfolio ZF Aftermarket, czyli LEMFÖRDER, SACHS, TRW i ZF – dodaje również Maciej Fedorowicz. – W przypadku opcji ZF [pro]Tech plus partner zobowiązany jest do uczestniczenia w jednym bezpłatnym szkoleniu technicznym w ciągu roku i osiągnięcia wyznaczonych obrotów na zakupach części wymienionych marek.
Wsparcie dla warsztatu
Realizacja określonych wymagań przez warsztaty, które uczestniczą w sieci, jest sprawdzana na bieżąco. Dodatkowo muszą one spełniać różne standardy związane z realizacją usług czy obsługą klienta.
– Warsztat w naszej sieci powinien dążyć do stałego podnoszenia kwalifikacji swoich pracowników i unowocześniania wyposażenia. Po pierwsze, wysoka jakość dokonywanych montaży, a co za tym idzie usług. Po drugie, wysoka jakość obsługi klienta. I wreszcie po trzecie, doświadczenie w branży poparte szkoleniami i lojalność wobec marki – mówi Jerzy Pisiecki. – Kryteria te są cyklicznie monitorowane. Autoryzowane Serwisy STAG oferują klientom gwarancję ogólnopolską, która jest również respektowana w wybranych krajach europejskich, oraz korzystne warunki przedłużenia gwarancji nawet do 8 lat na sterownik instalacji autogaz.
Z punktu widzenia sieci ProfiAuto Serwis ważna jest otwartość na rozwój i chęć poszerzania swoich zasobów w kierunku jak najbardziej kompleksowej obsługi kierowców. – Bardzo dobrze, jeśli warsztaty otwarte są też na nowoczesne rozwiązania, proponowane w ramach sieci, takie jak aplikacja ProfiAuto, która służy do bezkontaktowej obsługi i płatności. To unikalny projekt, który rozwinęliśmy na początku pandemii – mówi Mariusz Maksym. Przykładem dobrych praktyk wprowadzonych w sieci były działania związane z pandemią. – Najważniejsze było dbanie o sprawny przepływ informacji w zakresie bieżących zmian wynikających z obostrzeń. Wraz z partnerami ProfiAuto opracowaliśmy też zasady bezpiecznego zaopatrzenia. Te procesy pomogły nam sprawnie poruszać się w nowej rzeczywistości i stały się naturalną podstawą do wytyczenia nowych procedur.
Również w sieci Liqui Moly Pro Line Serwis wprowadzono określone działania związane z pandemią koronawirusa. – Dziś śmiało można powiedzieć, że nauczyliśmy się odpowiednio postępować w tych jakże trudnych dla wszystkich czasach. Największa zasługa jest po stronie samych warsztatów, a przede wszystkim ich właścicieli. To oni wypracowali odpowiednie standardy, które pozwalały na w miarę możliwości bezpieczne odebranie samochodu oraz oddanie go po naprawie – dodaje Rafał Kobza.
Autoryzowane Serwisy STAG mogły liczyć na pakiet wsparcia na początku pandemii. – Przygotowaliśmy dla warsztatów współpracujących z naszą marką m.in. środki ochrony, materiały edukacyjne, marketingowe, szkolenia i indywidualne wsparcie techniczne on-line oraz akcje ratalne. Wszystko, by pomóc warsztatom przetrwać ten trudny czas – mówi Jerzy Pisiecki.
Partnerska i elastyczna formuła sieci Nexus Auto określa standardy, ale też pomaga w 100% w ich realizacji. – Dobrym przykładem będzie fachowość napraw. Dla każdego warsztatu w sieci zapewniamy nielimitowany dostęp do infolinii technicznej, kilka różnych programów z danymi technicznymi na N!Platform i liczne szkolenia – zarówno w formule zdalnej, jak i niedługo z powrotem – w stacjonarnej – mówi Rafał Kędziorek. Przy okazji obala jeden z branżowych mitów: dobrze przygotowanym warsztatom pandemia COVID-19 wcale nie przeszkodziła w działalności. Z punktu widzenia biznesowego stoją przed nimi dużo większe wyzwania, jak choćby brak wyszkolonych pracowników albo obostrzenia, ale administracyjne.