Jakie korzyści płyną z przystąpienia do sieci serwisowej

Jakie korzyści płyną z przystąpienia do sieci serwisowej Adobe Stock – Виталий Сова

Dostęp do tańszych części zamiennych i wyposażenia warsztatowego, doradztwo techniczne oraz większy prestiż. To tylko kilka przykładów korzyści, jakie może przynieść przystąpienie do ogólnopolskiej sieci serwisowej. W zamian warsztaty samochodowe muszą jednak spełniać określone standardy lokalowo-usługowe, a często także korzystać wyłącznie z produktów od jednego dostawcy.

 

  • Już sama marka ogólnokrajowej sieci serwisowej może zapewnić większą rozpoznawalność i zachęcić nowych klientów do korzystania z usług danego serwisu.
  • Żeby warsztat mógł przystąpić do sieci warsztatowej, na początku z reguły poddawany jest dokładnemu audytowi.
  • Współpraca w ramach sieci często wiąże się także z koniecznością wykorzystywania produktów określonych producentów.
  • Dodatkowo warsztaty zrzeszone muszą spełniać różne standardy związane z realizacją usług czy obsługą klienta.
     

Przystąpienie do sieci warsztatowej może być niezłym pomysłem na prowadzenie działalności w sferze usług w branży motoryzacyjnej. Już sama marka ogólnokrajowej sieci serwisowej może zapewnić większą rozpoznawalność i zachęcić nowych klientów do korzystania z usług danego serwisu. To dopiero początek listy potencjalnych korzyści. Przed podjęciem decyzji o dołączeniu do sieci warsztatów należy jednak mieć świadomość, że wiążą się z tym również pewne obowiązki. Warto zatem dobrze rozeznać wszystkie plusy i minusy takiego kroku. Tym bardziej, że na rynku sieci serwisowych jest dość tłoczno i wybór odpowiedniej może być kluczowy dla prowadzonego biznesu.

Co daje związanie się z siecią?

Wielu właścicieli liczy, że obecność w renomowanej sieci serwisowej zwiększy prestiż warsztatu, a tym samym przełoży się na wzrost obrotów. Jednak potencjalnych korzyści jest więcej. Uczestnicy sieci mogą liczyć na dostęp do tańszych części zamiennych, a także na wsparcie w wyposażeniu warsztatu. Organizatorzy sieci często oferują też doradztwo techniczne oraz bezpłatne bądź dużo tańsze szkolenia dla pracowników przynależących do sieci warsztatów.

Oprócz wymienionych wyżej korzyści warsztaty zrzeszone w koncepcjach warsztatowych MaXserwis i MaXserwis Premium Motul mogą liczyć na wiele innych profitów. Jak wylicza Aleksander Ochęduszko, manager sieci MaXserwis, należą do nich m.in.: udział w programie lojalnościowym AP Plus oraz specjalne akcje promocyjne; możliwość zakupu na specjalnych warunkach licencji na oprogramowanie techniczne, które zawiera dane regulacyjne i serwisowe; organizacja lokalnych eventów z cyklu „Bezpłatnie sprawdzimy stan Twojego samochodu” dla obecnych i przyszłych klientów serwisu. Właściciel sieci zapewnia także wsparcie wizerunkowe w zakresie elementów marketingowych, które ułatwiają identyfikację z marką MaXserwis (np. odzież dla pracowników i sygnowane logotypem sieci gadżety dla klientów), a także ogólnopolskie kampanie reklamowe w telewizji, prasie i internecie, które promują markę MaXserwis i uczestników sieci.

Aleksander Ochęduszko Manager sieci MaXserwisKażdy z warsztatów należących do sieci warsztatowych MaXserwis i MaXserwis PREMIUM MOTUL jest z nami związany umową o współpracy partnerskiej. Oznacza to, że zachowuje w pełni własną tożsamość, korzystając ze wsparcia marki MaXserwis.
Aleksander Ochęduszko
Manager sieci MaXserwis, Auto Partner

Mariusz Maksym, koordynator sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis, dodaje, że pakiet korzyści związany z uczestnictwem w sieci jest stale poszerzany. Dzięki temu warsztaty mają dostęp do atrakcyjnych ofert ubezpieczeń OC, wynajmu odzieży roboczej, zakupu drukarek fiskalnych i terminali płatniczych. Przedstawiciele serwisów otrzymują też możliwość wynajęcia pojazdów zastępczych dla swoich klientów, a dzięki kartom paliwowym są w stanie zmniejszyć koszty tankowania. Istotnym aspektem jest także dostęp do klienta biznesowego dzięki współpracy z MOTO Flotą. Serwisy mogą liczyć na pomoc w zakresie promocji na skalę krajową i regionalną. Dodatkowo warsztaty otrzymują dostęp i pełne wsparcie podczas wdrażania nowych rozwiązań, np. aplikacji ProfiAuto z modułem płatności ProfiAuto Pay.

Mariusz Maksym Koordynator sieci warsztatowej ProfiAuto SerwisWspółpraca z ProfiAuto Serwis umożliwia rozwój każdego aspektu działalności warsztatów. Na bieżąco analizujemy działanie naszych serwisów i na tej podstawie poszerzamy pakiet korzyści związany z uczestnictwem w sieci.
Mariusz Maksym
Koordynator sieci warsztatowej
ProfiAuto Serwis

Serwisy przynależące do sieci Eurorepar Car Service z pewnością docenią dostęp do szerokiej gamy wysokiej jakości części zamiennych, do dokumentacji technicznej czy specjalistycznych szkoleń technicznych. Jednak oferta dla członków sieci jest dużo bardziej bogata.

– Uczestnicy sieci mogą liczyć na pomoc w identyfikacji obiektu, elementy wyposażenia recepcji i serwisu (np. regały ekspozycyjne) czy ubrania warsztatowe – wyjaśnia Mirosław Drej, menadżer Eurorepar Car Service. – Ponadto oferujemy wsparcie w zakresie komunikacji i marketingu za pomocą różnych materiałów informacyjnych, reklamowych oraz promocyjnych. Na stronie internetowej www.eurorepar.pl znajduje się wizytówka każdego warsztatu i jest możliwość umówienia się na wizytę w warsztacie w trybie on-line.

Mirosław Drej Menadżer Eurorepar Car ServiceNajwiększą korzyścią z przystąpienia do sieci Eurorepar Car Service jest przynależność do światowej sieci warsztatów pod patronatem jednej z największych grup producentów samochodów.
Mirosław Drej
Menadżer Eurorepar Car Service

Najważniejsze korzyści płynące z przystąpienia do sieci ZF [pro]Tech, jak wylicza Maciej Fedorowicz, ekspert ds. konceptów warsztatowych na terenie Polski południowej w ZF Aftermarket, to szeroki zakres praktycznych szkoleń technicznych wraz z informacjami technicznymi i instrukcjami montażowymi dostępnymi przez infolinię produktową oraz portal on-line. Platforma daje dostęp do katalogów produktów, informacji technicznych i praktycznych wskazówek, również w formie krótkich filmów poradnikowych. Dodatkowo warsztaty mogą liczyć na wsparcie osobistego opiekuna i ekspertów z zakresu serwisowania i naprawy automatycznych skrzyń biegów. Dzięki ścisłej współpracy z ZF Aftermarket, warsztaty należące do sieci ZF [pro]Tech uzyskują także dostęp do aktualnych akcji serwisowych producentów pojazdów.

Maciej Fedorowicz Ekspert ds. konceptów warsztatowych na terenie Polski południowej w ZF AftermarketZF [pro]Tech to globalny koncept skierowany do warsztatów zajmujących się naprawą układów przeniesienia napędu, zawieszeń i układów hamulcowych oraz serwisowaniem skrzyń biegów zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych.
Maciej Fedorowicz
Ekspert ds. konceptów warsztatowych
na terenie Polski południowej w ZF Aftermarket

Jakie warunki musi spełnić warsztat?

Żeby warsztat mógł przystąpić do sieci warsztatowej, na początku z reguły poddawany jest dokładnemu audytowi. Sprawdzane są wówczas różne kryteria, często dosyć specyficzne, istotne z punktu widzenia działalności warsztatowej.

W przypadku sieci Ravenol Professionals jednym z podstawowych warunków jest wykonywanie przez warsztat wymiany oleju ATF w skrzyniach automatycznych metodą statyczną lub dynamiczną. – Konieczne jest również pozytywne przejście audytu opartego na standardach sieci oraz zaakceptowanie warunków i zasad uczestnictwa, określonych przez organizatora sieci Ravenol Professionals – dodaje Patrycja Rzoska, administrator sieci warsztatowej Ravenol Professionals.

Patrycja Rzoska Administrator sieci warsztatowej Ravenol ProfessionalsWarunkiem przystąpienia do sieci Ravenol Professionals jest wykonywanie przez warsztat wymiany oleju ATF w skrzyniach automatycznych metodą statyczną lub dynamiczną.
Patrycja Rzoska
Administrator sieci warsztatowej
Ravenol Professionals

Konkretne wymagania musi też spełniać warsztat, aby mógł przystąpić do sieci warsztatowej MaXserwis. Przede wszystkim musi mieć minimum 2 stanowiska naprawcze, biuro obsługi klienta z poczekalnią lub oferować samochód zastępczy na czas naprawy. Ponadto powinien zapewniać schludny i estetyczny wygląd obiektu, dysponować ubezpieczeniem OC z tytułu prowadzonej działalności, mieć licencjonowany tester diagnostyczny oraz aktywnie współpracować handlowo z Auto Partner.

W sieci ProfiAuto Serwis każdy warsztat musi mieć co najmniej 2 stanowiska, pracować 8 godzin dziennie i być objęty podatkiem VAT. Jak dodaje Mariusz Maksym, oprócz spełnienia aspektów techniczno-finansowych, warsztaty muszą zadeklarować chęć rozwoju. Często wiąże się to z uzupełnieniem wyposażenia o nowe sprzęty i technologie, które z kolei pełnią ważną rolę w procesie zdobywania i utrzymywania klientów. Kolejnym istotnym elementem współpracy jest lojalność wobec partnerów, czyli sklepów i hurtowni ProfiAuto.

wnętrze nowoczesnego warsztatu
Źródło: Adobe Stock – Gorodenkoff

W sieci Nexus Auto kryteria mogą się nieco różnić w zależności od kraju czy kontynentu. W Europie Centralnej są to m.in. minimum dwa stanowiska z podnośnikami oraz wydzielone biuro obsługi klientów wraz z poczekalnią. – Rekrutację prowadzimy wśród warsztatów współpracujących z naszymi dystrybutorami i to po ich rekomendacji osobiście przeprowadzamy audyt początkowy. W jego trakcie weryfikujemy m.in. wykorzystywany sprzęt i wyposażenie, ale także określamy płaszczyzny, na których możemy warsztat wspomóc – wyjaśnia Rafał Kędziorek, manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!Truck.

Rafał Kędziorek Manager ds. rozwoju sieci N!Auto/N!TruckRekrutację prowadzimy wśród warsztatów współpracujących z naszymi dystrybutorami i to po ich rekomendacji osobiście przeprowadzamy audyt początkowy.
Rafał Kędziorek
Manager ds. rozwoju sieci
N!Auto/N!Truck

Głównymi kryteriami wstąpienia do sieci Eurorepar, które wylicza Mirosław Drej, są: minimum 3 stanowiska naprawcze (w tym 1 wyposażone w podnośnik), odpowiednia liczba personelu i wyposażenia, dostosowana do zakresu prowadzonej działalności, podstawowe narzędzia informatyczne, aktualna polisa OC, schludny wygląd obiektu, warsztatu i recepcji, magazyn części zamiennych i parking, którego wielkość jest odpowiednia do liczby obsługiwanych klientów.

Autoryzowane Serwisy STAG powinny spełniać najsurowsze wymagania – warsztat powinien zatrudniać wykwalifikowaną kadrę, mieć rzetelne i profesjonalne podejście do klienta oraz gwarantować, że do naprawy zostaną wykorzystane najwyższej jakości oryginalne części zamienne.

– Autoryzowane Serwisy STAG tworzą sieć najściślej związanych z marką punktów na mapie Polski. Serwisy rozpoznawalne są poprzez charakterystyczne dla sieci oznakowania – zarówno przed obiektem, jak i w jego wnętrzu. Warsztaty te umożliwiają klientom realizację usług serwisowych, które dają pewność profesjonalnej usługi na najwyższym poziomie – przekonuje Jerzy Pisiecki, kierownik ds. rozwoju europejskiej sieci AS STAG.

Jerzy Pisiecki Kierownik ds. rozwoju europejskiej Sieci AS STAGPodstawowym warunkiem przyjęcia warsztatu do sieci AS STAG jest wysoka jakość montażu instalacji gazowej, zgodna z „Wytycznymi montażu instalacji LPG” naszej firmy.
Jerzy Pisiecki
Kierownik ds. rozwoju
europejskiej Sieci AS STAG

Warunkiem początkowym przystąpienia do programu ZF [pro]Tech plus jest zarejestrowana działalność gospodarcza oraz uiszczenie opłaty członkowskiej. Koszt przystąpienia do wersji podstawowej ZF [pro]Tech start wynosi jednorazowo 100 zł netto, natomiast wersja rozszerzona ZF [pro]Tech plus, oprócz opłaty startowej 100 zł, zawiera dodatkowo opłatę roczną 599 zł netto.

Wymóg korzystania z konkretnych produktów

Współpraca w ramach sieci często wiąże się także z koniecznością wykorzystywania produktów określonych producentów. Jak tłumaczy Rafał Kobza, kierownik ds. technicznych i szkoleń w Liqui Moly, warsztaty, które chcą przystąpić do sieci warsztatów Liqui Moly Pro Line Serwis, powinny być otwarte na szkolenia zarówno techniczne, jak i sprzedażowe, związane z takimi usługami jak czyszczenie układów olejowych, układów wtryskowych, układów dolotowych i dynamiczna wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów.

– Takie warsztaty powinny też stosować olej silnikowy Liqui Moly, oferować dodatki do oleju i paliwa poprawiające jakość pracy silnika. Oczekujemy również zainstalowania wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej. Ze swojej strony oferujemy wsparcie techniczne, sprzedażowe, marketingowe i atrakcyjne umowy motywacyjne – mówi Rafał Kobza.

Rafał Kobza Kierownik ds. technicznych i szkoleń, Liqui MolyWarsztaty zrzeszone w sieci Liqui Moly Pro Line Serwis, z którymi współpracujemy, to specjaliści w swoim fachu. To warsztaty otwarte na nowe technologie i nowe usługi.
Rafał Kobza
Kierownik ds. technicznych i szkoleń,
Liqui Moly

Podobne kryterium znajdziemy także w sieci warsztatowej MaXserwis Premium Motul. Warsztaty, które chcą do niej przystąpić, muszą dokonywać regularnych zakupów w Auto Partner i oferować swoim klientom produkty smarne marki Motul.

– Warsztat przystępujący do sieci ZF [pro]Tech powinien utrzymywać aktywną współpracę handlową poprzez zaopatrywanie się w części marek należących do portfolio ZF Aftermarket, czyli LEMFÖRDER, SACHS, TRW i ZF – dodaje również Maciej Fedorowicz. – W przypadku opcji ZF [pro]Tech plus partner zobowiązany jest do uczestniczenia w jednym bezpłatnym szkoleniu technicznym w ciągu roku i osiągnięcia wyznaczonych obrotów na zakupach części wymienionych marek.

Wsparcie dla warsztatu

Realizacja określonych wymagań przez warsztaty, które uczestniczą w sieci, jest sprawdzana na bieżąco. Dodatkowo muszą one spełniać różne standardy związane z realizacją usług czy obsługą klienta.

– Warsztat w naszej sieci powinien dążyć do stałego podnoszenia kwalifikacji swoich pracowników i unowocześniania wyposażenia. Po pierwsze, wysoka jakość dokonywanych montaży, a co za tym idzie usług. Po drugie, wysoka jakość obsługi klienta. I wreszcie po trzecie, doświadczenie w branży poparte szkoleniami i lojalność wobec marki – mówi Jerzy Pisiecki. – Kryteria te są cyklicznie monitorowane. Autoryzowane Serwisy STAG oferują klientom gwarancję ogólnopolską, która jest również respektowana w wybranych krajach europejskich, oraz korzystne warunki przedłużenia gwarancji nawet do 8 lat na sterownik instalacji autogaz.

Z punktu widzenia sieci ProfiAuto Serwis ważna jest otwartość na rozwój i chęć poszerzania swoich zasobów w kierunku jak najbardziej kompleksowej obsługi kierowców. – Bardzo dobrze, jeśli warsztaty otwarte są też na nowoczesne rozwiązania, proponowane w ramach sieci, takie jak aplikacja ProfiAuto, która służy do bezkontaktowej obsługi i płatności. To unikalny projekt, który rozwinęliśmy na początku pandemii – mówi Mariusz Maksym. Przykładem dobrych praktyk wprowadzonych w sieci były działania związane z pandemią. – Najważniejsze było dbanie o sprawny przepływ informacji w zakresie bieżących zmian wynikających z obostrzeń. Wraz z partnerami ProfiAuto opracowaliśmy też zasady bezpiecznego zaopatrzenia. Te procesy pomogły nam sprawnie poruszać się w nowej rzeczywistości i stały się naturalną podstawą do wytyczenia nowych procedur.

Również w sieci Liqui Moly Pro Line Serwis wprowadzono określone działania związane z pandemią koronawirusa. – Dziś śmiało można powiedzieć, że nauczyliśmy się odpowiednio postępować w tych jakże trudnych dla wszystkich czasach. Największa zasługa jest po stronie samych warsztatów, a przede wszystkim ich właścicieli. To oni wypracowali odpowiednie standardy, które pozwalały na w miarę możliwości bezpieczne odebranie samochodu oraz oddanie go po naprawie – dodaje Rafał Kobza.

Autoryzowane Serwisy STAG mogły liczyć na pakiet wsparcia na początku pandemii. – Przygotowaliśmy dla warsztatów współpracujących z naszą marką m.in. środki ochrony, materiały edukacyjne, marketingowe, szkolenia i indywidualne wsparcie techniczne on-line oraz akcje ratalne. Wszystko, by pomóc warsztatom przetrwać ten trudny czas – mówi Jerzy Pisiecki.

Partnerska i elastyczna formuła sieci Nexus Auto określa standardy, ale też pomaga w 100% w ich realizacji. – Dobrym przykładem będzie fachowość napraw. Dla każdego warsztatu w sieci zapewniamy nielimitowany dostęp do infolinii technicznej, kilka różnych programów z danymi technicznymi na N!Platform i liczne szkolenia – zarówno w formule zdalnej, jak i niedługo z powrotem – w stacjonarnej – mówi Rafał Kędziorek. Przy okazji obala jeden z branżowych mitów: dobrze przygotowanym warsztatom pandemia COVID-19 wcale nie przeszkodziła w działalności. Z punktu widzenia biznesowego stoją przed nimi dużo większe wyzwania, jak choćby brak wyszkolonych pracowników albo obostrzenia, ale administracyjne.

Jeśli chcesz poznać prezentacje ofert sieci warsztatowych, kliknij w ten napis.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę