Inteligentne wsparcie i oszczędność paliwa

Bosch
23.10.2017

Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem zyskuje popularność. Jako niezbędny element systemów wspomagania kierowcy, takich jak utrzymanie pasów ruchu czy pomoc w parkowaniu, jest to coraz częściej standardowe wyposażenie dzisiejszych samochodów. Bosch dysponuje pełną wiedzą w zakresie układów kierowniczych do samochodów osobowych i transferuje ją na pojazdy użytkowe i autobusy.

Elektroniczne wspomaganie kierowcy sprawia, że autobusy turystyczne są bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Servotwin firmy Bosch jest pierwszą na świecie zintegrowaną przekładnią kierowniczą ze wspomaganiem elektrohydraulicznym do ciężkich pojazdów użytkowych i autobusów, która weszła do produkcji seryjnej. Przekładnia jest bardziej efektywna niż poprzednie układy kierownicze dzięki nakładaniu się momentu obrotowego (od wspomagania hydraulicznego i elektrycznego). Umożliwia również realizację funkcji wspomagania kierowcy, które sprawiają, że jazda autobusem jest bezpieczniejsza i łatwiejsza. Jedną z tych funkcji na bazie przekładni Servotwin jest asystent utrzymywania pasa ruchu, który ostrzega kierowcę, gdy tylko nieumyślnie wyjedzie z pasa. Jeśli kierowca nie zareaguje, system interweniuje kierując autobus z powrotem na pas ruchu. Elektryczne wspomaganie kierownicy pomaga ponadto w czasie powolnej jazdy lub w korku, a także automatycznie utrzymuje odpowiedni dystans do poprzedzającego pojazdu. Kierowca monitoruje działanie systemu i może w każdej chwili przejąć kontrolę. Inną sytuacją, w której przekładnia Servotwin staje się dla kierowcy pomocna, jest nagły podmuch boczny, który może być niebezpieczny dla autobusu ze względu na jego wielkość. Układ kierowniczy kompensuje podmuchy wiatru i wprowadza korekty położenia kierownicy, uruchamiając silnik elektryczny. Jazda autobusem nigdy nie była tak bezpieczna i komfortowa.

Powiązane firmy

Skręcane koła tylne zwiększają manewrowość autobusu

Bosch opracował nową koncepcję elektrohydraulicznego układu skręcania kół osi tylnej, dzięki czemu łatwiej jest manewrować ciężkimi pojazdami użytkowymi. Szczególnie przydatne jest to w autobusach z dużym rozstawem osi, ponieważ układ ten zmniejsza promień skrętu. Wzrost manewrowości sprawdza się szczególnie w ruchu miejskim. Ponadto układ skręcania kół poprawia stabilność pojazdu przy dużych prędkościach, a tym samym sprawia, że zmiana pasa ruchu na autostradzie staje się bardziej bezpieczna i łatwiejsza. Działa to w następujący sposób – elektrohydrauliczny układ skręcania kół jest niezależnym układem typu „power-on-demand“ (działającym zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem), działającym na oś poprzedzającą lub nadążną w dużych ciężarówkach i autobusach. To, co wyróżnia układ, jest innowacyjnym połączeniem siłownika hydraulicznego i elektronicznego zespołu napędowego. Oznacza to, że skręcanie kół jest sterowane elektronicznie, napędzane elektrycznie i nie wymaga mechanicznego ani hydraulicznego połączenia między osią przednią i tylną. Dzięki funkcji „power-on-demand” energia jest wymagana tylko wtedy, gdy skręcanie jest faktycznie aktywne. Silnik elektryczny napędza pompę, która za pomocą siłownika głównego wytwarza ciśnienie hydrauliczne i przenosi go do tylnej osi. W porównaniu z konwencjonalnymi układami kierowniczymi, rozwiązanie to zapewnia oszczędność 0,6 litra paliwa na 100 km. Elektrohydrauliczny układ skręcania kół osi tylnej Bosch jest przystosowany zarówno do integracji w pojazdach na linii produkcyjnej, jak i w przypadku modernizacji poza fabryką. Wszystkie parametry geometryczne pojazdu, takie jak rozstaw kół i kąt skrętu, są programowane indywidualnie w sterowniku układu kierowniczego.

Źródło: Informacja prasowa Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę