Import używanych samochodów w sierpniu 2024 – osobowe i dostawcze

Import używanych osobówek i dostawczaków w sierpniu 2024 Freepik_tawatchai07

W sierpniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 78 735 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, o 9,3% więcej niż rok wcześniej. To czternasty z kolei miesiąc wzrostu.

Sierpień 2024 roku to kolejny, czternasty już miesiąc rosnącego importu, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Prognoza IBRM Samar na 2024 rok wynosi ok. 940 – 960 tys. sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w tym roku pojazdów – dokładnie 590 265  sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 22,9% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych – 56 927 sztuk – jest o 27,9% większy niż przed rokiem.

Stały wzrost importu samochodów używanych do Polski kontrastuje z sytuacją w Czechach i na Słowacji, które odnotowały w sierpniu znaczny spadek, sięgający nawet 12%. Jest to niewątpliwie pozytywna wiadomość dla obu rynków wtórnych w tych krajach, ponieważ oznacza to, że kupujący bardziej są zainteresowani samochodami pochodzenia krajowego. A rynek rośnie – AURES Holdings tylko w sierpniu br. sprzedał 20 000 samochodów w swojej sieci AAA AUTO w Europie Środkowej, czyli najwięcej w ciągu jednego miesiąca w swojej 32-letniej obecności na rynku. Rosnący import używanych samochodów do Polski oznacza pogorszenie stanu polskiej floty samochodowej, ale mamy nadzieję, że stopniowo sytuacja się ustabilizuje, a klienci przekonają się, że kupowanie samochodów z krajowym pochodzeniem jest bezpieczniejsze pod względem jakości, pochodzenia i historii – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA AUTO.

Wiek importowanych aut ustabilizował się i po ośmiu miesiącach wynosi 12,30 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż jednak zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (12,93 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy -– Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, aczkolwiek reprezentant Opla systematycznie zwiększa przewagę. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejsze jest niezmiennie Renault Master.

Ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:

1. Niemcy – 336 055 szt. (22,1%)
2. Francja – 67 179 szt. (7,1%)
3. Belgia – 47 798 szt. (29,6%)
4. Stany Zjednoczone – 45 402 szt. (58,8%)
5. Holandia – 32 019 szt. (12,1%)
6. Włochy – 21 029 szt. (44,9%)
7. Dania – 17 208 szt. (32,8%)
8. Szwecja – 16 773 szt. (4,3%)
9. Austria – 15 299 szt. (18,7%)
10. Szwajcaria – 14 717 szt. (17,8%)
11. Kanada – 4 687 szt. (43,4%)
12. Czechy – 4 016 szt. (45,3%)
13. Norwegia – 3 881 szt. (-4,4%)
14. Wielka Brytania – 2 992 szt. (20,7%)
15. Luksemburg – 2 557 szt. (35,6%)
16. Finlandia – 2 346 szt. (9,4%)
17. Hiszpania – 1 609 szt. (11,7%)
18. Japonia – 1 341 szt. (41,3%)
19. Litwa – 1 326 szt. (26,9%)
20. Słowacja - 873 szt. (34,9%)

Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,3%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+58,8%), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. W zestawieniu TOP20 tylko import z Norwegii wykazał spadek (-4,4%). W większości przypadków - poza Francją, Szwecją i Finlandią- wskaźniki wzrostu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk. 

Źródło: Samar

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę