Grupa Volkswagen reorganizuje system zaopatrzenia w półprzewodniki
Grupa Volkswagen reorganizuje system zaopatrzenia w części elektroniczne i półprzewodniki, aby zabezpieczyć ich dostawy w perspektywie długoterminowej, a tym samym zapewnić sobie wiodącą pozycję pod względem technologii i konkurencyjności. W tym celu Grupa opracowała nową strategię zaopatrzenia w części z komponentami elektronicznymi.
– Wysoki stopień przejrzystości w łańcuchu wartości półprzewodników, a także dokładna wiedza na temat wykorzystywanych części pozwala nam dokładniej oszacować globalny popyt i dostępność tych komponentów. Dzięki temu będziemy w stanie lepiej zarządzać ryzykiem, wcześniej wykryć potencjalne wąskie gardła w dostawach i unikać ich. W przypadku strategicznie ważnych półprzewodników, a nawet planowanych w przyszłości własnych rozwiązań Grupy, będziemy polegać na bezpośrednich zakupach od producentów półprzewodników – powiedział Dirk Grosse-Loheide, członek zarządu ds. zakupów marki Volkswagen Samochody Osobowe i członek kierownictwa Grupy Volkswagen.
W przeszłości komponenty elektroniczne, takie jak jednostki sterujące, były zamawiane u dostawców, którzy mieli dużą swobodę decydowania o tym, jakich części do ich produkcji używają. W przyszłości, w ścisłej współpracy i partnerstwie z największymi dostawcami, dział zaopatrzenia Grupy określi precyzyjnie, jakie półprzewodniki i inne części elektroniczne powinny być używane.
– Nowy system będzie wdrożony we wszystkich markach, a pieczę nad nim będzie sprawować utworzony specjalnie w tym celu Komitet Pozyskiwania Półprzewodników, w skład którego wchodzą przedstawiciele działów zaopatrzenia i rozwoju marek, a także Volkswagen Group Components i CARIAD. Ponadto przejrzystość w zakresie półprzewodników oznacza, że w przypadku wystąpienia wąskich gardeł w dostawach będzie można szybko wytypować i zastosować alternatywne komponenty. Kolejnym pozytywnym efektem jest to, że zmniejszenie liczby odmian wyposażenia samochodów skutkuje mniejszym stopniem złożoności oprogramowania – powiedział KarstenSchnake, członek zarządu ds. zakupów w Skoda Auto i szef grupy zadaniowej COMPASS (Cross Operational Management Parts & Supply Security).
Półprzewodniki są niezbędne w przemyśle motoryzacyjnym: są one nie tylko podstawą masowej produkcji, ale są również motorem innowacji i kluczem do wprowadzania nowych produktów na rynek.
Wzrost popytu na półprzewodniki wynika z rosnącej elektryfikacji pojazdów i coraz szerszego zastosowania systemów wspomagających kierowcę, zmierzającego do w pełni autonomicznej jazdy. Wprowadzane innowacje sprawiają, że niezbędne stają się najnowocześniejsze półprzewodniki, podczas gdy popyt na bardziej powszechne komponenty pozostanie na stałym poziomie lub wzrośnie nieznacznie. Innowacje w pojazdach w dużej mierze opierają się na wykorzystaniu półprzewodników: w 1978 r. w jednostce sterującej Porsche 911 zainstalowano tylko osiem elementów półprzewodnikowych. Dziś Skoda Enyaq ma około 90 jednostek sterujących z około 8000 komponentów elektronicznych.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rynek
Zagrożenia i trendy w branży części motoryzacyjnych
Pandemia COVID-19, która wciąż nie wiadomo, czy powiedziała już ostatnie słowo, wojna za naszą wschodnią granicą, gwałtowny wzrost cen energii elektrycznej, galopująca inflacja, zmiany geopolityczne, które wpływają na światową gospodarkę, oraz zapowiadany koniec produkcji samochodów z napędem spalinowym – wszystkie te czynniki mocno uderzają w rynek części samochodowych. Zawirowania, które z nich wynikają, sprawiają, że przyszłość tej branży jest dość niepewna.
Rozwój przekłada się także na wzrost wartości komponentów elektronicznych w pojeździe, która wzrośnie do roku 2030 ponad dwukrotnie z obecnych ok. 600 euro na pojazd. Zgodnie z analizami Grupy, wzrośnie również znaczenie sektora motoryzacyjnego jako klienta przemysłu półprzewodników. Obecnie branża motoryzacyjna znajduje się na 5. miejscu wśród głównych nabywców z globalnym wolumenem zamówień na półprzewodniki o wartości około 47 mld dolarów. Oczekuje się, że do 2030 r. nasza branża zajmie trzecie miejsce z wolumenem rynku na poziomie ok. 147 mld dolarów.
Skutki pandemii COVID-19 i związanego z nią kryzysu półprzewodnikowego są nadal odczuwalne. Aby sprostać tym ogromnym wyzwaniom i zapewnić dostawy komponentów, Grupa Volkswagen na początku 2022 r. uruchomiła inicjatywę COMPASS. Początkowo koncentrując się na zabezpieczeniu oprogramowania pojazdów. Strategiczne obszary działania zostały zidentyfikowane na podstawie wniosków wyciągniętych z kryzysu półprzewodników, a rozwiązania zostały opracowane i wdrożone w perspektywie długoterminowej.
Źródło: Volkswagen