Gdy ABS szwankuje
Odczuwalne przy niskich prędkościach i normalnym hamowaniu działanie układu ABS może być oznaką nie tylko poślizgu kół, ale też usterki w układzie. Szczególnie gdy takiej pracy towarzyszy świecąca się na desce rozdzielczej kontrolka ostrzegawcza.
Jako przykładem posłużymy się Fordem S Max, w którym zaobserwowano usterkę aktywacji układu ABS i włączanie kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej. Do diagnostyki użyto testera diagnostycznego TEXA Navigator TXTs z oprogramowaniem IDC5 CAR PLUS w wersji 64.
Pierwszym etapem weryfikacji usterki jest nawiązanie połączenia diagnostycznego ze sterownikiem ABS w pojeździe i odczytanie zakładki z zapamiętanymi błędami.
W zakładce „Błędy” zarejestrowany został błąd czujnika prędkości prawego przedniego koła. Błąd występuje jako historyczny, co oznacza, że pojawił się jakiś czas temu, ale aktualnie nie występuje.
Aby potwierdzić obecność błędu, wykonujemy jazdę próbną z rejestracją parametrów obrotu dla wszystkich kół. Podczas jazdy na wprost wszystkie koła powinny pokazywać takie same wartości prędkości obrotowej. Wychwycenie różnic prędkości jednego z kół, może wprowadzać w błąd sterownik ABS, dlatego podczas hamowania może dojść do niewłaściwego zadziałania systemu, ponieważ sterownik może interpretować nieprawidłową prędkość koła jako jego poślizg, a tym samym układ będzie próbował nie dopuścić do blokowania koła rzekomo będącego w poślizgu.
Interpretacja zarejestrowanych wartości
Podczas jazdy z prędkością około 40 km/h wszystkie wartości – również te dla przedniego prawego koła, z którego odczytano wcześniej błąd – wskazują identyczną i prawidłową wartość, co sugerować by mogło, że czujnik działa poprawnie.
Usterka zaczyna się ujawniać dopiero w momencie jazdy z mniejszą prędkością (na poziomie około 8–9 km/h). Wtedy wszystkie czujniki, oprócz przedniego prawego koła, pokazują prawidłową prędkość (ilustracja), a wykres z czujnika przedniego prawego wskazuje chwilowe zaniki sygnału, co jest interpretowane jako zanik prędkości obrotowej koła.
Ilustracja. Wykres prędkości kół – wychwycony moment zaniku prędkości koła prawego przedniego.
Usterka w pomiarze prędkości przedniego prawego koła jest potwierdzona, natomiast należy sprawdzić, co jest przyczyną błędnego pomiaru – czy wina leży po stronie samego czujnika prędkości koła, czy instalacji elektrycznej, czy też winny jest pierścień impulsowy.
W celu dokonania pomiaru elektrycznego wykorzystano oscyloskop dwukanałowy TEXA TwinProbe, który przez Bluetooth łączy się z oprogramowaniem IDC5 CAR. Specjalnie zaprojektowana funkcja „SIV”, która samoczynnie dostosowuje parametry pomiaru, ułatwia uzyskanie prawidłowego obrazu przebiegu mierzonego sygnału, gdyż eliminuje konieczność ustawiania podstawy czasu.
Interpretacja przebiegu sygnału oscyloskopowego czujnika umieszczonego w przednim prawym kole wykazała chwilowe zaniki sygnału. W tym przypadku usterka polegała na niewielkim pęknięciu obudowy czujnika ABS. Okazało się, że w pojeździe jakiś czas wcześniej wymieniane było łożysko tego koła, co najprawdopodobniej przyczyniło się do uszkodzenia czujnika przez nieumyślne jego uderzenie narzędziem lub uderzenie piastą o podłogę.