EXPERT przy tablicy: Rafał Sosnowski, Prezes firmy, Sosnowski
Nasz EXPERT przy tablicy: Rafał Sosnowski, Prezes firmy Sosnowski, opowiada o głównych potrzebach branży SKP. Które z nich zostaną uwzględnione w najbliższej przyszłości? Poznaj nowy cykl autoEXPERTa: Przy tablicy – rozmowa ze specjalistami, dzielenie się wiedzą, omawiania aktulanych trendów w motoryzacji.
Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed stacjami kontroli pojazdów w Polsce?
Stacje kontroli pojazdów w Polsce stoją przed licznymi wyzwaniami, które wymagają szybkich i efektywnych działań, szczególnie w obliczu dynamicznych zmian w branży motoryzacyjnej. Jednym z najważniejszych wyzwań jest konieczność dostosowania się do coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin oraz nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne i wodorowe.
Kluczowym aspektem, który zyskuje na znaczeniu, jest wprowadzenie urządzeń do pomiaru liczby cząstek stałych w spalinach (tzw. liczników cząstek stałych). Takie rozwiązania są już stosowane w kilku krajach europejskich, a wiele wskazuje na to, że wkrótce znajdą swoje miejsce również w polskich przepisach.
Kolejnym problemem jest trudność w utrzymaniu się „nad powierzchnią wody” – stacje borykają się z rosnącymi kosztami działalności, które przy obecnych, niezmienionych od lat stawkach za badania techniczne stanowią ogromne obciążenie. Równocześnie stacje muszą modernizować swoje wyposażenie, ponieważ wiele urządzeń ma 20, 25, a nawet 30 lat i jest już wyeksploatowane. W efekcie przedsiębiorcy balansują na granicy opłacalności, a brak inwestycji w nowy sprzęt grozi dalszym pogorszeniem jakości usług.
Jakie zmiany w przepisach są obecnie najbardziej pożądane przez branżę SKP?
Jak już wcześniej wspominałem, największym problemem dla SKP jest ekonomia. Najbardziej oczekiwaną zmianą w przepisach, na którą czeka branża, jest aktualizacja cennika za badania techniczne. Obecne stawki pozostają niezmienione od ponad 20 lat, mimo że koszty prowadzenia działalności znacząco wzrosły.
W efekcie właściciele stacji borykają się z ogromnymi trudnościami w utrzymaniu rentowności, co ogranicza ich możliwości inwestowania w nowoczesne urządzenia oraz ich serwisowanie. To powoduje, że wiele SKP funkcjonuje na granicy opłacalności.
Brak możliwości podniesienia wynagrodzeń dla diagnostów przyczynia się również do problemów z napływem młodych pracowników, co prowadzi do starzejącej się kadry. Wielu obecnych diagnostów zbliża się do wieku emerytalnego (albo już pracują na emeryturze na ½ etatu), a brak młodych kandydatów może w przyszłości spowodować poważne niedobory specjalistów odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań technicznych.
Czy infrastruktura SKP nadąża za postępem technologicznym w branży motoryzacyjnej?
Niestety, infrastruktura SKP nie nadąża za szybkim postępem technologicznym w motoryzacji – ale nie jest to wina samych SKP. Wiele stacji nie jest w pełni przygotowanych do diagnostyki nowoczesnych pojazdów, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Urządzenia wspomagające diagnostykę zaawansowanych systemów w nowoczesnych pojazdach Euro VI, hybrydowych, elektrycznych czy wodorowych z systemami ADAS są dostępne na rynku, lecz nie są jeszcze uwzględnione w obowiązkowym wykazie sprzętu, który stacje muszą posiadać. Dopóki przepisy nie zostaną zaktualizowane, SKP nie mogą korzystać z tych nowoczesnych technologii, nawet jeśli są one powszechnie dostępne.
Dodatkowo, procedura badania technicznego nie została istotnie zmieniona, a jedynie poddana drobnym korektom. Właściciele SKP z trudem utrzymują starsze urządzenia na minimalnym poziomie technicznym, co jeszcze bardziej komplikuje sytuację, nie mówiąc o konieczności inwestowania w nowy sprzęt.