Europejskie przepisy i procedury awaryjne dla samochodów ciężarowych

Continental
17.4.2020

Continental zebrał informacje dla kierowców i kierowników parków maszynowych w 24 krajach europejskich na temat różnych przepisów dotyczących awarii opon. Firma uruchomiła stronę internetową zawierającą wszystkie niezbędne informacje, w tym specyfikę rynkową i linię pomocy technicznej Conti360°.

Firma uruchomiła stronę internetową zawierającą wszystkie niezbędne informacje, w tym specyfikę rynkową i linię pomocy technicznej Conti360°, które można znaleźć (również w pliku PDF do pobrania) na stronie internetowej Continental Opony Polska.

Informacje te dotyczą takich państw jak: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Republika Czeska, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy.

Łukasz Tymoszczuk, menedżer sieci Conti360° w Continental Opony Polska, wyjaśnia, jak narodził się ten pomysł – Początkowo opracowywaliśmy przepisy dotyczące awarii dla naszych pracowników obsługujących usługę Conti360°, aby mogli oni doradzać w zakresie protokołów i przepisów bezpieczeństwa na wypadek awarii, ale teraz udostępniliśmy je na naszej stronie internetowej, aby pomóc w nagłych wypadkach na drodze kierowcom i osobom zarządzającym flotami.

Szczególne zasady mają zastosowanie w Niderlandach, Szwecji i Francji

Jak wskazuje Continental, w niektórych krajach konieczne jest przestrzeganie specjalnych przepisów i protokołów. Na przykład w Niderlandach władze Rijkswaterstaat oceniają sytuację za pomocą kamer monitorujących lub z pojazdów drogowych i w razie potrzeby wzywają pomoc drogową. We Francji kierowcy (a nie dyspozytorzy flot) muszą sami nacisnąć przycisk SOS, aby powiadomić służby drogowe; tylko wtedy, gdy przycisk SOS nie działa, kierowca może bezpośrednio wezwać policję. Dyspozytor floty nie może powiadomić służb bezpieczeństwa na autostradzie o awarii. Na niektórych europejskich trasach w Szwecji (E4, E16, E18, E20) prawo stanowi, że w celu zabezpieczenia zepsutego pojazdu należy wezwać specjalny pojazd TMA.

Co należy zrobić w przypadku awarii związanej z oponą?

Przygotowane przez firmę Continental zestawienie europejskich przepisów dotyczących awarii pokazuje, jak i kiedy – w poszczególnych krajach – kierowcy lub dyspozytorzy flot powinni angażować osoby trzecie i policję, kto powinien dokonać zgłoszenia, jakie są ograniczenia dotyczące montażu opon, jakie są władze poszczególnych krajów oraz w jaki sposób Conti360° pokrywa koszty poniesione przez osoby trzecie. Ponadto, Continental zaleca podjęcie następujących ogólnych działań w przypadku awarii, które być przydatne również dla kierowców samochodów osobowych:

• Zatrzymaj się na pasie awaryjnym i włącz światła awaryjne,
• Załóż kamizelkę odblaskową,
• Umieść trójkąt ostrzegawczy 50 metrów (100 - 150 metrów na autostradach) za pojazdem,
• Schroń się za barierą ochronną i powiadom policję lub pomoc drogową.

Przygotowane zestawienie zawiera również dane kontaktowe do infolinii Conti360° w poszczególnych krajach. Sieć serwisowa Conti360° ma 7 500 partnerów w 37 krajach europejskich. W roku 2019 roku z usług sieci Conti360° firmy Continental skorzystało ponad 29 000 pojazdów na drogach w całej Europie. Dzięki 15 000 aut serwisowych dyspozytorzy flot i kierowcy mogą liczyć na szybką i profesjonalną reakcję – zazwyczaj ich pojazdy i towary ruszają z powrotem w dalszą drogę w nieco ponad dwie i pół godziny.

Źródło: Continental

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę