Euro NCAP sprawdził priorytety bezpieczeństwa znanych marek samochodów

Euro NCAP sprawdził znane marki samochodów Euro NCAP

Euro NCAP publikuje oceny bezpieczeństwa dla szeregu nowych, ale znanych marek samochodów wchodzących na rynek europejski. Pojazdy Dacia Duster i Suzuki Swift zdobyły trzy gwiazdki, podczas gdy Mercedes-Benz Klasy E, VW Passat i jego bliźniak Škoda Superb oraz Škoda Kodiaq zdobyły pieć gwiazdek w badaniach Euro NCAP. BMW X2 oraz Renault Espace i Rafale są oceniane jako 5-gwiazdkowe bliźniaki samochodów testowanych w 2022 roku. 

Strategia sprzedaży Dacii „bez zbędnych dodatków” jest dobrze znana, ponieważ marka wcześniej unikała technologii bezpieczeństwa czynnego na rzecz zapewnienia przystępności cenowej. Suzuki od dawna jest producentem małych, prostych i niedrogich samochodów. Nic więc dziwnego, że pojazdy Duster i Swift podczas testów Euro NCAP uzyskały zaledwie trzy gwiazdki.

Obecnie przepisy wymagają, aby wszystkie samochody były wyposażone w autonomiczne hamowanie awaryjne, systemy awaryjnego utrzymywania pasa ruchu, inteligentne ograniczniki prędkości i system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Duster i Swift spełniają ten obowiązek, ale niewiele więcej. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo czynne, standardy Euro NCAP dla ocen 5-gwiazdkowych są znacznie wyższe niż te określone w przepisach. Ochrona pasażerów w tych samochodach także wykazuje ograniczone możliwości, z porównywalnym, ograniczonym poziomem ochrony dorosłych pasażerów. Jeśli chodzi o ochronę dzieci, mały SUV Dacia wyprodukowany w Rumunii przewyższa małego Swifta, który gwarantuje ochronę od minimalnej do niskiej w pewnych elementach.

Z kolei niemiecka i czeska oferta generalnie wypada dobrze, a bliźniaki Klasy E, Kodiaq i Škoda Passat/Superb otrzymały po pięć gwiazdek. Wszystkie cztery modele zapewniają przykładowy poziom ochrony pasażerów, a Passat i Superb oferują dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała zarówno dorosłych, jak i dzieci we wszystkich czterech pełnowymiarowych testach zderzeniowych. Niemniej jednak Klasa E pod względem ochrony pieszych znalazła się bardzo blisko krawędzi: z zaledwie ułamkiem punktu za ochronę miednicy pieszego, jest ona niezwykle bliska utraty gwiazdki w porównaniu z najnowszymi protokołami Euro NCAP. BMW X2 zostało ocenione na pięć gwiazdek w protokołach 2022 jako bliźniak X1 i podobnie jak Klasa E, zapewnia słabą ochronę miednicy dla pieszych. Renault Espace i Rafale również otrzymały oceny 2022, jako bliźniaki Austral w tym roku.

– Najnowsza publikacja pokazuje rosnący podział między ambicjami różnych marek samochodów w zakresie bezpieczeństwa. Różnica w ocenie wynika częściowo z kategorii, w których konkurują samochody, ale Euro NCAP uważa również, że jest to kwestia priorytetów danej marki. Niektóre, marki takie jak Mercedes-Benz, Škoda, VW, BMW i Renault, są przekonane o zaangażowaniu swoich klientów w bezpieczeństwo i jego wyższą wartość w ofercie produktowej. W przypadku Dacii i Suzuki priorytetem jest przystępna cena, ale konsumenci nie powinni mieć wątpliwości, że na rynku dostępne są pojazdy konkurencyjne do Dustera i Swifta, które oferują znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa. Jest to coś, czego nie można wycenić – powiedział Dr Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP.

Źródło: Euro NCAP

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę