Euro NCAP sprawdził priorytety bezpieczeństwa znanych marek samochodów
Euro NCAP publikuje oceny bezpieczeństwa dla szeregu nowych, ale znanych marek samochodów wchodzących na rynek europejski. Pojazdy Dacia Duster i Suzuki Swift zdobyły trzy gwiazdki, podczas gdy Mercedes-Benz Klasy E, VW Passat i jego bliźniak Škoda Superb oraz Škoda Kodiaq zdobyły pieć gwiazdek w badaniach Euro NCAP. BMW X2 oraz Renault Espace i Rafale są oceniane jako 5-gwiazdkowe bliźniaki samochodów testowanych w 2022 roku.
Strategia sprzedaży Dacii „bez zbędnych dodatków” jest dobrze znana, ponieważ marka wcześniej unikała technologii bezpieczeństwa czynnego na rzecz zapewnienia przystępności cenowej. Suzuki od dawna jest producentem małych, prostych i niedrogich samochodów. Nic więc dziwnego, że pojazdy Duster i Swift podczas testów Euro NCAP uzyskały zaledwie trzy gwiazdki.
Obecnie przepisy wymagają, aby wszystkie samochody były wyposażone w autonomiczne hamowanie awaryjne, systemy awaryjnego utrzymywania pasa ruchu, inteligentne ograniczniki prędkości i system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Duster i Swift spełniają ten obowiązek, ale niewiele więcej. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo czynne, standardy Euro NCAP dla ocen 5-gwiazdkowych są znacznie wyższe niż te określone w przepisach. Ochrona pasażerów w tych samochodach także wykazuje ograniczone możliwości, z porównywalnym, ograniczonym poziomem ochrony dorosłych pasażerów. Jeśli chodzi o ochronę dzieci, mały SUV Dacia wyprodukowany w Rumunii przewyższa małego Swifta, który gwarantuje ochronę od minimalnej do niskiej w pewnych elementach.
Z kolei niemiecka i czeska oferta generalnie wypada dobrze, a bliźniaki Klasy E, Kodiaq i Škoda Passat/Superb otrzymały po pięć gwiazdek. Wszystkie cztery modele zapewniają przykładowy poziom ochrony pasażerów, a Passat i Superb oferują dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała zarówno dorosłych, jak i dzieci we wszystkich czterech pełnowymiarowych testach zderzeniowych. Niemniej jednak Klasa E pod względem ochrony pieszych znalazła się bardzo blisko krawędzi: z zaledwie ułamkiem punktu za ochronę miednicy pieszego, jest ona niezwykle bliska utraty gwiazdki w porównaniu z najnowszymi protokołami Euro NCAP. BMW X2 zostało ocenione na pięć gwiazdek w protokołach 2022 jako bliźniak X1 i podobnie jak Klasa E, zapewnia słabą ochronę miednicy dla pieszych. Renault Espace i Rafale również otrzymały oceny 2022, jako bliźniaki Austral w tym roku.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Najnowsza publikacja pokazuje rosnący podział między ambicjami różnych marek samochodów w zakresie bezpieczeństwa. Różnica w ocenie wynika częściowo z kategorii, w których konkurują samochody, ale Euro NCAP uważa również, że jest to kwestia priorytetów danej marki. Niektóre, marki takie jak Mercedes-Benz, Škoda, VW, BMW i Renault, są przekonane o zaangażowaniu swoich klientów w bezpieczeństwo i jego wyższą wartość w ofercie produktowej. W przypadku Dacii i Suzuki priorytetem jest przystępna cena, ale konsumenci nie powinni mieć wątpliwości, że na rynku dostępne są pojazdy konkurencyjne do Dustera i Swifta, które oferują znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa. Jest to coś, czego nie można wycenić – powiedział Dr Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP.
Źródło: Euro NCAP