Dwukierunkowe ładowarki w standardzie Vehicle-to-Grid (V2G) już działają w Polsce

Dwukierunkowe ładowarki w standardzie Vehicle-to-Grid (V2G) Medcom

Firma Solaris otworzyła nową stację ładowania pojazdów elektrycznych, na której Medcom zainstalował dwie ładowarki dwukierunkowe w standardzie V2G (Vehicle-to-Grid). Pozwalają one zwracać energię z rozładowania do sieci i ponownie ją wykorzystać. Jest to pierwsza tego typu instalacja w Polsce. Przystosowane do podłączenia fotowoltaiki oraz magazynu energii ładowarki mogą współpracować z odnawialnymi źródłami energii. Zostały wyprodukowane w technologii węglika krzemu (SiC), co pozwala osiągnąć bardzo wysoką sprawność i ograniczyć o 2% straty energii w trakcie każdego ładowania pojazdu. A to przekłada się na niższe koszty eksploatacji floty autobusów elektrycznych.

 

Na otwartej pod koniec września stacji ładowana Charging Park w Bolechowie zainstalowano dwie niezależne ładowarki Medcomu typu plug-in o mocy 150 kW (z serii EBC-B-150S SiC).  Autobus elektryczny wyposażony w baterię o pojemności 250 kWh można naładowac w czasie krótszym niż dwie godziny. 

Urządzenia zostały wyprodukowane w pełnej technologii węglika krzemu (SiC), dzięki której osiągają zdecydowanie wyższą sprawność (96%) w porównaniu z produktami wykonanymi w tradycyjnej technologii krzemowej. Rozwiązanie Medcomu ogranicza straty energii w trakcie każdego ładowania pojazdu o dodatkowe 2%, co przekłada się na znacznie niższe koszty użytkowania floty. Zastosowanie półprzewodników z węglika krzemu gwarantuje także niższą temperaturę pracy i bardzo małe tętnienia napięcia. Z uwagi na prostą konstrukcję i modułową budowę ładowarki z serii EBC-B-150S są też bardzo łatwe w serwisowaniu. Co więcej, mogą współpracować z odnawialnymi źródłami energii i są przystosowane do podłączenia fotowoltaiki oraz magazynu energii przez dodatkowy moduł przetwornicy DC/DC. 

Urządzenia Medcomu są wykorzystywane przez Solaris Bus & Coach do ładowania/rozładowania autobusów, a także ich testowania. Po wyprodukowaniu pojazdu należy naładować i rozładować jego baterię w określonej liczbie cyklów. Ładowarka V2G umożliwia zwrot energii z rozładowania do sieci i ponowne jej wykorzystanie.

Źródło: Medcom

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę