Czy auta elektryczne i hybrydowe nadają się do holowania przyczep? Poradnik Steinhof
Rynek motoryzacyjny ewoluuje i kierowcy zadają sobie pytanie – czy auta elektryczne i hybrydowe nadają się do holowania przyczep? Steinhof, jako producent haków holowniczych od dłuższego czasu przygotowywał się do tej zmiany.
Strefy Czystego Transportu, dotacje i nowe preferencje kierowców zmieniają park maszyn na polskich ulicach. Aktualnie samochód hybrydowy i coraz częściej elektryczny przestają być motoryzacyjną egzotyką. Zmienia się rodzaj napędu, jednak przyzwyczajenia zostają.
Weekendowy wyjazd na rowery czy transport przyczepy ciągle są dla wielu kierowców częstymi zadaniami. Czy z hybrydą na pokładzie lub napędem elektrycznym jest to możliwe?
Hybrydy a holowanie – co musisz wiedzieć
Hybrydy zyskują na popularności, ale czy są przystosowane do holowania? Tradycyjnie uważano, że auta hybrydowe nie są idealne do ciągnięcia ciężkich przyczep. Jednak postęp technologiczny zmienił ten obraz. Obecnie na rynku dostępne są modele hybrydowe, które mogą ciągnąć znaczne ciężary.
Przykłady obejmują:
- Ford Kuga 2.5 Hybrid (190 KM) – do 1600 kg przyczepy hamowanej,
- Honda CRV 2.0 i-MMD (184 KM) – do 750 kg przyczepy hamowanej,
- Hyundai Ioniq 1.6 GDI (hybryda) – do 750 kg przyczepy hamowanej,
- Toyota RAV4 (2.5) – do 1650 kg przyczepy z hamulcem.
Oczywiście przed zakupem takiego samochodu dobrze jest skonsultować się z ekspertem Steinhof, który potwierdzi dostępność haka holowniczego do konkretnego modelu. Wtedy unikniemy rozczarowania, gdy po kupieniu hybrydy okaże się, że jeszcze brakuje kuli haka holowniczego w katalogu.
W motoryzacji aktualizacja oferty modelowej przyspiesza, dlatego również producenci akcesoriów muszą dostosować się do tego trendu. W Steinhof systematycznie rozbudowujemy ofertę haków holowniczych dla pojazdów hybrydowych. W związku z tym przed zakupem samochodu z takim napędem dobrze jest zajrzeć do naszego zaktualizowanego katalogu, aby mieć pewność, że hak holowniczy do upatrzonej hybrydy jest dostępny.
– mówi Mariusz Fornal – kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof
Elektryki z hakiem – czy to możliwe?
Wśród pojazdów elektrycznych również pojawiają się modele zdolne do holowania. Mimo że starsze modele elektryczne często nie były przystosowane do takich zadań, nowoczesne konstrukcje radzą już sobie z tym przyzwoicie. Przykłady aut elektrycznych zdolnych do holowania to:
- Audi e-Tron – do 1800 kg przyczepy hamowanej,
- BMW iX3 – do 750 kg przyczepy hamowanej,
- Tesla Model X – do 2268 kg przyczepy hamowanej,
- Volvo XC40 Recharge Pure Electric – do 1500 kg przyczepy hamowanej.
Niezbędne jest zwrócenie uwagi na całkowitą masę zestawu pojazd + przyczepa. Przy holowaniu cięższych przyczep, zwłaszcza przez auta elektryczne, łatwo przekroczyć limit 3500 kg dopuszczalnej masy całkowitej. Wtedy może być potrzebna inna kategoria prawa jazdy. Warto też uwzględnić konieczność opłaty za przejazd niektórymi drogami w związku z większą masą pojazdów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
W motoryzacji każda pustka jest szybko zagospodarowana. Niedawne ograniczenia technologiczne szybko są przełamywane. W Steinhof również sukcesywnie pracujemy nad projektowaniem haków holowniczych do coraz większej gamy najpopularniejszych modeli w tym aut elektrycznych.
– mówi Mariusz Fornal – kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof
Bagażnik rowerowy, jako alternatywa dla przyczepy
Rozsądnym rozwiązaniem dla właścicieli aut elektrycznych jest zamontowanie haka holowniczego, żeby przewozić rowery na platformie rowerowej Veturo. Ze względu na montaż jednośladów za pojazdem znacząco zmniejszają się opory powietrza.
W przypadku bagażnika dachowego każdy rower jest dodatkowym obciążeniem dla auta. Przekłada się to na wyższe spalanie w aucie z konwencjonalnym napędem, a także na większe zużycie prądu przez silniki elektryczne.
Dla samochodów elektrycznych połączenie haka holowniczego z platformą rowerową Veturo jest optymalnym rozwiązaniem pod względem elastyczności podróżowania i troską o środowisko, a aktywnym trybem życia. W Steinhof wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów i łączymy ze sobą funkcjonalność haków holowniczych i platform rowerowych Veturo.
– mówi Mariusz Fornal – kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof
Pytaj ekspertów Steinhof
Technologia aut hybrydowych i elektrycznych stale się rozwija, co przekłada się na zwiększające się możliwości holowania przez te pojazdy. Warto dokładnie sprawdzać specyfikacje interesujących nas modeli, aby upewnić się, czy spełniają one nasze potrzeby w zakresie holowania.
Holowanie przyczep przez auta hybrydowe i elektryczne nie jest już tematem tabu, a coraz częściej staje się praktyczną opcją dla wielu kierowców.
Źrółdło: Steinhof