Dlaczego klocki hamulcowe wydają nieprzyjemne dla uszu dźwięki?

Dlaczego klocki hamulcowe wydają nieprzyjemne dźwięki Steinhof

Specjaliści Steinhof podpowiadają, na co zwrócić uwagę.

Klocki hamulcowe z pozoru są bardzo prostym elementem konstrukcyjnym układu hamulcowego. Jednak podczas ich wymiany, a także użytkowania, można popełnić kilka błędów, które odpowiadają za  hałas w trakcie hamowania. Steinhof zwraca uwagę na najpopularniejsze przyczyny tej usterki.

Jazda samochodem powinna być cicha i przyjemna. Jeśli do naszych uszu docierają nowe dźwięki, które możemy scharakteryzować jako pisk, szum lub tarcie, z dużym prawdopodobieństwem możemy zakładać zużycie tych podzespołów albo błąd mechanika.

Powiązane firmy

Steinhof Sp. z o.o.

Klocki hamulcowe hałasują z powodu zużycia

Wszystko w samochodzie z czasem podlega zużyciu i w pewien sposób może poinformować kierowcę o tym fakcie.  W przypadku klocków hamulcowych, gdy warstwa cierna osiągnie swoje minimum, do uszu kierowcy zaczyna docierać pisk w trakcie hamowania. Gdy zignorujemy ten symptom i doprowadzimy niemal do całkowitego starcia warstwy ciernej klocka, może pojawić się głośny, nieprzyjemny dźwięk, któremu towarzyszy obniżenie skuteczności hamowania.

Odgłosy z hamulców wywołane przez błędy mechanika

Klocki hamulcowe mogą czasami hałasować po ich wymianie, jest to zwykle spowodowane przez niedopatrzenie mechanika lub błąd w całej procedurze wymiany tych podzespołów. Najczęściej klocki hamulcowe wydają nieprzyjemnie dla nas dźwięki, gdy doszło do:

  • nieprawidłowego montażu: jeśli klocki hamulcowe nie są prawidłowo zamontowane, mogą hałasować, ponieważ np. ocierają się zbyt mocno o tarczę hamulcową,
  • zeszklenia klocków hamulcowych: zeszklenie występuje, gdy klocki hamulcowe nie są właściwie dobrane do przeznaczenia, eksploatowane są zbyt łagodnie lub stale ocierają się o tarczę hamulcową, co powoduje, że warstwa cierna materiału ciernego twardnieje i staje się błyszcząca. Może to prowadzić do zmniejszenia skuteczności hamowania i powodować hałasowanie klocków,
  • zanieczyszczenia: klocki hamulcowe mogą zostać zanieczyszczone smarami lub innymi substancjami, co może prowadzić do ich hałaśliwości, a także zmniejszenia skuteczności hamowania.
  • niewłaściwego doboru klocków hamulcowych: zamontowanie klocków hamulcowych, które nie są zalecane do konkretnego pojazdu, może prowadzić do hałasu i zmniejszenia skuteczności hamowania,
  • zużycia lub uszkodzenia tarcz hamulcowych: tarcze i klocki hamulcowe mają swój interwał wymiany. Najczęściej jest tak, że na dwie wymiany klocków hamulcowych przypada jedna wymiana tarcz. Jednak, gdy tarcza hamulcowa jest poniżej swojego minimum grubości lub ma ślady mechanicznych uszkodzeń, wtedy wymiana tylko klocków hamulcowych jest błędem.

Klocki hamulcowe mogą delikatnie szumieć po wymianie, jeśli…

W ocenie sytuacji dobrze jest zachować zdrowy rozsądek. Zdarza się tak, że po wymianie klocków hamulcowych do uszu kierowcy dociera delikatne szumienie. Jest to dopuszczalne, ponieważ te dwa elementy muszą się ze sobą dotrzeć. Dlatego bezpośrednio po wymianie tych części rekomendujemy spokojniejsze hamowanie przez 200-300 km od wymiany. Jeśli po tym dystansie szumy nie ustąpią, warto ponownie odwiedzić mechanika.

Źródło: Steinhof
 

Tagi artykułu

Zobacz również

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę