Czym jest przegrzanie – Melett wyjaśnia
Przegrzanie to termin używany do opisania komponentów, które zostały poddane zbyt wysokiej temperaturze spalin lub niewystarczającemu chłodzeniu.
Przyczyny przegrzania
- Wyłączanie silnika, gdy jest on jeszcze zbyt gorący
- Problemy związane z wypalaniem filtra cząstek stałych skutkujące zwiększeniem temperatury i ciśnienia spalin, co prowadzi do przegrzania wirnika turbiny
- Modyfikacje silnika, w tym „chipowanie” lub nadmierne zasilanie paliwem, powodujące nadmierną prędkość obrotową
Objawy przegrzania
- Przebarwienia rozprzestrzeniające się od korony wałka wzdłuż jego osi
- Wysoka temperatura „przesiąka” od strony turbiny w kierunku strony kompresji, powodując przebarwienia na wałku turbiny i obudowie łożyskowań
- Widoczne przegrzanie wewnętrznych elementów, w tym podkładki oporowej i odrzutnika, często bez śladów nadmiernego zużycia
- Zdeformowany pierścień uszczelniający na wałku turbiny od zbyt wysokiej temperatury spalin
- Nagar w kanałach olejowych i w obrębie pierścienia uszczelniającego na wałku
- Nadmierny stopień zużycia pierścienia uszczelniającego i rowka na wałku
- Łopatki na wirniku turbiny równomiernie zakrzywione w dół
- Oderwane pojedyncze łopatki/częściowa utrata łopatek na wirniku turbiny
Jak zapobiegać przegrzaniom?
- Sprawdź, czy DPF jest w dobrej kondycji i wolny od zatorów.
- Upewnij się, że nie ma wycieków w układzie chłodzenia.
- Daj turbosprężarce czas na ochłodzenie, szczególnie po długich podróżach lub trudnych warunkach jazdy.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
WSKAZÓWKA TECHNICZNA
Przegrzanie może często prowadzić do niewystarczającego smarowania z powodu nadmiernej temperatury panującej na stronie turbiny i zwęglania się oleju w kanałach olejowych i wnętrzu obudowy łożyskowań.
Więcej informacji na stronie: www.melett.com/ technical lub skontaktuj się z zespołem technicznym za pośrednictwem mel_techsupport@wabtec.com.
Źródło: Melett