Czym jest przegrzanie – Melett wyjaśnia

Czym jest przegrzanie – Melett wyjaśnia Melett

Przegrzanie to termin używany do opisania komponentów, które zostały poddane zbyt wysokiej temperaturze spalin lub niewystarczającemu chłodzeniu.

Przyczyny przegrzania

  • Wyłączanie silnika, gdy jest on jeszcze zbyt gorący
  • Problemy związane z wypalaniem filtra cząstek stałych skutkujące zwiększeniem temperatury i ciśnienia spalin, co prowadzi do przegrzania wirnika turbiny
  • Modyfikacje silnika, w tym „chipowanie” lub nadmierne zasilanie paliwem, powodujące nadmierną prędkość obrotową

Objawy przegrzania

  • Przebarwienia rozprzestrzeniające się od korony wałka wzdłuż jego osi
  • Wysoka temperatura „przesiąka” od strony turbiny w kierunku strony kompresji, powodując przebarwienia na wałku turbiny i obudowie łożyskowań
Przebarwienia na wałku turbiny. Źródło: Melett
  • Widoczne przegrzanie wewnętrznych elementów, w tym podkładki oporowej i odrzutnika, często bez śladów nadmiernego zużycia
Przebarwienia na wewnętrznych elementach. Źródło: Melett
  • Zdeformowany pierścień uszczelniający na wałku turbiny od zbyt wysokiej temperatury spalin
  • Nagar w kanałach olejowych i w obrębie pierścienia uszczelniającego na wałku
  • Nadmierny stopień zużycia pierścienia uszczelniającego i rowka na wałku
Nadmierny stopień zużycia pierścienia uszczelniającego i rowka na wałku turbiny. Źródło: Melett
  • Łopatki na wirniku turbiny równomiernie zakrzywione w dół
  • Oderwane pojedyncze łopatki/częściowa utrata łopatek na wirniku turbiny

Jak zapobiegać przegrzaniom?

  • Sprawdź, czy DPF jest w dobrej kondycji i wolny od zatorów.
  • Upewnij się, że nie ma wycieków w układzie chłodzenia.
  • Daj turbosprężarce czas na ochłodzenie, szczególnie po długich podróżach lub trudnych warunkach jazdy.

WSKAZÓWKA TECHNICZNA

Przegrzanie może często prowadzić do niewystarczającego smarowania z powodu nadmiernej temperatury panującej na stronie turbiny i zwęglania się oleju w kanałach olejowych i wnętrzu obudowy łożyskowań.

Więcej informacji na stronie: www.melett.com/ technical lub skontaktuj się z zespołem technicznym za pośrednictwem mel_techsupport@wabtec.com.

Źródło: Melett

 

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę