Usterki zaworów REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple

Usterki zaworów REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple Melett
22.3.2023

Melett wyjaśnia, dlaczego elektroniczne aktuatory REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple ulegają awarii.

REA (Rotary Electronic Actuator) lub SREA (Simple Rotary Electronic Actuator) są używane w wielu turbosprężarkach o zmiennej geometrii i sterują ruchem łopatek.

Dlaczego elektroniczne aktuatory REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple ulegają awarii?

Elektroniczne akutatory REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple są bardzo złożone i skomplikowane. Nie można stosować ich zamiennie z różnymi przekładniami lub pokrywami z elektroniką. Ustawienia kalibracji są zapisane w oprogramowaniu wewnątrz pokrywy z elektroniką i są unikalne dla każdej turbosprężarki.

Większość awarii REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple jest identyfikowana przez systemy zarządzania silnikiem. Elektroniczny actuator nie musi być główną przyczyną awarii turbosprężarki.

Przyczyny awarii elektronicznych aktuatorów REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple

  • Usterka przekładni – usterka turbosprężarki z siłownikiem REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple na skutek zacięcia mechanizmu zmiennej geometrii przez osadzanie się lub gromadzenie węgla. Gdy mechanizm zmiennej geometrii zatnie się, zwiększone napięcie prądu doprowadza do spalenia silnika lub uszkodzenia przekładni ślimakowych, które wykonane są z tworzywa sztucznego. Usterka ta może zmniejszyć ciśnienie doładowania i doprowadzić do przejścia pojazdu w tryb awaryjny. W większości przypadków awarii spowodowanych przez uszkodzenie przekładni, moduły elektroniczne pozostają nienaruszone i mogą zostać ponownie wykorzystane.
  • Uszkodzenie/zablokowanie systemu VNT – spowodowane przez osad lub nagromadzenie się nagaru wokół łopatek systemu zmiennej geometrii.
  • Złącza płyty – złącza na płycie głównej modułu mogą rozszerzać się i kurczyć, ostatecznie rozrywając się i powodując usterkę elektronicznego aktuatora. Złącza mogą również wydawać się działać prawidłowo gdy są zimne, ale gdy silnik się rozgrzeje, może pojawić się usterka. Nieprawidłowe obchodzenie się z turbosprężarką - uderzenie w turbosprężarkę może spowodować jej uszkodzenie i konieczność wymiany całego urządzenia.
  • Przedostawanie się wody – umieszczenie turbosprężarki w komorze silnika może oznaczać większe narażenie zaworu na przedostawanie się wody. Aktuator może zardzewieć i zostać zanieczyszczony, co prowadzi do przekazywania błędnych sygnałów, a ostatecznie do uszkodzenia.
  • Drgania silnika – stałe drgania pojazdu mogą spowodować zużycie zaworu, doprowadzając po pewnym czasie do usterki.
Awaria przekładni ślimakowej spowodowana ograniczeniem działania mechanizmu VNT
Awaria przekładni ślimakowej spowodowana ograniczeniem działania mechanizmu VNT. Źródło: Melett
Awaria przekładni CIPOS, przekładni ślimakowej i silnika. Przy tego typu awariach konieczna jest wymiana kompletnej przekładni. Źródło: Melett

Oznaki awarii aktuatora REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple:

  • Kontrolka silnika lub inne lampki ostrzegawcze
  • Całkowita utrata mocy, powodująca przejście pojazdu w tryb awaryjny.
  • Niedoładowanie
  • Przeładowanie
  • Hałas dobiegający z turbosprężarki
  • Kody błędów

Zapobieganie awarii turbosprężarki spowodowanej uszkodzeniem aktuatora REA/SREA/UTA Smart/UTA Simple:

  • Podczas naprawy aktuatora należy wymienić wszystkie uszkodzone elementy
  • Sprawdzić wszystkie przewody łączące
  • Upewnić się, że śruby są dokręcone z właściwym momentem obrotowym
  • Sprawdzić mechanizm VNT pod kątem działania
  • Sprawdzić stan wiązki przewodów
  • Sprawdzić, czy pokrywa z elektroniką jest wolna od uszkodzeń

INFORMACJE DOTYCZĄCE NAPRAWY

W przypadku naprawy sterownika elektronicznego przekładnia ślimakowa i silnik muszą mieć odpowiednie przełożenie, aby uniknąć natychmiastowej usterki
Sterowniki REA muszą zostać skalibrowane na turbosprężarce.

Nieprawidłowe ustawienie elektronicznego zaworu po zamontowaniu na turbosprężarce może skutkować niską wydajnością. 

Odradza się lutowanie zerwanych połączeń w module elektronicznym. Luty mogą pękać w otoczeniu o zmiennych temperaturach i narażonym na drgania. Z tego powodu silniczek wraz z przezwojeniem muszą być zespawane punktowo.

Uwaga: Aby uzyskać więcej informacji w tym lub innym temacie skontaktuj się z działem Wsparcia Technicznego Melett na mel_techsupport@wabtec.com

Na podstawie informacji z firmy Melett.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę