CES 2025: Bosch stawia na AI dla bezpieczeństwa
Oprogramowanie i sztuczna inteligencja (AI) już teraz kształtują naszą codzienność. W przyszłości będą jednak kluczowymi technologiami. Bosch szybko dostrzegł potencjał inteligentnego oprogramowania oraz usług: dziś każdy produkt firmy jest wyposażony w AI lub był produkowany z jej pomocą.
- Oprogramowanie i rozwiązania cyfrowe są fundamentem naszej działalności – powiedziała Tanja Rückert.
- Bosch przewiduje, że do początku następnej dekady sprzedaż oprogramowania i usług osiągnie poziom ponad 6 mld euro.
- W ciągu zaledwie 5 lat aż 5 tys. ekspertów AI z Bosch zarejestrowało ponad 1,5 tys. patentów z zakresu sztucznej inteligencji.
- Na targach CES 2025 Bosch zaprezentował innowacyjne rozwiązania wykorzystujące AI i zwiększające bezpieczeństwo.
– Inteligentne oprogramowanie i usługi cyfrowe są fundamentem naszej działalności – powiedziała Tanja Rückert, członkini zarządu Robert Bosch GmbH, na targach elektroniki CES 2025 w Las Vegas.
Obszar skupiony wokół AI i software’u nieustannie nabiera tempa: do początku następnej dekady Bosch planuje osiągnąć sprzedaż oprogramowania i usług na poziomie ponad 6 mld euro. Około 2/3 tych przychodów ma pochodzić z sektora Mobility.
Motoryzacja – oprogramowanie Bosch dla zautomatyzowanej jazdy
Bosch od dawna dostarcza oprogramowanie dla sektora mobilności. Niedawno firma opracowała funkcję, która sprawia, że samochody mogą hamować płynniej, bez gwałtownych szarpnięć. Takie rozwiązanie szczególnie doceniają nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie cierpiący na chorobę lokomocyjną.
– Nikt nie rozumie oczekiwań i potrzeb branży motoryzacyjnej tak kompleksowo, jak Bosch – powiedział na targach CES 2025 Paul Thomas, prezes Bosch w Ameryce Północnej. – Dzięki naszej specjalistycznej wiedzy w zakresie oprogramowania dla mobilności, jesteśmy doskonałym partnerem dla największych światowych graczy technologicznych.
W końcu oprogramowanie zmieni nie tylko sposób, w jaki korzystamy z samochodów, ale także to, jak je udoskonalamy. Specjaliści IT z firmy Bosch dostrzegają, jak ważne są rozwiązania software’owe w erze motoryzacji opartej na oprogramowaniu. Tworzą rozwiązania dla nowych scentralizowanych architektur, które zarządzają wszystkimi interakcjami między elektroniką samochodową a chmurą. To pozwoli w przyszłości łatwo i wygodnie pobierać nowe funkcje dla systemów multimedialnych i wspomagania kierowcy.
W Bosch sztuczna inteligencja już od lat odgrywa ważną rolę w tworzeniu rozwiązań z zakresu zautomatyzowanej jazdy. Przykładem jest produkowana od 2019 roku kamera wielofunkcyjna MPC3, która może niezawodnie rozpoznawać obiekty i osoby, a także rozróżniać drogę od krawędzi jezdni, utrzymując samochód bezpiecznie na swoim pasie. Kamera łączy konwencjonalne algorytmy przetwarzania obrazu ze sztuczną inteligencją – dzięki temu w pełni rozumie to, co rejestruje.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– To rozwiązanie sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa i bezpieczniejsza – stwierdził Thomas.
Bosch łączy swoją dogłębną wiedzę z zakresu inżynierii motoryzacyjnej i sztucznej inteligencji z ogromną bazą danych zebranych z własnych czujników.
– Wykorzystujemy AI do zwiększenia wydajności naszych systemów wspomagania – dodał Thomas.
Co więcej, Bosch bada, w jaki sposób generatywna sztuczna inteligencja może być wykorzystana do dalszego ulepszania funkcji zautomatyzowanej jazdy. Oczekuje się, że technologia ta umożliwi pojazdom ocenę sytuacji i odpowiednią reakcję, a tym samym zapewni użytkownikom dróg jeszcze większe bezpieczeństwo. W przyszłości generatywna sztuczna inteligencja może przyczynić się do szybszego doskonalenia funkcji jazdy zautomatyzowanej, co ograniczy liczbę kilometrów testowych potrzebnych do dopuszczenia takich rozwiązań do użytku. Poprzez uwzględnienie warunków panujących na drodze, generatywna sztuczna inteligencja będzie w stanie szybko dostosować sposób jazdy. Innymi słowy, systemy można szkolić na przykład pod kątem opadów śniegu bez konieczności czekania, aż ten rzeczywiście pojawi się na jezdni.
Źródło: Bosch