Zdaniem EXPERTa: Andrzej Husiatyński z TotalEnergies Marketing Polska

Zdaniem EXPERTa: Andrzej Husiatyński z TotalEnergies Raven Media
12.3.2025

Zdaniem EXPERTa: Andrzej Husiatyński, Kierownik Działu Technicznego z TotalEnergies Marketing Polska, wypowiada się o badaniach nad rozwojem napędów pojazdów osobowych

Przy tak zaawansowanych technologiach i zaangażowanych środkach trudno przewidzieć, co w motoryzacji wydarzy się za 5 lat. Może sztuczna inteligencja podpowie całkowite inne rozwiązanie w technologii napędów. 

Zmiany w przepisach

Nowe regulacje wymuszą, że przy uruchomieniu silnika układy oczyszczania spalin będą szybciej dochodziły do swojej pełnej sprawności. To może oznaczać konieczność stosowania specjalnych podgrzewaczy układów SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej), co wiążę się ze stosowaniem instalacji 48v. Niestety może to też oznaczać nieopłacalność stosowania takich rozwiązań w małych samochodach z silnikiem Diesla. Dodatkowo wzrosną wymogi zwiększenia żywotności silników i konieczność spełniania przez nie normy Euro 7 przez minimum 8 lat i 160 tys. km dla samochodów osobowych.

Wymogi, które muszą spełniać oleje...

Dla produktów TotalEnergies nie będzie to większym wyzwaniem. To jednak, co jest nowe i ciekawe w normie Euro 7, może stać się wyzwaniem dla innych producentów. Po raz pierwszy bowiem badaniu będą podlegały pojazdy eklektyczne. Zostaną wprowadzone limity pyłów, które są produkowane podczas eksploatacji przez układ hamulcowy i opony. A to dla ciężkich pojazdów eklektycznych może już być wyzwaniem. Po 5 latach i 100 tys. km używania będzie również badana sprawność baterii, która ma wynosić min. 80%.

Kierunek rozwoju dla olejów silnikowych Przykładem takich rozwiązań są silniki, które spalają wodór czy amoniak. Wyzwaniem może być tu kompatybilność oleju z parą wodną czy też nitrowanie oleju. Żadne z tych rozwiązań nie zostało jeszcze dopuszczone do masowego zastosowania, a w centrach badawczych już pracuje się nad spełnianiem wymagań. Badania nad rozwojem napędów pojazdów osobowych czy użytkowych prowadzone są niemal wszędzie na świecie. Przy tak zaawansowanych technologiach oraz zaangażowanych środkach trudno przewidzieć, co w motoryzacji wydarzy się za 5 lat. Może sztuczna inteligencja podpowie całkowite inne rozwiązanie w technologii napędów. Przecież jeszcze 5 lat temu jako przyszłość motoryzacji brano pod uwagę tylko samochody eklektyczne.

Źródło: TotalEnergies Marketing Polska

autoExpert 03 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę