BMW Group przygotowuje seryjną produkcję nowych akumulatorów HV

BMW Group: nowa era elektryczna z Neue Klasse w 2025 r. BMW Group

Pod koniec 2025 r., wraz z Neue Klasse, koncern BMW Group wkracza w nową erę w pełni elektrycznej jazdy. Kluczowym komponentem samochodu elektrycznego jest akumulator wysokonapięciowy. Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej BMW Group opracowuje procesy produkcyjne i gruntownie testuje akumulatory przedseryjne. Odbywa się to w pilotażowych zakładach produkcji akumulatorów wysokonapięciowych w Parsdorf, Hallbergmoos i Monachijskim Centrum Badań i Innowacji (FIZ).

Dzięki naszym pilotażowym zakładom produkcji akumulatorów wysokonapięciowych wzmacniamy innowacyjność w Niemczech – mówi Milan Nedeljković, członek zarządu ds. produkcji w BMW AG. – Tworzą one fundament dla nowych zakładów produkcji seryjnej na całym świecie, zapewniając tym samym sprawny start produkcji akumulatorów wysokonapięciowych. 

Na potrzeby produkcji akumulatorów wysokonapięciowych szóstej generacji BMW eDrive (w skrócie: Gen6) firma buduje pięć zakładów montażowych na trzech kontynentach: w Irlbach-Straßkirchen (Dolna Bawaria), Debreczynie (Węgry), Shenyang (Chiny), San Luis Potosí (Meksyk) i Woodruff (USA).

Jakość ma kluczowe znaczenie: konsekwentna strategia eliminacji błędów

Dla autorskiego akumulatora wysokonapięciowego Gen6 BMW Group tworzy inteligentne, nowoczesne procesy produkcyjne z wykorzystaniem najnowszych technologii.

W produkcji naszych akumulatorów wysokonapięciowych stosujemy zintegrowane podejście do pozbawionej błędów produkcji – wyjaśnia Markus Fallböhmer, szef działu produkcji akumulatorów w BMW AG. – Pomagają nam w tym wysoko inteligentne, zintegrowane z procesem produkcyjnym i wspomagane przez sztuczną inteligencję kontrole jakości

A to dlatego, że jakość jest kluczowa: akumulator wysokonapięciowy pełni w karoserii Neue Klasse rolę elementu konstrukcyjnego („pack-to-open-body”). Nowe ogniwa cylindryczne są zintegrowane bezpośrednio z akumulatorem („cell-to-pack”). Za sprawą innowacyjnych technologii produkcyjnych zakłady pilotażowe i seryjne BMW Group wyznaczają nowe standardy branżowe w produkcji akumulatorów. Przykładem tego jest, obok konsekwentnej strategii eliminacji błędów, instalacja cyfrowych bliźniaków w produkcji – między innymi w celu szkolenia pracowników - oraz rozszerzone bazy danych AI w celu optymalizacji logistyki dostaw i produkcji. Wszystkie etapy produkcji podlegają ciągłemu nadzorowi z kompleksowym zapisem danych. Umożliwia to maksymalną stabilność procesu i późniejszą optymalizację opartą na danych.

Zakłady pilotażowe w szczegółach: Parsdorf, Hallbergmoos i Monachium (FIZ)

Największy pilotażowy zakład produkcji akumulatorów wysokonapięciowych Gen6 znajduje się w Parsdorfie. Ponad 350 osób składa tu od 2023 roku pierwsze prototypy akumulatorów wysokonapięciowych. Od połowy 2024 r. są one również wysyłane do węgierskiej fabryki pojazdów w Debreczynie, gdzie są montowane w pojazdach testowych Neue Klasse. Przedseryjna fabryka akumulatorów wysokonapięciowych znajduje się również w pobliżu lotniska w Monachium. Od lata 2024 w Hallbergmoos opracowywane są technologie montażu akumulatorów wysokonapięciowych. Przy produkcji akumulatorów na małą skalę pracuje około 200 osób.

Zakłady w Hallbergmoos służą jako wzorzec dla produkcji seryjnej w amerykańskich zakładach w Woodruff niedaleko Spartanburga. W monachijskim Centrum Badań i Innowacji (FIZ) ok. 200 osób pracuje przy produkcji i testowaniu prototypów i mniejszych wariantów modułowych akumulatorów wysokonapięciowych. Dla tego celu w niedawno otwartym AEZ, Centrum Aeroakustyki i Napędów Elektrycznych, udostępniono kilka pięter.

Produkcja seryjna akumulatorów wysokonapięciowych w pięciu zakładach w mniej niż dwa lata

Rozwiązania wypracowane w bawarskich zakładach pilotażowych posłużą jako model dla seryjnej produkcji na całym świecie. 5 zakładów na trzech kontynentach rozpocznie seryjną produkcję w ciągu najbliższych dwóch lat. Zgodnie z zasadą „działaj lokalnie” BMW Group zlokalizowała swoje zakłady montażu akumulatorów wysokonapięciowych Gen6 jak najbliżej zakładów produkcji pojazdów.

Taka strategia zabezpiecza produkcję na wypadek nieprzewidzianych wydarzeń politycznych i gospodarczych. Wzmacnia to też istniejące zakłady produkcyjne i pozwala utrzymać miejsca pracy oraz tworzyć nowe. Pod koniec 2025 r. w zakładach w Debreczynie równolegle z produkcją akumulatorów wysokonapięciowych rozpocznie się produkcja seryjna BMW iX3, pierwszego modelu Neue Klasse. Po uruchomieniu zakładów w Debreczynie do pracy ruszą linie montażowe akumulatorów w Shenyang, Irlbach-Straßkirchen, Woodruff i San Luis Potosí.

Tak BMW Group produkuje akumulatory wysokonapięciowe Gen6

Grupa BMW pozyskuje [IK1] ogniwa do swoich akumulatorów wysokonapięciowych od wiodących producentów ogniw, którzy produkują je zgodnie z wytycznymi firmy. Obowiązują przy tym najwyższe wymagania techniczne. Przy przyjęciu towaru przeprowadzane są dodatkowe pomiary, na przykład napięcia.

Potem następuje tworzenie klastrów ogniw, podczas którego ogniwa łączone są z układem chłodzenia. Krok ten zapewnia optymalną izolację i chłodzenie ogniw. Zespół ogniw i system styków ogniw są czyszczone laserowo i spawane z najwyższą dokładnością.

Kontrola monitoruje każdy spaw w czasie rzeczywistym. Innowacyjny proces izolacji wiąże wszystkie elementy w mechaniczną całość i zabezpiecza je. Pianka gwarantuje bezpieczeństwo, stabilność i trwałość akumulatora wysokonapięciowego. Następnie obudowa jest zamykana, uszczelniana i nitowana. Na ostatnim etapie montażu na akumulatorze wysokonapięciowym montowana jest centralna jednostka sterująca Energy Master.

Do uszczelnienia akumulatora wysokonapięciowego stosowany jest trwale elastyczny klej uszczelniający. Na koniec wszystkie akumulatory wysokonapięciowe przechodzą pełną kontrolę końcową w celu zapewnienia jakości, bezpieczeństwa i działania.

Źródło: BMW Group

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę