Autonomiczny bus kursuje w kampusie Politechniki Śląskiej

Autonomiczny bus kursuje w kampusie Politechniki Śląskiej Nowiny Gliwickie

Autonomiczny bus BB1 budzi ciekawość, choć wiele osób jest już z obecnością pojazdu oswojona – od  13 listopada w kampusie testują go studenci Politechniki Śląskiej. Od 20 listopada mogą to robić mieszkańcy i mieszkanki. 

W pierwszej fazie do udziału w testach minibusa zgłosiło się około 40 osób - to studenci, pracownicy naukowi, a także administracyjni gliwickiej uczelni. Ich zadaniem było nadzorowanie trasy przejazdu busa oraz prowadzenie obserwacji i badań kwestionariuszowych. 

Przygotowaliśmy kwestionariusze, które mają na celu zebranie opinii pasażerów, ich wrażenia po przejechaniu się tym pojazdem, chcemy także poznać emocje, jakie towarzyszą tzw. zdalnemu operatorowi, który nadzoruje funkcjonowanie pojazdu – wyjaśniła dr Anita Pollak, prof. UŚ z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Śląskiego.

Ankietowani są także mieszkańcy i mieszkanki, a udział w ankiecie dobrowolny. Pytań jest dość sporo, a badają one naszą otwartość na pojazdy autonomiczne, mobilność, komunikację miejską i gotowość podróżowania … bez kierowcy.  

[article-video]

Kursy odbywają  się w godzinach od 8 do 16 wzdłuż ulicy Akademickiej. Bus zatrzymuje się na 3 przystankach, a ich nazwy wybrano w specjalnie ogłoszonym konkursie. Tak więc są przystanki przy Rektoracie Politechniki Śląskiej (PoliBlees Rektorat), na skrzyżowaniu ulic Akademickiej i Bolesława Krzywoustego (Skrzyżowanie tysiąca możliwości) oraz przy Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki i Wydziale Architektury (Wieża Magów).

Bus ma ciekawy design, jest także funkcjonalny. Wyróżnia go zielony kolor, przestronne wnętrze ( w jednym kursie może jechać 15 pasażerów), wygodne siedzenia ( także w zielonym kolorze). Strefa  z siedzeniami  jest oddzielona od tej z miejscami do stania.  BB1 jest cichutki – to pojazd całkowicie elektryczny o zerowej emisji hałasu. Jeden kurs trwa … niecałe pięć minut, a pojazd porusza się z maksymalną prędkością do 25 km/h.  W miejscu kierownicy – joystik. Podczas testów, czyli prawdopodobnie do 22 grudnia BB1, jest nadzorowany przez operatorów, którzy są i pasażerami i osobami, które nad pojazdem czuwają.     

BB-1, czyli pierwszy polski autonomiczny, elektryczny minibus, stworzony przez gliwicki start-up Blees w konsorcjum z Politechniką Śląską, ma szanse zrewolucjonizować transport publiczny. Jego gliwickie testy pozwolą zbadać reakcje gliwiczan, przybliżyć nową technologię organizatorom transportu i na żywo ocenić możliwości wdrożenia tego typu rozwiązań. Elektryczny BB-1 wykorzystuje system jazdy autonomicznej na 4 poziomie SAE. Oznacza to, że jest zdolny do samodzielnej jazdy i obsługi wszystkich funkcji na zaprogramowanych trasach.

Dzięki zaawansowanemu systemowi autonomii wykrywa przeszkody i innych uczestników ruchu (m.in. pieszych i rowerzystów), poza tym przyspiesza, zwalnia i hamuje adekwatnie do sytuacji. Bateria o mocy 58 kWh pozwala mu na zasięg rzędu 200 km na jednym ładowaniu. Jazda może odbywać się w zmiennych warunkach pogodowych i oświetleniowych, ponieważ liczne czujniki, które obserwują, skanują i analizują obszar wokół minibusa, zapewniają pojazdowi pełną orientację w terenie, pozwalają też wyeliminować problem tzw. martwego pola. Wszystkie manewry są monitorowane przez moduł nadzoru, którego zadaniem jest ciągłe utrzymanie bezpieczeństwa.

Źródło: Nowiny Gliwickie

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę