Algorytm bardziej ekologicznej mobilności
Systemy wspomagające, takie jak adaptacyjny tempomat, mogą nie tylko sprawić, że jazda będzie bardziej komfortowa, ale także umożliwią oszczędność energii i zwiększenie zasięgu elektrycznego, dzięki bardziej efektywnym strategiom jazdy. Firma ZF opracowała predyktywny tempomat adaptacyjny (ACC), ZF Eco Control 4 ACC, który zapewnia do 8% większy zasięg.
- ZF i Embotech łączą siły, aby zmaksymalizować wydajność i zminimalizować czas podróży.
- Algorytm optymalizacji sterowania predykcyjnego modelu (MPC) wykorzystuje informacje z mapy i czujników ADAS, a także know-how układu napędowego, aby zmniejszyć zapotrzebowanie pojazdu na energię za pomocą zrównoważonego tempomatu adaptacyjnego (ACC).
- Przygotowana dla pojazdu definiowanego programowo, funkcja może być łatwo zintegrowana jako dodatek programowy do serii ACC, zarówno dla samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych.
Kluczowym składnikiem tego dodatku ACC jest algorytm optymalizacji Model Predictive Control (MPC) firmy Embotech. W szczególności ocenia w czasie rzeczywistym informacje mapowe, takie jak nachylenia i zakręty pod górę i zjazdy, a także informacje w pojeździe, dotyczące optymalnych punktów pracy układu napędowego.
Udane testy terenowe przeprowadzone przez firmę ZF wykazały, że Eco Control 4 ACC może osiągnąć zasięg nawet o 8% większy w rzeczywistym ruchu drogowym. Jako funkcja dodatkowa dla serii ACC może być stosowana zarówno w samochodach osobowych, jak i dostawczych, niezależnie od rodzaju układu napędowego.
– Eco Control 4 ACC to przełomowy projekt, który przybliża nas do Wizji Zerowej Emisji. Przede wszystkim to rozwiązanie jest praktyczne do codziennego użytku i dostępne do produkcji seryjnej – powiedział Uwe Class, wiceprezes ds. rozwoju zaawansowanych systemów w ZF.
– Eco Control 4 ACC zmienia zasady gry w redukcji emisji CO2. Potencjał oszczędności do ośmiu procent dzięki „tylko kawałkowi kodu” to ogromny krok naprzód w kierunku zrewolucjonizowania bardziej ekologicznej mobilności i transportu. Jest to jeden z dowodów na zaangażowanie Embotech w oferowanie autonomicznych rozwiązań programowych, które sprawiają, że technologia naszych klientów jest bardziej zrównoważona – dodał Alexander Domahidi, CTO i współzałożyciel Embotech.
Algorytm optymalizacji MPC maksymalizuje wydajność lub minimalizuje czas podróży
Podstawą optymalnej strategii jazdy jest indywidualna decyzja danego kierowcy, czy tempomat predykcyjny powinien maksymalizować wydajność, czy minimalizować czas podróży. Możliwe jest również zrównoważone połączenie tych dwóch strategii. Ponadto system wspomagania jak najlepiej orientuje się na prędkość ustawioną przez kierowcę. Na podstawie tych ustawień wstępnych wszystko inne działa automatycznie.
Algorytm stale ocenia dane mapy w systemie nawigacyjnym i dane robocze układu napędowego przez następne 500 m. Oznacza to, że informacje o następujących wzniesieniach i zjazdach, zakrętach lub ograniczeniach prędkości są stale uwzględniane w ocenie, a system wspomagania stara się zrównoważyć czas i energię w najlepszy możliwy sposób.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
W przeciwieństwie do konwencjonalnych adaptacyjnych systemów tempomatu, ten system sterowania nie jest sztywno oparty na regułach: podczas optymalizacji oprogramowanie waży wszystkie domyślne ustawienia we wszystkich możliwych przypadkach użycia w horyzoncie 500-metrowym jednocześnie i w czasie rzeczywistym. Ponadto, system wykorzystuje mapy wydajności układu napędowego do optymalizacji bieżącego punktu pracy.
W tym zakresie kompetencje ZF i Embotech doskonale się uzupełniają: podczas gdy ZF może dostarczyć odpowiednie informacje dla systemu wspomagania na podstawie zrozumienia całego pojazdu i kontroli przyspieszenia i hamowania, Embotech wnosi głębokie zrozumienie odpowiednich algorytmów do oceny tych danych i wbudowanych rozwiązań w czasie rzeczywistym.
Podsumowując, obaj partnerzy opracowali system, który zapewnia kierowcom większy zasięg i niższe koszty operacyjne bez poświęcania komfortu, a tym samym może trwale zmniejszyć obciążenie środowiska. Spektrum możliwych zastosowań, które ZF może obsługiwać, sięga od samochodów osobowych po autobusy i ciężkie pojazdy użytkowe.
Źródło: ZF