ADAS – TRUCK vs CAR

Od przyszłego roku spora część asystentów jazdy (advanced driver assistance systems – ADAS) stanie się obowiązkowym wyposażeniem nowo homologowanych samochodów osobowych, natomiast w pojazdach ciężarowych są one montowane już od 2016 roku.
- Systemy wsparcia kontrolujące przestrzeń przed pojazdem w autach osobowych i ciężarowych są bardzo zbliżone.
- Obsługa tych systemów przez warsztat także wygląda podobnie.
- Kalibracja może być przeprowadzona podczas jazdy, lub z wykorzystaniem narzędzi kalibracyjnych na stanowisku.
- Sprzęt do kalibracji ustawienia kamer służy do weryfikacji położenia kamery oraz jakości rejestrowanego obrazu.
- Popularne stają się zestawy doposażeniowe, zawierające m.in. kamery boczne oraz radary martwego pola.
- Systemy monitoringu martwego pola podlegają kalibracji dynamicznej.
- Systemy fabryczne można skalibrować testerem diagnostycznym.
- Systemy doposażeniowe można obsłużyć za pomocą dedykowanego (dostarczonego wraz z systemem) urządzenia.
Co do zasady działania systemy wsparcia kontrolujące przestrzeń przed pojazdem w autach osobowych i ciężarowych są bardzo zbliżone. Radar, wykorzystując wysyłane milimetrowe fale elektromagnetyczne, analizuje obszar przed pojazdem, otrzymując odbitą od przeszkód wiązkę – echosygnał. Na tej podstawie sterownik wyznacza odległość od przeszkody, jej gabaryt, prędkość zbliżania i podejmuje określone działania – powolne wytracanie prędkości bądź w skrajnych warunkach hamowanie awaryjne.
Obsługowo oprócz gabarytów samych pojazdów i czujników sprawa wygląda również bardzo podobnie. Część producentów pojazdów ciężarowych wybrała procedury kalibracji radarów podczas próby drogowej (procedura dynamiczna), a część z użyciem narzędzi kalibracyjnych – innych jednak niż w przypadku samochodów osobowych. Sprzęt kalibracyjny jest odpowiednio większy, a tablica kalibracyjna radaru ma inną konstrukcję.
Rozstawienie narzędzi jest również specyficzne dla każdej z marek. Jednak tak jak w przypadku mniejszych aut, w pojazdach ciężarowych procedury diagnostyczne i kalibracyjne prowadzi się z wykorzystaniem testera diagnostycznego, za pomocą którego weryfikowane jest położenie czujnika radarowego i porównywane z zapisanym wzorcem.
Systemy wykorzystujące kamerę czołową są również bliźniacze. Sterownik analizuje obraz rejestrowany przez kamerę i w oparciu o zapisane algorytmy rozpoznaje znaki, pasy ruchu, a także przeszkody. Procedury kalibracyjne są zbliżone jak w przypadku pojazdów osobowych oraz dzielą się na dynamiczne i stacjonarne z wykorzystaniem paneli kalibracyjnych – o innych wzorach i wymiarach niż w przypadku pojazdów osobowych. Tutaj sprzęt – podobnie jak w przypadku kalibracji radarów – służy do weryfikacji położenia kamery oraz jakości rejestrowanego obrazu.
Inaczej ma się sprawa dotycząca monitoringu tzw. martwych stref. W samochodach osobowych takie systemy oczywiście występują, ale bardzo często jako wyposażenie opcjonalne. W pojazdach ciężarowych zaś w ostatnich 2 latach obserwujemy duży nacisk producentów na monitorowanie właśnie tej przestrzeni. Jest to spowodowane chęcią zabezpieczenia niechronionych użytkowników dróg, zwłaszcza w dużych miastach, przed potrąceniem przez pojazdy ciężarowe. Sprawa jest na tyle istotna, że władze niektórych miast (np. Londynu czy Wiednia) wprowadziły zakaz poruszania się pojazdami ciężarowymi niewyposażonymi w kamery i radary, które kontrolują strefy niewidoczne przez kierowcę zza kierownicy.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Popularne stają się zestawy doposażeniowe, zawierające m.in. kamery boczne oraz radary martwego pola, które montuje właściciel pojazdu już po jego zakupie. W pojazdach osobowych taka praktyka jest wyłącznie potrzebą własną użytkownika.
Systemy monitoringu martwego pola podlegają kalibracji dynamicznej. Te montowane przez producenta pojazdu obsłużymy testerem diagnostycznym fabrycznym lub wielomarkowym, natomiast zestawy doposażeniowe – niejednokrotnie poprzez interfejs dostarczany z zestawem.
Diagnostyka systemów ADAS i procedury kontrolno-naprawcze są, ogólnie rzecz ujmując, podobne. Należy jednak pamiętać, że narzędzia wykorzystywane do kalibracji systemów ADAS dla pojazdów osobowych i ciężarowych są zróżnicowane.