Smog, hałas, korki – to codzienność mieszkańców wielu polskich miast. W odpowiedzi na ten problem wprowadzane są Strefy Czystego Transportu, które mają znacząco poprawić jakość powietrza.
Blisko dwie dekady w Europie, w Warszawie od 2024 roku, a już wkrótce w kolejnych polskich miastach. Stref Czystego Transportu przybywa, a wraz z nimi mnożą się pytania o ich zasadność oraz wpływ na branżę transportową.
Rok 2024 przyniósł wiele istotnych zmian i wyzwań dla globalnej branży motoryzacyjnej.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie obowiązuje w ścisłym centrum od 1 lipca. Obecnie na jej obszar nie mogą wjeżdżać samochody z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 oraz pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub nieodpowiadające standardom normy Euro 4 – z pewnymi wyjątkami.
Chociaż perspektywa rosnących od lipca cen prądu i gazu studzi nieco wyprzedzające nastroje konsumenckie Polaków, to konsumpcja wewnętrzna utrzymuje się na wysokim poziomie i to ona pozostaje głównym motorem wzrostu PKB.
Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje strefa czystego transportu (SCT). Stolica stała się liderem w Polsce, które opowiedziało się za zmianami ku poprawie jakości powietrza i ograniczeniu smogu komunikacyjnego. Kierowcy jeżdżący samochodami benzynowymi starszymi niż 27 lat oraz ponad 19 letnimi Dieslami nie będą mogli wjechać do strefy o obszarze 37 kilometrów kwadratowych.
To kontrowersyjny temat, który sieje burzę w społeczności polskich zmotoryzowanych. Pierwsza SCT miała powstać w Krakowie latem tego roku, druga w Warszawie.
Nieznajomość przepisów obowiązujących w danym kraju może skończyć się słonym mandatem lub grzywną. Można ich jednak uniknąć, jeśli zareagujemy w porę.
Pierwsze strefy czystego transportu w Polsce zaczną obowiązywać w Krakowie i Warszawie od 1 lipca 2024 r. Od tego momentu do stref nie wjadą samochody z silnikami diesla starsze niż 18 lat.
Parlament zakończył prace nad zmianą przepisów, dzięki której gminy będą mogły kontrolować samochody wjeżdżające do stref czystego transportu (SCT) za pomocą urządzeń zdalnego monitoringu – zamiast obowiązkowych do tej pory nalepek.
Stan powietrza w Londynie przed i po wprowadzeniem stefy bezemisyjnej. Czy strefa czystego powietrza poprawiła sytuację w Anglii?
Na rynku wtórnym dostępny był tylko 1 samochód z silnikiem benzynowym, który nie wjedzie do strefy czystego transportu. Prawie 4 800 ofert diesli, które będzie trzeba zostawić przed strefą czystego transportu.
Warszawa zamierza w przyszłym roku utworzyć strefę czystego transportu, która ograniczy wjazd do miasta najbardziej zanieczyszczającym powietrze pojazdom. Od 25 stycznia mieszkańcy mogą zapoznać się ze wstępnym projektem strefy. Przez najbliższe trzy miesiące potrwają konsultacje społeczne z mieszkańcami.
We Wrocławiu powstanie Strefa Czystego Transportu. PSPA przedstawia wyniki emisji spalin z transportu drogowego w mieście Wrocław.
23 listopada Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu na terenie całego miasta. To nowatorskie rozwiązanie w Polsce i w tej części Europy. Pierwsze zmiany wejdą w życie w lipcu 2024 r., a całościowe – dwa lata później.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?