W Polsce odnotowano już dziesiątki przypadków kradzieży kabli ze stacji ładowania. Kable są odcięte z ładowarek i nielegalnie sprzedawane w skupach złomu.
Branża infrastruktury ładowania (PSNM), operatorzy systemu dystrybucyjnego (PTPiREE) oraz eksperci Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pracują nad Porozumieniem Sektorowym, adresującym niektóre z największych wyzwań związanych z procedurami przyłączeniowymi stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej.
Nie ma wprawdzie spodziewanego boomu – Polacy nie rzucili się do salonów samochodowych po auta z napędem elektrycznym czy przynajmniej hybrydowym, ale obranego kierunku już raczej nic nie zmieni.
Po okresie promocji i obniżek cen w pierwszej połowie roku, rynek ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wskazuje nowe trendy.
Na koniec kwietnia 2025 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 90 720 szt. Park osobowych BEV składał się z 81 927 szt. (+42% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 2 556 szt. – wzrosła o 102% rok do roku.
Audi wprowadza innowacyjne rozwiązania, które podnoszą komfort użytkowania pojazdów elektrycznych na nowy poziom.
Według danych z końca kwietnia 2025 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie 90 817 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze cztery miesiące b.r. ich liczba zwiększyła się o 10 557 szt., czyli o 36% więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM.
Wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach napędza potrzebę rozwoju nowoczesnej infrastruktury ładowania. Coraz więcej kierowców przekonuje się do elektromobilności, a rynek ładowarek systematycznie rośnie.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) to potencjalnie najważniejszy czynnik regulacyjny stymulujący rozbudowę infrastruktury ładowania w Unii Europejskiej.
Marzec przynosi kolejne zmiany cenników wśród operatorów. Weryfikacji cenników dokonali m.in. Polenergia eMobility oraz Ekoen.
Polenergia uruchomiła w Warszawie nowy hub szybkich stacji ładowania. Zielona Strefa Elektromobilności powstała przy Centrum Handlowym Blue City, tuż obok Alei Jerozolimskich.
Porsche kontynuuje rozbudowę własnej sieci stacji szybkiego ładowania: w Ingolstadt otwarto czwarty Porsche Charging Lounge po lokalizacjach w Bingen am Rhein i Estenfeld koło Würzburga oraz Koblach w Austrii.
Faktyczny czas ładowania pojazdu elektrycznego zależy w dużej mierze od idealnej krzywej ładowania. Oprócz składu chemicznego akumulatora, jest on osiągany poprzez złożone zarządzanie temperaturą akumulatora litowo-jonowego.
Ekoenergetyka, producent infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, nawiązała współpracę z GodEnergi w celu dystrybucji i serwisowania swoich produktów, rozszerzając swój zasięg w regionie skandynawskim.
StoreDot współpracuje z firmą Polestar nad pierwszym na świecie pojazdem elektrycznym z technologią ekstremalnie szybkiego ładowania akumulatorów.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?