Ranking cen ładowania samochodów elektrycznych

Ranking cen ładowania samochodów elektrycznych Designed by Freepik

Po okresie promocji i obniżek cen w pierwszej połowie roku, rynek ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wskazuje nowe trendy. Część operatorów wprowadza podwyżki, podczas gdy inni eksperymentują z taryfami dynamicznymi. Kierowcy planując wakacyjne podróże powinni uważnie śledzić aktualne stawki.

Czerwiec przyniósł znaczące zmiany na rynku ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. W najnowszym wydaniu rankingu EV Klub Polska i elektromobilni.pl analizowane są aktualne ceny głównych operatorów infrastruktury ładowania, uwzględniając końcówkę wiosennych promocji i przygotowania do sezonu wakacyjnego.

Koniec okresu promocji 

Największą zmianą czerwca było zakończenie 35-procentowej promocji ORLEN Charge, która w maju oferowała jedne z najniższych stawek na rynku. Obecnie ceny za ładowanie DC do 150 kW w sieci Orlenu wynoszą od 2,69 do 2,89 zł/kWh, a za ultraszybkie ładowanie powyżej 150 kW – 3,19 zł/kWh.

W czerwcu ORLEN Charge ma promocję, dzięki której za naładowanie powyżej 25 kWh użytkownik otrzymuje 990 punktów VITAY, które można wymienić na popularne produkty dostępne na stacjach ORLEN.

Podwyżkę na swoich stacjach wprowadził Eleport, który podniósł ceny za ładowanie AC z 1,78 zł/kWh do 1,99 zł/kWh (+12%). Zmiany zaszły również w przypadku szybkiego ładowania: DC do 50 kW – wzrost z 2,28 zł/kWh na 2,49 zł/kWh (+9%), a DC powyżej 50 kW z 2,48 zł/kWh na 2,79 zł/kWh (+12,5%).

Rewolucyjna zmiana

Tauron przechodzi na taryfy dynamiczne, co oznacza znaczne wahania stawek w zależności od aktualnych cen energii na giełdzie. Taka oferta cenowa charakteryzuje się szansami na tanie ładowanie, jednocześnie kierowcy EV muszą być czujni by nie ładować się w godzinach, kiedy prąd będzie drogi.

W przypadku ładowania DC do 150 kW ceny mogą wahać się od 1,76 zł/kWh w najtańszych godzinach do nawet 4,00 zł/kWh w szczycie cenowym. Z kolei przy ładowaniu AC obecna rozpiętość w zależności od czasu i lokalizacji to 1,24 zł/kWh do 3,42 zł/kWh.

Decyzje Tesli

Tesla nieznacznie obniżyła ceny, oferując ładowanie DC do 150 kW w przedziale 1,20-1,60 zł/kWh, a ultraszybkie ładowanie powyżej 150 kW (HPC) w zakresie 1,40-1,90 zł/kWh – w zależności od czasu i lokalizacji. Nowością jest wprowadzenie opłat za kolejkę  tzw. „congestion fee” na wybranych (przynajmniej na razie), zatłoczonych stacjach Supercharger.

Nowe opłaty w wysokości 2 zł za minutę dotyczą sytuacji, gdy Supercharger jest w pełni zajęty, Tesla obniża poziom ładowania automatycznie do 80%, a kierowca kontynuuje ładowanie powyżej tego poziomu. Opłata ta jak na razie może wystąpić w dwóch lokalizacjach SuC w Polsce – Rzeszowie i Ciechocinku.

Spojrzenie ekspertów

– Cenniki operatorów i metody rozliczania wchodzą w kolejną fazę rozwoju. U wybranych operatorów zaczynają się pojawiać taryfy dynamiczne, a Tesla idzie o krok dalej. Wprowadzenie na Superchargerach opłat w szczycie obłożenia stacji to sygnał, że infrastruktura ładowania w Polsce zaczyna się nasycać w wybranych lokalizacjach. Congestion fee, choć może budzić kontrowersje, jest skutecznym narzędziem zarządzania ruchem na stacjach - zmusza kierowców do bardziej efektywnego korzystania z ładowarek i zwalnia miejsce dla kolejnych użytkowników – podkreśla Łukasz Lewandowski, CEO EV Klub Polska.

– Obecne wdrażanie taryf dynamicznych to naturalny kierunek rozwoju tego sektora. W Polsce mamy już ponad 9524 publicznych punktów ładowania, ale tempo rozwoju musi się zwiększyć – zgodnie z prognozami przygotowanymi przez Biuro Badań i Analiz PSNM, do 2030 roku potrzebować będziemy ponad 50 tysięcy punktów ładowania, aby obsłużyć rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych – zaznacza Maciej Gis, Dyrektor Komunikacji i PR PSNM.

Źródło: EV Klub Polska/elektromobilni.pl

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę