Zapraszamy do zapoznania się z raportem przygotowanym przez Związek Dealerów Samochodów w oparciu o dane dostarczone przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Grudniowa edycja raportu, ostatnia za rok 2023, została wzbogacona o dodatkowe informacje dotyczące zagregowanych w ostatnich 12 miesiącach danych rejestracyjnych.
W grudniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 61 419 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 11,8% więcej niż rok wcześniej.
W październiku 2023 roku zarejestrowano w Polsce 79 153 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony. To o 26,2% więcej niż rok temu. To największy miesięczny wynik od 2 lat i największy wskaźnik wzrostu w tym roku.
Toyota wzmacnia pozycję lidera polskiego rynku samochodów osobowych z ogromną przewagą aż 25 tys. egzemplarzy nad drugą marką w zestawieniu. Od stycznia do sierpnia 2023 roku zarejestrowano w Polsce 58 623 auta osobowych marki, czyli o 17% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Toyoty wzrósł do 18,8% (+1 p.p.).
Polacy są unijnymi liderami w liczbie posiadanych samochodów – wynika z danych Eurostatu. W 2021 r. w Polsce było najwięcej zarejestrowanych aut osobowych w całej Unii Europejskiej (687) w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.
Według danych z końca lipca 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 47 018 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze siedem miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 13 293 sztuk, tj. o 57,7% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
Decydując się na zakup samochodu, zwracamy uwagę na szereg jego cech: przebyte kilometry, usterki, naprawy. Zdarza się, że sprzedający naginają rzeczywistość, podając nieprawdziwe informacje w opisie oferty.
Według danych z końca grudnia 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 64 705 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 26 439 sztuk, tj. o 33% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w branżę motoryzacyjną. Tegoroczny kwiecień był najsłabszym miesiącem od 15 lat. Sprzedaż samochodów osobowych spadła o 67% a dostawczych – o 55%. W połączeniu ze wzrostem cen aut ze względu na wyższe normy bezpieczeństwa czy emisji CO2 spadku sprzedaży może nie udać się odrobić. – Nawet jeśli założymy najbardziej optymistyczny scenariusz, to spadek w całym roku wyniesie kilkadziesiąt procent – ocenia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Jednym z nierozwiązanych od wielu lat problemów są działania samorządów w zakresie rejestracji pojazdów i wydawania dokumentów z tym związanych. Naturalnym jest, że dopuszczanie pojazdów do ruchu po drogach publicznych i ich rejestracja jest zadaniem administracji istotnym z punktu widzenia całości państwa. W drodze wyjątku i przede wszystkim dla wygody obywateli ustawodawca zdecydował się jednak powierzyć to zadanie organom samorządu terytorialnego, jakim są starostowie.
Od 22 kwietnia wydziały komunikacji muszą zapewnić procedurę rejestracji pojazdów.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?