Import aut w październiku 2023 r. – rynek odrabia straty

Import pojazdów w październiku 2023 r. Rynek odrabia straty Pixabay_Hans

W październiku 2023 roku zarejestrowano w Polsce 79 153 sprowadzone z zagranicy używane samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony. To o 26,2% więcej niż rok temu. To największy miesięczny wynik od 2 lat i największy wskaźnik wzrostu w tym roku.

Październikowy wzrost jest czwartym z rzędu i najwyższym wzrostem w tym roku, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 800 tys. sztuk, nieco więcej niż w roku ubiegłym. Łącznie, po 10 miesiącach bieżącego roku import wyniósł 674 076 sztuk. Pierwszy raz w tym roku wynik skumulowany jest „na plusie”, który wynosi 2,5%. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 617 132 sztuki – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazują wzrost o 2,7%. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 56 944 sztuki – jest o 0,2% większy niż przed rokiem.

Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,12), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do 14 lat (13,92 roku).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera walczą trzy auta – Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wynosi niespełna 400 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

Ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 354 655 szt. (-0,2%)
  2. Francja – 78 446 szt. (-5,9%)
  3. Belgia – 47 576 szt. (12,2%)
  4. Stany Zjednoczone – 37 630 szt. (16,0%)
  5. Holandia – 36 254 szt. (8,6%)
  6. Szwecja – 20 699 szt. (35,0%)
  7. Włochy – 18 539 szt. (-1,5%)
  8. Austria – 16 673 szt. (-3,8%)
  9. Dania - 16 659 szt. (12,4%)
  10. Szwajcaria – 15 887 szt. (-1,8%)
  11. Norwegia – 5 339 szt. (38,5%)
  12. Kanada – 4 276 szt. (0,0%)
  13. Czechy – 3 609 szt. (23,0%)
  14. Wielka Brytania – 3 202 szt. (-7,7%)
  15. Finlandia – 2 675 szt. (23,4%)
  16. Luksemburg – 2 418 szt. (-0,2%)
  17. Hiszpania – 1 815 szt. (-8,7%)
  18. Litwa – 1 399 szt. (58,1%)
  19. Japonia – 1 238 szt. (6,4%)
  20. Słowacja – 846 szt. (26,5%)

Uwagę zwraca spadek importu z Niemiec, które jednak niezmiennie pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie, które są w czołówce rynków z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+38,5%), Szwecja (+35,0%) czy Finlandia (+23,4%).

Źródło: AAA AUTO

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę