Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych.
Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy dla branży TSL. Firmy transportowe i spedycyjne muszą sprostać nie tylko dynamicznie zmieniającym się wymaganiom rynkowym, ale również nowym technologiom oraz regulacjom.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił nowy program dopłat do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego aut elektrycznych dla osób fizycznych. Nowy program musiał zostać uruchomiony, ponieważ dotychczasowy „Mój elektryk” w zasadzie już nie funkcjonował.
Firmy działające w branży TSL muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance).
Coraz więcej mówi się o środowiskowych regulacjach i planach Unii Europejskiej w tym obszarze. Sporym zainteresowaniem cieszy się np. temat tzw. dyrektywy budynkowej (EPBD).
Unia Europejska przygotowuje regulacje, które mogą stanowić poważne wyzwanie dla polskiego sektora baterii, wartego aż 38 mld zł. Nowe przepisy, o których wprowadzenie intensywnie zabiega Francja, znacznie ograniczą konkurencyjność polskich firm.
W dobie rosnącej troski o środowisko naturalne oraz coraz surowszych regulacji dotyczących emisji spalin, technologie monitorujące zużycie paliwa stają się kluczowym narzędziem diagnostyki pojazdów.
Decyzja o opuszczeniu przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej spowodowała istotne zmiany w obszarze handlu i transportu. Branża przewozowa musiała stawić czoła nowym wyzwaniom i regulacjom.
Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024?
Negocjatorzy z Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady UE osiągnęli w czerwcu porozumienie w sprawie aktu o danych (Data Act).
Pod koniec czerwca Komisja Europejska zdecydowała, że UE nie zaprzestanie stosowania środków ochronnych dotyczących importu stali.
Minął rok od wprowadzenia kolejnych zmian w Pakiecie Mobilności. Miały one na celu m.in. regulację działań firm w sektorze transportu, spedycji i logistyki, wprowadzenie nowych zasad kabotażu czy poprawy warunków pracy i wynagradzania kierowców.
Zakaz sprzedaży samochód spalinowych od 2035 roku to już fakt. Przegłosowana regulacja ma ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 100% w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku. Sprzeciw Polski w tej sprawie jest inspirowany decyzją Morawieckiego.
Baterie stają się strategicznym rynkiem, dlatego Parlament Europejski pracuje nad nowymi przepisami, które mają rozwiązać związane z nimi kwestie środowiskowe, etyczne i społeczne.
Zmiany w regulacjach prawnych dotyczących motoryzacji są potrzebne. Tyle tylko, że muszą być sensowne i kompleksowe, a do tego niezbędny jest namysł i całościowe spojrzenie na ten sektor gospodarki – zauważa Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych – SDCM.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?