Transport ponadgabarytowy, przez przepisy nazywany transportem nienormatywnym, to przewóz ładunków, które wraz z pojazdem przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach.
Przewoźnicy i spedycje mijający rok żegnają z ulgą, choć bez widoków na szybką poprawę. Eksperci i komentatorzy są zgodni – 2025 nie przyniesie drastycznych zmian.
56% spedycji zbadanych przez Transcash przyznało, że w 2024 roku rozważa wszczęcie procesu restrukturyzacji, a 4% znajduje się w jego trakcie. Finansowy Indeks Branży TSL pokazuje spadek nastrojów wśród przedstawicieli branży spedycyjnej. .
Wydarzenia takie jak niedawna powódź na południu kraju czy pandemia Covid-19 sprzed kilku lat mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem.
Prognozy wskazują, że do 2050 roku zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie niemal dwukrotnie, co podkreśla pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych oraz inwestycji w infrastrukturę ładowania – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024”.
Jak logistyka może odpowiedzieć na nowe wymagania branży farmaceutycznej w czasach niestabilnych łańcuchów dostaw? Na pytanie odpowiada Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy specjalizujący się w transportach w temperaturze kontrolowanej i o wysokiej wartości.
W pierwszym kwartale tego roku aż 54% małych i średnich firm transportowych musiało czekać na płatność ponad 60 dni od wyznaczonego terminu spłaty – wynika z badania przeprowadzonego przez BIG InfoMonitor.
Targor-Truck, dostawca zeroemisyjnego transportu drogowego towarów, odpowiadając na politykę zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, poszerza flotę własną z napędem na LNG.
Jazda samochodem z przyczepką dla części kierowców jest zadaniem okazjonalnym. Dlatego Steinhof przypomina, jakie limity prędkości obowiązują.
Kary za przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii uległy zmianie w lutym 2023 r., obejmując również sankcje za brak odpowiedniego zabezpieczenia pojazdu.
Kryzys, którego doświadcza polski sektor TSL, nie zostanie zażegnany bez pomocy państwa. Głośne protesty kierowców i lobbing organizacji reprezentujących sektor przynoszą pierwsze efekty.
Kara równa trzykrotności zapłaty za fracht może grozić przewoźnikowi, który opóźni rozładunek na terenie Niemiec. Tamtejsze prawo pod tym względem jest bardziej rygorystyczne od konwencji CMR, która sugeruje sankcję równą wartości frachtu.
Gdy konkurowanie stawką nie jest możliwe, z pomocą przychodzi równie cenny argument: szybka płatność. Umożliwia ją skonto, dzięki któremu przewoźnik otrzymuje pieniądze szybciej, a spedycja oszczędza na kosztach realizacji umowy.
Branża transportowa w Polsce wciąż staje przed licznymi wyzwaniami. Są wśród nich m.in. nieuczciwe praktyki, niskie stawki oraz złe warunki pracy kierowców. Z podobnymi problemami poradziły sobie w ostatnim czasie Hiszpania oraz Węgry.
Terminy płatności bywają kością niezgody między zlecającymi transport a przewoźnikami. W umowach mogą znaleźć się zapisy wskazujące na sytuacje, w których termin płatności zostanie przesunięty. Egzekwowanie ich może jednak nastręczać problemy i prowadzić do sporu z przewoźnikiem, który oczekuje zapłaty w czasie zgodnym z pierwotnymi zapisami zlecenia.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?