Zdaniem EXPERTa: Karolina Sypek, Dyrektor działu serwisu CE/ Manager Strategic Accounts CE w AkzoNobel

Zdaniem EXPERTa: Karolina Sypek z firmy AkzoNobel Raven Media
6.5.2025

Karolina Sypek, Dyrektor działu serwisu CE/ Manager Strategic Accounts CE w AkzoNobel, odpowiada na pytania autoEXPERTa.

Jak oceniają Państwo obecną sytuację branży warsztatów blacharsko-lakierniczych w Polsce?
Jakie kluczowe zmiany nastąpiły w ostatnich latach i jaki mają one wpływ na funkcjonowanie tych warsztatów?

Branża napraw blacharsko-lakierniczych podlega trendom, z którymi mierzy się cały przemysł automotive. Elektryfikacja, która choć wyhamowała, w dalszym ciągu postępuje. W naprawie pojawia się coraz więcej pojazdów elektrycznych oraz hybryd plug-in, które wymagają specjalnego sprzętu, przeszkolonych pracowników oraz podlegają określonym procedurom. Coraz większa ekspansja marek chińskich powoduje obecność nowych typów samochodów w naprawie.

Rośnie podaż samochodów do naprawy (według SAMAR w zeszłym roku zarejestrowano o ponad 16% więcej nowych pojazdów niż w roku poprzedzającym), natomiast wysokie koszty pracownicze, niedobór wykwalifikowanych pracowników, rosnące ceny energii elektrycznej to wyzwania, które hamują rozwój biznesu.

Z jakimi największymi wyzwaniami muszą się dziś mierzyć polskie warsztaty blacharsko-lakiernicze?
Które z tych wyzwań uważają Państwo za najistotniejsze z perspektywy przyszłości branży?

Największym wyzwaniem jest z pewnością niewystarczająca liczba specjalistów. Dotyczy to w zasadzie wszystkich stanowisk w warsztacie blacharsko-lakierniczym poczynając od doradców, kosztorysantów, mistrzów hali, a w szczególności blacharzy i lakierników. Wielu pracowników produkcyjnych jest w wieku przedemerytalnym, więc problem będzie narastał.

Rosnąca pensja minimalna, inflacja, a co za tym idzie presja płacowa pracowników, wysokie koszty energii elektrycznej również dają się we znaki, znacznie zwiększając koszt wyprodukowania roboczogodziny. Coraz większa presja ze strony płatników i klientów na czas wykonania naprawy, rosnąca liczba formalności związanych z procesem likwidacji szkody, wielość platform claimsettlingowych to kolejne wyzwania, z którymi mierzy się branża.

W jaki sposób Państwa firma wspiera warsztaty blacharsko-lakiernicze w sprostaniu współczesnym wymaganiom rynku? Jakie rozwiązania z Państwa oferty są szczególnie istotne w kontekście rozwoju tej branży?

AkzoNobel od wielu lat wspiera warsztaty blacharsko-lakiernicze poprzez dedykowany dział wsparcia biznesowego. Pięcioosobowy zespół pomaga w osiągnięciu jak największej rentowności biznesu dostarczając wiedzę, analizy wskaźników, analizy biznesowe oraz szkolenia dla pracowników.

Poprzez program Sikkens Szkoła, we współpracy ze szkołami zawodowymi buduje przyszłe kadry lakiernicze. Wspiera branżę blacharsko-lakierniczą poprzez zaawansowane programy IT, rozwój automatyzacji (mieszalnik automatyczny Color Matchic), a także rozwój technologii lakierniczych: szybkie i energooszczędne szpachlówki i podkłady UV, schnące w temperaturze otoczenia podkłady i lakiery bezbarwne a także nowość w ofercie – zaawansowany technologicznie lakier bazowy Autowave Optima. Produkt, który znacząco skraca czas procesu, pozwala zmniejszyć zużycie materiału oraz koszty energii.

Tagi artykułu

autoExpert 05 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę